مرکز نوروفیدبک در تهران

اگر شما هم می‎خواهید کنترل مغز خود را در دست بگیرید؛ با نوروفیدبک بیشتر آشنا شوید! امروزه انسان‌های زیادی به دلیل مشکلات مغزی، نمی‌توانند به زندگی عادی خود برسند. چون این مشکلات، به قسمت فرمان‌دهندهی و مدیریتی بدن مربوط است و کم‌کم باعث آسیب‌های ناراحت‌کننده‌ای در بدن او می‌شود. از طرفی بعضی از افراد در تمرکز و حافظه خود مشکل پیدا می‌کنند و نمی‌توانند زندگیشان به خوبی اداره کنند. همه این مشکلات، باعث می‌شود که انسان نیازمند درمان سریع‌تر مشکلات مغزی خود باشد.

نوروفیدبک، یکی از روش‌های درمان بیماری‌های مغزی، بااستفاده از تکنیک‌های درمانی برای مغز و اعصاب، بدون خوردن دارو است. در این مقاله قرار است فواید و مزایای نورفیدبک برای انواع بیماری‌ها و بهترین مرکز نوروفیدبک در ایران به شما معرفی شود.

مرکز نوروفیدبک

نوروفیدبک (Neurofeedback) چیست؟

نورفیدبک، نوروتراپی نیز نام دارد. این روش، یکی از انواع بیوفیدبک است و در آن عملکرد مغز، به صورت لحظه‌ای در صفحه نمایش نشان داده می‌شود. سیستم نوروفیدبک، به بازتوان‌بخشی، کنترل دقیق‌تر و تمرین روی عملکرد مغز کمک می‌کند. اما به نظر شما نوروفیدبک چگونه به رفع اختلالات مغزی کمک می‌کند؟ به طور کلی، نوروفیدبک، چگونگی کنترل فعالیت هشیار و ناهشیار سطح مغز را آموزش می‌دهد. در این روش غیردارویی، فرد مهارت خودتنظیمی مغز، جهت برطرف کردن اختلالات را نیز یاد می‌گیرد. این آموزش‌ها در فرد تاثیر گذاشته و مغز آن‌ها بعد از گذر زمان، به صورت خودکار و از طریق یادگیری ناهشیار، کنترل می‌شود.

به لحاظ روان‌شناسی نیز می‌توان با تمرین و تمرکز، فرآیندهای مغز را کنترل یا تحریک کرد. در نوروفیدبک نورون‌های مغزی با هم ارتباط برقرار کرده و  عملکرد مغز در مناطق خاصی بهبود پیدا می‌کند. این اتفاق، باعث می‌شود که نورون‌های آسیب‌دیده مغزی نیز سیگنال‌های الکتریکی خود را بهتر یا بازتولید کنند. به طور کلی نوروفیدبک، با کنترل امواج مغز، آگاهی شما را از جریان‌های ناخودآگاه مغزی بالا می‌برد و به شما در کنترل ارادی آن‌ها کمک می‌کند.


بیشتر بخوانید: نقشه‌برداری مغز (qEEG) چیست؛ کاربردها و هزینه


نوروفیدبک برای درمان چه بیماری هایی کاربرد دارد؟

نوروفیدبک، به بهبود افراد و بیماری‌هایی با اختلالات هیجانی کمک می‌کند. متخصص درمانگر شما می‌تواند تشخیص دهد که چه امواجی در مغزتان کاهش یا افزایش یافته‌اند. این روش، از اختلالات مربوط به کمبود توجه گرفته تا درمان آسیب‌های ناشی از سکته مغزی را درمان می‌کند. در زیر اثر و کاربرد نوروفیدبک، برای بیماری‌های مختلف بیان می‌شود:

  • اختلالات خواب
  • اختلالات کمبود توجه یا بیش‌فعالی
  • ناتوانی در یادگیری
  • صرع و سکته مغزی
  • سردردهای میگرنی
  • افسردگی مزمن
  • مصرف مواد مخدر و اعتیاد
  • اضطراب و استرس
  • وسواس
  • سندرم پای بی‌قرار
  • اختلالات مربوط به حافظه بلندمدت و کوتاه‌مدت
  • مشکل تمرکز پایین
  • اسکیزوفرنی
  • سندروم توره
  • دیابت

طرز کار دستگاه نوروفیدبک


بیشتر بخوانید: مرکز بیوفیدبک در تهران


مزایای استفاده از دستگاه نوروفیدبک

امروزه راه‌های گوناگونی از طرف پزشکان، از جمله خوردن داروهای شیمیایی و اعصاب و روان پیشنهاد می‌شوند. اما خوردن دارو نیز در بلندمدت موجب آسیب و عوارض در فرد می‌شود. برخی افراد هم مانند خانم‌های باردار امکان خوردن بعضی از داروها را ندارند. استفاده از دستگاه بیوفیدبک، دارای مزایای زیر است:

  1. کمک به بهبود عملکرد شناختی: افزایش ظرفیت مغز برای تغییر و سازگاری، کاهش سرعت پیری طبیعی فرد و کمک به بهبود سرعت پردازش شناختی و عملکرد اجرایی در افراد مسن
  2. بهبود توجه و حافظه کاری: افزایش میزان فعالیت امواج مغزی در افراد سالم برای تقویت حافظه و توجه آن‌ها، کمک به افراد مسن در بهبود حافظه‌شان، بهبود تمرکز، توجه و عملکرد اجرایی افراد جوان، جلوگیری از اختلالات ناشی از سن
  3. بهبود حافظه کوتاه‌مدت و بلند‌مدت: کمک به افراد آسیب‌دیده مغزی و تقویت حافظه افراد سالم در خواب
  4. بهبود مهارت‌ها: بهبود عملکرد موسیقی‌دانان حرفه‌ای در شرایط پراسترس، کمک به یادگیری موسیقی در کودکان، افزایش و بهبود کیفیت عملکرد بازیگران و ورزشکاران
  5. کاهش اضطراب: تغییر و کنترل فرآیندهای احساسی، کمک به کاهش اضطراب نوازندگان و خوانندگان در زمان کم، افزایش اعتماد به نفس و ثبات خلق و خو
  6. درمان افسردگی: کاهش پاسخ‌دهی مغز به اطلاعات منفی و کمک به درمان افسردگی
  7. بهبود کیفیت خواب: کمک به داشتن خوابی سریع‌تر و باکیفیت‌تر و درمان بی‌خوابی
  8. درمان اختلال کم‌توجهی: درمان تمرکز پایین و اختلال کمبود توجه در کودکان و بهبود عملکرد شناختی، توجه و آی کیو
  9. بهبود اختلالات یادگیری: بهبود رفتارها و توانایی‌های شناختی مثل توجه، نگرش و حافظه در کودک، روش درمانی رایج برای درمان نارساخوانی کودکان معمولی و عقب‌مانده ذهنی
  10. درمان اوتیسم: بهبود رفتار اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی و کنترل اجرایی در کودکان اوتیسمی و کمک به داشتن عملکرد بهتر در زندگیشان
  11. بهبود آسیب‌های مغزی: کمک به بهبود عملکرد شناختی و از بین بردن اختلالات آن
  12. کاهش علائم سکته مغزی: بهبود عدم تعادل و هماهنگی و سرگیجه در افراد، کاهش اضطراب، زنگ زدن گوش و افسردگی
  13. درمان اعتیاد: کاهش میل به استفاده از مواد مخدر در افراد معتاد، بهبود علائم روانی در آن‌ها، بهبود علائم جسمی و روحی افسردگی و کاهش میل به استفاده از دارو‌های اعتیادآور
  14. درمان خستگی مزمن: بهبود سطح مهارت عملکردی، کیفیت زندگی و افزایش توانایی شناختی افراد
  15. درمان سردرد و میگرن: کاهش دردها به میزان قابل توجه
  16. تسکین دردها: روش درمانی قوی برای دردها و جلوگیری از مصرف داروهای اعتیادآور، کاهش آزار افراد در هنگام داشتن درد
  17. درمان فیبرومیالژیا: بهبود حالت خلقی، وضوح ذهنی و خواب افراد مبتلا به این بیماری
  18. کمک به کاهش وزن در افراد: بهبود اختلالات مربوط به چاقی، غذاخوردن و میل به غذا، داشتن نتیجه موثر در زمینه لاغری
  19. کاهش سندروم پارکینسون: کمک به تعادل فرد در حالت ایستاده و متحرک بعد از 8 جلسه، بهبود در سرعت حرکت و علائم حرکتی بعد از 2 جلسه
  20. درمان بیماری صرع: کاهش 70 درصدی فرکانس تشنج، نسبت به درمان‌های معمولی این بیماری
  21. درمان فلج مغزی: بهبود گفتار، هماهنگی فیزیکی و توانایی‌های عاطفی در کودکان مبتلا به فلج مغزی

بیشتر بخوانید: نوار مغز یا الکتروانسفالوگرافی (EEG) چیست ؛ کاربرد ها و هزینه


طرز کار دستگاه نوروفیدبک

در زیر طرز کار دستگاه نوروفیدبک برای بیماران توضیح داده می‌شود:

مرحله اول

ابتدا شرح حالی از بیمار، توسط درمان‌گر گرفته می‌شود. پس از آن، با نشستن بیمار روی صندلی مخصوص و راحتی، سنسورهایی را روی نقاط مشخصی از سر او قرار می‌دهند. این حس‌گرها، فعالیت الکتریکی سلول‌های مغز را ثبت می‌کنند.

مرحله دوم

پس از ثبت این فعالیت‌ها، دستگاه نوروفیدبک آن‌ها را به شکل‌های مختلفی مثل نمودارهای رنگی نشان می‌دهد. در این هنگام از بیمار خواسته می‌شود تا در کمال آرامش، به صفحه کامپیوتر مقابلش نگاه کند.

مرحله سوم

در این مرحله از فرد خواسته می‌شود تا بازی کامپیوتری را بدون استفاده از دست و تنها با امواج مغزی انجام دهد. همین بازی، به فرد کمک می‌کند تا با پیشرفت یا توقف آن، گرفتن پاداش، از دست دادن امتیاز و تغییرات صدا و پخش فیلم به شرایط مطلوب و نامطلوب مغز خود، پی ببرد. پس از آن نیز بیمار با هدایت بازی یا فیلم، تولید امواج مغزی خود را اصلاح می‌کند. پس از چند جلسه تمرین و تکرار، مغز با آرایش جدیدی از امواج مغزی خود، فعالیت‌های روزانه‌اش را انجام می‌دهد. فرد در نوروفیدبک به سه روش زیر امواج مغزی خود را تنظیم می‌کند:

  • یادگیری نیمه‌هشیار: شناخت بیشتر مغز به شکل غیرارادی و خودکار و ایجاد تغییرات مطلوب برای حفظ میزان مناسب امواج، بدون وجود احساس آگاهانه از تغییرات در فرد
  • یادگیری هشیار: ایجاد ارتباط بین فرد و تغییرات ایجادشده در امواج مغزی او، آگاهی از تغییرات و احساسات قبل از انجام نوروفیدبک و انجام ارادی اقداماتی برای تغییر امواج
  • رشد ویژگی انعطاف‌پذیری در مسیرهای عصبی مغز: ایجاد تغییرات در تفکر و رفتار مراجعه‌کننده با تمرین‌های مسیر عصبی و یادگیری مهارت‌های جدید برای توانمندسازی بیشتر مغز

نوروفیدبک در تهران


کلیک کنید: لیست تخصص‌های کلینیک مغز و اعصاب پزشک اول


کلینیک پزشک اول، مرکز نوروفیدبک در تهران

یکی از راه‌های متداول در عصر کنونی برای درمان مشکلات مغزی، استفاده از روش‌های غیر دارویی است. این روش‌ها شامل نوروفیدبک، بیوفیدبک و ... می‌شود. امروزه انواع کلینیک‌های مغز و اعصاب، این روش‌ها را برای مراجعه‌کنندگان خود انجام می‌دهند. کلینیک پزشک اول، به عنوان اولین و معتبرترین مرکز نوروفیدبک در ایران، با سابقه‌ای چندین‌ساله شناخته می‌شود. این کلینیک بین‌المللی، انواع خدمات و تکنیک‌های درمانی بدون نیاز به دارو را برای بیماران خود انجام می‌دهد و به درمان بهتر و سریع‌تر بیماری‌های مغزی و اعصاب و روان کمک می‌کند.

شما می‌توانید با مراجعه به متخصصان ما مرکز نوروفیدبک پزشک اول، از بهترین خدمات درمانی و مشاوره بهترین پزشکان متخصص اعصاب و روان بهره‌مند شوید. دستگاه‌های موجود در مرکز، به روز و جدید است و استانداردهای مشخص در علم پزشکی را دارند.

تعداد جلسات و دوره درمان نوروفیدبک در کلینیک پزشک اول

تعداد جلسات و دوره درمان نوروفیدبک، با توجه به مشکلات بیمار و میزان شدت آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. ممکن است شما با انجام چند هفته‌ نوروفیدبک، بتوانید به زندگی عادی خود بدون مشکل بپردازید یا برعکس، باید زمان بیشتری را برای انجام این کار در نظر بگیرید. مدت زمان هرجلسه، بین 30 تا 45 دقیقه است. به شما توصیه می‌شود به طور معمول هفته‌ای 2 یا 3 جلسه را برای انجام نوروفیدبک در تهران، به کلینیک پزشک اول مراجعه کنید.

نوبت دهی تلفنی و حضوری نوروفیدبک در کلینیک پزشک اول

متخصصان و پزشکان حرفه‌ای ما در کلینیک پزشک اول، از شنبه تا پنج شنبه، آماده ارائه خدمات پزشکی متنوع از جمله نوروفیدبک است. ساعت کاری کلینیک، از 8 صبح الی 10 شب است و نوبت‌دهی 24 ساعته را از طریق تماس تلفنی نیز دارد. شما می‌توانید از طریق نوبت دهی تلفنی، برای انجام نوروفیدبک در تهران نوبت بگیرید یا با مراجعه حضوری به کلینیک در تهران، برای گرفتن نوبت اقدام کنید.

همچنین بخوانید
تحریک الکتریکی مغز (tDCS) چیست و چه بیماری هایی را می توان با آن درمان کرد؟ نوبت دهی آنلاین و حضوری تحریک الکتریکی مغز (tDCS) در تهران کلینیک پزشک اول.
نوار عصب و عضله برای چیست و چه بیماری هایی را می توان با آن تشخیص داد؟ نوبت دهی آنلاین و حضوری نوار عصب عضله (EMG) در تهران کلینیک پزشک اول.
کلینیک پزشک اول به عنوان یکی از بهترین مراکز نوروتراپی در تهران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان، با استفاده از مهمترین و پرکاربردترین تجهیزات نوروتراپی را دارد.
بیوفیدبک چیست و چه بیماری هایی را می توان با دستگاه بیوفیدبک درمان کرد؟ نوبت دهی تلفنی و حضوری بیوفیدبک در تهران کلینیک مغز و اعصاب پزشک اول.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: