ازدواج مثل یک هندوانه دربسته است! این مثل ایرانی، سال‌ها یک توجیه اساسی برای تمام اختلافات، مشکلات، عدم تفاهم و هزاران دلیل برای جدایی است. به‌طورکلی عاشق شدن و ازدواج هر دو به‌عنوان دو مقوله استرس‌زا شناخته می‌شوند. اینکه دو فرد بتوانند به‌جای گام برداشتن در مسیر پرفرازونشیب زندگی، مکمل یکدیگر باشند از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر امروزه 40 درصد از ازدواج‌ها به طلاق ختم می‌شود، دلیلش عدم شناخت قبل از ازدواج است. با تمام تفاسیر فوق امروزه مشاوره ازدواج ازجمله راه‌های مناسب به جهت شناخت و آشنایی هر چه بیشتر با مقوله ازدواج است. در این مقاله از سایت پزشک اول قصد داریم با وظیفه مشاور در جلسات مشاوره و اهداف آن بیشتر آشنا شویم.

درباره مشاوره ازدواج

درباره مشاوره ازدواج

زوج‌درمانی، درواقع نوعی مشاوره است که به‌طور خاص بر ازدواج و روابط متمرکز است. مشاوران معمولاً درمانگران حرفه‌ای هستند که برای خاتمه دادن به مشکلات زن و شوهر و راهنمایی دو شخص برای ازدواج آموزش ‌دیده‌اند. مشاوره یکی از بهترین راه‌ها به‌عنوان بهبود مهارت‌های ارتباطی، رسیدن به درک متقابل و چگونگی ارتباط دوستانه با همسر خود محسوب می‌شود.

به‌طورکلی کلینیک‌های مشاوره برای ازدواج، مکانی امن برای بیان احساسات، آشنایی با فرد مقابل، صحبت در مورد تنش‌ها و غیره است. البته اگر فکر می‌کنید که همواره در جلسات مشاوره قبل از ازدواج شما تشویق به ازدواج می‌شوید سخت در اشتباهید. چراکه در طول جلسات مشاوره، درمانگر با بررسی خلقیات، شرایط اشخاص، مسائل ژنتیکی و... همراه با دلایل خود به شما کمک می‌کند که بدانید برای ازدواج مناسب یکدیگر هستید یا خیر.

فراموش نکنید که گرچه عشق سرآغاز تمام اتفاقات قشنگ است؛ اما این تفاهم و درک متقابل است که می‌تواند موجب باقی ماندن یک رابطه شود. پس توصیه می‌کنیم در طی جلسات مشاوره صادق باشید و احساسات، علایق و خواسته‌های خود را به‌طور واضح بیان کنید تا زودتر به نتیجه برسید.

مشاوره قبل از ازدواج چند جلسه است؟

معمولاً برای جلسات مشاوره قبل از ازدواج نمی‌توان دفعات مشخصی را بیان کرد. این موضوع می‌تواند وابسته به فاکتورهای مختلفی نظیر شناخت افراد، اخلاقیات، سلایق، مشکلات، سن افراد، نوع نگرش و هزاران مورد دیگر متفاوت باشد؛ اما به‌طور میانگین برای جلسات مشاوره قبل از ازدواج معمولاً 3 الی 4 جلسه پیشنهاد می‌شود.

در جلسات مشاوره ازدواج چه موضوعاتی مطرح می شود؟

مشاوره قبل از ازدواج درواقع به طرفین فضایی را می‌دهد تا به درک و شناخت عمیق‌تری از روحیات هم برسند. عموماً در این جلسات، موضوعاتی مانند مذهب، پول، جنسیت، سلامت، شغل، فرزندان، تقسیم‌کار خانگی، میزان بدهی، نحوه ارتباط با دوستان و خانواده و... بیان می‌شود. معمولاً درمانگر پس از شناخت طرفین و بررسی خلقیات و رفتارهای آن‌ها، درنهایت به آن‌ها پاسخ می‌دهد که می‌توانند با یکدیگر زندگی کنند یا خیر. در اغلب موارد درمانگر از طریق فرم یا فهرستی از سؤالات با رفتار طرفین آشنا می‌شود. ازجمله گسترده‌ترین سؤالات مطرح‌شده در جلسات مشاوره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. هدف شما از ازدواج چیست؟
  2. قصد فرزند آوری دارید؟ تمایل دارید چند فرزند داشته باشید؟
  3. چگونه امور مالی خانه را مدیریت می‌کنید؟
  4. نظر شما در مورد پس‌انداز ماهیانه چیست؟
  5. چگونه فرزند خود را تربیت خواهید کرد؟
  6. رابطه جنسی شما چقدر مهم است؟ انتظارات شما در مورد صمیمیت و رابطه جنسی چیست؟
  7. دوست دارید همسرتان چگونه عشق و علاقه خود را ابراز کند؟
  8. چگونه با درگیری‌ها و مشغله‌هایی که قابل‌ حل نیست برخورد می‌کنید؟
  9. ازدواج و تعهد برای شما چه معنایی دارد؟
  10. خیانت برای شما چه معنایی دارد؟
  11. چه احساسی نسبت به دین ‌دارید؟ اعتقادات مذهبی یا اعتقادات معنوی شما چقدر برای شما مهم است؟
  12. از همسر آینده خود چه انتظاری دارید؟

اهداف مشاوره ازدواج چیست؟

خوشبختانه مشاوره ازدواج برای زوجین در هر سنی و هر طبقه‌ای طراحی ‌شده است. چه اخیراً ازدواج‌ کرده باشید و چه چندین دهه باهم باوجود اختلافات زندگی می‌کنید، می‌توانید برای رفع مشکلات و دغدغه‌های خود به درمانگر مراجعه کنید. به‌طورکلی هدف از مشاوره می‌تواند موارد زیر باشد.

ایجاد یک رابطه مثبت و مؤثر

به خاطر داشته باشید که ارتباط طولانی‌مدت و رضایت‌بخش ازجمله مهم‌ترین اهدافی است که درمانگر به شما کمک می‌کند داشته باشید. یک ازدواج بدون ایجاد ارتباط رضایت‌بخش و درک احساسات متقابل همسر اصلاً قابل ‌تحمل نیست. از این رو ‌یکی اهداف مشاوره، یادآوری و نحوه ارتباط تأثیرگذار است.

شناخت یکدیگر

اینکه زوجین هر دو به ‌یک زبان سخن می‌گویند یا در علاقه به یک رنگ مشخص، باهم تفاهم دارند، دلیلی بر شناخت و ازدواج موفق نیست. بلکه شناخت یکدیگر و آشنایی با ملاک‌های دیگر ازجمله عواملی است که در حین جلسات مشاوره می‌توان به آن پی برد.

شناسایی علت اصلی اختلافات زناشویی

ریشه‌یابی و عامل اصلی اختلافات فقط توسط یک شخص بی‌طرف و ماهر می‌تواند شناسایی شود. ازاین‌رو شناسایی عامل اختلاف یا بحث‌وجدل ازجمله مهم‌ترین وظایف و اهداف یک درمانگر است. او با ریشه‌یابی مشکل، می‌تواند به صمیمیت هر چه بیشتر یک رابطه کمک کند.

مشاوره قبل از ازدواج

فراموشی اختلافات گذشته

باور کنید اینکه در شب عروسی، مادر عروس ناراحت یا خوشحال بود، یا چرا خواهر داماد در عروسی لباس زرد داشت! اصلاً ملاک خوبی برای شروع بحث‌وجدل نیست. مثال فوق تنها یک اختلاف سطحی و کوچک است که باید خیلی زود به فراموشی سپرده شود. ازاین‌رو یکی از اهداف مشاوره خاتمه دادن به بسیاری از مسائل قدیمی و این‌چنینی است.

شخصی‌سازی

سبک زندگی و شخصیت هر زوج، بسیار متفاوت است. به‌عنوان ‌مثال اینکه زوج دیگری می‌توانند هرماه مسافرت بروند و دارای درآمد مالی بالایی هستند، دلیلی بر این نیست که رابطه شما نیز باید از آن‌ها الگو گرفته شود. بلکه شخصی‌سازی هر رابطه ازجمله عمده‌ترین اهداف مشاوره قبل و حین ازدواج است.

کنترل استرس و شناخت مسئولیت‌ها در رابطه

متأسفانه استرس، موضوعی است که با زندگی ما عجین شده است؛ اما این موضوع نباید سبب عدم تمرکز و تفکر صحیح شود. کنترل استرس در شرایط بحرانی و ایجاد تعادل بین مسئولیت‌ها، ازجمله امور مالی و کارهای خانگی یکی از موضوعاتی است که امروزه در بین زوج‌ها کمرنگ شده و هدف از مشاوره ازدواج احیای همین موضوعات است.

مزایا مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج، همان‌طور که از نامش پیداست، مشورت و بررسی دو شخص برای شروع یک رابطه عاشقانه و مداوم است. به‌طورکلی جلسات مشاوره قبل از ازدواج بستر بسیار عالی را برای شناخت افراد رقم میزند؛ اما ازجمله مهم‌ترین مزایای مشاوره قبل از ازدواج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آشنایی با مهارت‌ها و احساسات طرفین؛
  2. آشنایی با انتظارات اشخاص حین رابطه؛
  3. درک عمیق همدلی؛
  4. خواسته‌ها و انتظارات؛
  5. بررسی دو شخص ازلحاظ ژنتیکی؛
  6. شناخت طرفین ازلحاظ امور مالی؛

مشاوره قبل از ازدواج به زوجین چه کمکی می کند؟

معمولاً جلسات مشاوره قبل از ازدواج به زوج‌ها کمک می‌کند تا با آرزوها، خواسته‌ها، ترس‌ها و انتظارات خود و شخص موردنظر و با مفهوم ازدواج سالم به‌خوبی آشنا شوند. درنهایت برگزاری تمامی این جلسات و مشورت با مشاوره سبب می‌شود تا درست‌ترین تصمیم را بگیرند.

چه کسانی به مشاوره قبل از ازدواج نیاز دارند؟

مشاوره ازدواج به‌منظور شناسایی طرفین به تمام آقایان و خانم‌ها پیشنهاد می‌شود؛ اما با تمام این تفاسیر مشاوره قبل از ازدواج برای افرادی با خصوصیات زیر کاملاً ضروری است.

  1. افرادی که در زمینه مسائل کاملاً جزئی با یکدیگر اختلاف دارند.
  2. افرادی که مورد تربیت و فرزند پروری، امور مالی یا شیوه زندگی باهم اختلاف‌نظر دارند.
  3. افرادی که گمان می‌کنند مسئولیت‌های خانه نابرابر است.
  4. زوجینی که ازلحاظ رابطه جنسی یا حس‌های مشترک با یکدیگر مشکل ‌دارند.
  5. افرادی که به‌صورت تحمیلی و در اثر تصمیم والدین قرار است باهم ازدواج کنند.
  6. افرادی که قبلاً یک رابطه گرم و عاشقانه را ازدست‌ داده‌اند و هم‌اکنون می‌خواهند رابطه جدیدی را آغاز کنند.
  7. افرادی که بیمار و گرفتار اعتیاد هستند.
  8. زوجینی که درگذشته به هم خیانت کردند.

هزینه جلسات مشاوره ازدواج

عموماً در هزینه جلسات مشاوره ازدواج، می‌تواند موضوعات مختلفی اعم از نوع مشکل، نوع جلسه، شیوه مشاوره، سابقه مشاوره، محل قرارگیری کلینیک مشاوره و... دخیل باشد. ازاین‌رو نمی‌توان برای هزینه جلسات، مبلغ مشخصی را گفت. اگر قصد حضور در جلسات مشاوره را دارید، پیشنهاد ما این است که همواره از رهنمودهای مشاوران حرفه‌ای و خبره استفاده کنید.


تماس بگیرید: مشاوره جنسی و زناشویی (سکس تراپی) حضوری، آنلاین و تلفنی


هزینه جلسات مشاوره ازدواج

مشاوره ازدواج در کلینیک پزشک اول

ازآنجایی‌که مبحث ازدواج عموماً مسئله‌ای پیچیده و تا حد قابل‌توجهی استرس‌زا است، خوشبختانه در کلینیک پزشک اول امکان برقراری با بهترین مشاوران ازدواج، بارداری، طلاق و... به روش‌های مختلف وجود دارد. افرادی که قصد دارند با درمانگران در حوزه مسائل مختلف صحبت کنند، می‌توانند از طریق شماره تلفن با کلینیک در ارتباط باشند.

مشاوره ازدواج حضوری

به‌طورکلی مشاوره به‌صورت حضوری ازجمله مؤثرترین روش‌ها برای آشنایی طرفین محسوب می‌شود که عموماً دارای هزینه و بازخورد مؤثر بالاتری نسبت به سایر روش‌ها است.

مشاوره ازدواج آنلاین

یکی از روش‌های مشاوره و آشنایی، امکان مشاوره به‌صورت آنلاین است. در این روش درمانگر سعی می‌کند در بستری به نام اینترنت به کمک اپلیکیشن‌های ارتباطی با طرفین ارتباط برقرار کند.

مشاوره ازدواج تلفنی

یکی دیگر از روش‌های نسبتاً مؤثر در مبحث مشاوره، استفاده از ابزاری به نام تلفن است. در این روش درمانگر و شخص از طریق تلفن با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

جمع‌بندی

مشکلات فردی، داشتن حس‌های غیرقابل‌کنترل، امکان علاقه بیش‌ازحد، سابقه مشکلات ژنتیکی و سوالاتی از جنس آیا به درد هم می‌خوریم یا نه؟ همه و همه از مسائل و مباحثی هستند که می‌توانند توسط مشاوره ازدواج گره‌گشایی شوند. سپاسگزاریم که سایت پزشک اول را به‌منظور آشنایی با اهداف مشاوره انتخاب کردید، حتماً تجربیات و نظریات خود را در مورد این نوع از مشاوره با ما به اشتراک بگذارید.

همچنین بخوانید
خانواده درمانی چیست و چه مشکلاتی را برطرف می کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره خانواده درمانی به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین وارد سایت شوید.
زوج درمانی چیست و زوج درمانگر چه وظایفی دارد؟ برای دریافت نوبت مشاوره زوج درمانی به صورت حضوری، تلفنی وارد سایت شوید.
مشاوره اختلال شخصیت چه وظایفی دارد و چه مشکلاتی را حل می کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره اختلال شخصیت به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین وارد سایت شوید.
مشاوره خیانت همسر چه کمکی به یک رابطه می کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره خیانت به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین وارد سایت شوید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: