اگر شما هم می‌خواهید زندگی آرام‌تر و شادتری داشته باشید؛ از مشاوره فردی و فوایدش غافل نشوید! ناراحتی‌های روحی و روانی، یکی از مشکلاتی است که انسان‌های امروزی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این مشکل، باعث می‌شود که آن‌ها نتوانند زندگی عادی خود را بگذرانند. از طرفی انسان، در بحران‌ها و تصمیم گیری‌های مهم زندگی خود، نیاز به مشاوره و صحبت با فردی متخصص؛ برای کنترل اوضاع و شرایطش دارد.

مشاوره فردی، یکی از بهترین راه‌ها برای رفع مشکلات روحی و کنترل زندگی در شرایط سخت و ناراحت‌کننده است. در ادامه به معرفی کامل مشاوره فردی، اهداف، کاربردها و مزایای آن پرداخته می‌شود.

درباره مشاوره فردی

به مشاوره فردی، روان‌درمانی یا گفتگودرمانی نیز گفته می‌شود. در این روند درمان، مراجعان به صورت فردی، با پزشک متخصص بهداشت روانی صحبت می‌کنند.

روانشناس فردی

روند گفتگو درمانی، باید در محیطی امن، مراقبتی و محرمانه انجام شود تا بیمار در طی درمان، احساس امنیت بیشتری کند. مشاوره فردی، بر نگرانی‌های فوری یا آینده نزدیک افراد متمرکز می‌شود. این نوع درمان، برای برنامه ریزی شغلی، غم و اندوه پس از مرگ یکی از عزیزان و نزدیکان یا برخورد با مشکلات در شغل های مختلف، قبل از بزرگ‎تر شدنشان است.

در گفتگو درمانی، مشاور و مراجعه کننده، بحثی تک به تک را با پیوندی صمیمانه آغاز می ‎کنند و با اعتماد به یکدیگر رشد مراجعه‌کننده را رقم می‌زنند. در این بحث دو طرفه، فردی با چالش‌ها و مسائل زندگی روبرو است و برای حل این مسائل به سراغ فردی دیگر به عنوان متخصص در زمینه‌های روانشناسی، مسائل اجتماعی و فرهنگی می‌رود.

مشاور یا روانشناس فردی چه کسی است؟

مشاور به فردی گفته می‌شود که با استفاده از علوم و فنون روانشناسی، به افراد در انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌های مختلف در مراحل زندگیشان کمک می‌کند. این تصمیم‌گیری‌ها، ممکن است در زمینه ادامه تحصیل و بهبود وضعیت تحصیلی افراد باشد. روانشناس فردی می‌تواند درباره کار، ازدواج و مسائل خانوادگی نیز به افراد کمک کند.

روانشناس فردی هم‌چنین می‌تواند به افراد کمک کند تا مهارت‌های روانشناختی مقابله با مشکلاتشان را یاد بگیرند و بتوانند امور زندگی خود را در بحران‌ها و شرایط سخت کنترل کنند. یک مشاور و روان درمانگر، خود را با همدلی تمام، جای دیگری می‌گذارد و به فرد در مقابله با افکار و احساسات فردی‌اش کمک می‌کند.

مشاوره فردی چند جلسه است؟

مدت زمان هرجلسه مشاوره فردی، بین 45 تا 50 دقیقه در نظر گرفته می‌شود؛ اما تعداد جلسات و مدت زمان درمان، برای هر فرد متفاوت است و بسته به نیازها، اهداف درمانی، پیشرفت و درمان مشکلات شما مشخص می‌شود. در واقع هرچه مشکل افراد شدیدتر و جدی‌تر باشد، متخصص مشاور فردی، تعداد جلسات بیشتری برای او در نظر می‌گیرد.

مثلا بعضی از مشکلات و استرس‌ها ممکن است در زمانی کم برای افراد حل شود. بعضی دیگر نیز مزمن‌تر و پیچیده‌تر هستند و نیاز به جلسات و طول درمان بیشتری دارند.

هدف از مشاوره فردی چیست؟

به طور کلی هدف از روان درمانی یا مشاوره فردی، رفع نگرانی‌های مربوط به سلامت روان و کمک به درمان‌جویان، برای داشتن زندگی‌هایی سالم‌تر و شادتر به لحاظ روانی است.

هدف از مشاوره درمانی، حرکت و رشد افراد و رسیدن آن‌ها به موفقیت و اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدتشان با روح و روانی آرام و شاد است. افراد ممکن است در طول زندگی، دچار مشکلات عاطفی و افسردگی شوند. یکی دیگر از اهداف مشاوره فردی، حل مشکلات عاطفی و ساختن خودی سالم‌تر با درگیری‌های درونی کم‌تر است.

مشاوره فردی به افراد کمک می‌کند تا بدانند چه کسی هستند و هدف‌هایشان را در زندگی پیدا کنند. این‌گونه می‌توانند با داشتن دیدی روشن نسبت به خود و آینده‌شان، برای رسیدن به اهدافشان تلاشی مضاعف انجام دهند.

مزایای مشاوره فردی

خیلی از افراد برای دریافت مشاوره فردی، مقاومت نشان می‌دهند. ولی این روش، مزایا و فواید زیادی برای بهبود زندگی و روح و روانشان دارد. در زیر مزایای مشاوره فردی برای شما بیان می‌شود:

  1. اجازه به افراد برای کشف احساسات، باورها و رفتارهای خود
  2. کمک به مراجعه‌کنندگان، برای بررسی خاطرات چالش برانگیز و تاثیرگذار زندگی شان
  3. کمک به افراد، برای شناسایی و تغییر جنبه‌های زندگی خود برحسب علاقه‌شان
  4. کمک به درک بهتر خود و دیگران
  5. تعیین اهداف شخصی افراد در زندگی و تلاش در جهت مطلوب
  6. جلوگیری از بروز بیماری‌های روحی روانی رایج از جمله افسردگی و اضطراب
  7. روشی موثرتر و بهتر از مصرف داروهای اعصاب و روان، بدون عوارض جانبی
  8. استفاده از روش‌های درمانی مبتنی بر شواهد و برگرفته از مطالعات تحقیقاتی و مشاهدات بالینی (همه روش‌ها برای اثر بخشی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند.)

مزایای مشاوره فردی

مشاور فردی چه مشکلاتی را برطرف می کند؟

مشاوره فردی، به مسائل مربوط به اضطراب و استرس، فرسودگی شغلی، افسردگی و تروما کمک می‌کند. شما می‌توانید برای رفع مشکلات ارتباطی خود و مشکلات عاطفی و رفتاری در کودکان و نوجوانان تان، به روانشناس فردی مراجعه کنید.

مشاوره فردی، برای افرادی با احساسات آزاردهنده درباره خود یا دیگران نیز مفید و موثر است. بعضی از افراد نیز در مورد خود و زندگی شان افکاری منفی دارند و دچار یاس، ناامیدی، پوچی و کمبود اعتماد به نفس هستند.

مشاوره فردی، به این افراد نیز کمک می‌کند تا از احساسات منفی، نسبت به خود خارج شوند و به جای فکرهای منفی، به نقاط مثبت شخصیتی و رسیدن به علایق خود بپردازند.


بیشتر بخوانید: افسردگی چیست ؛ علائم، انواع، تشخیص و درمان افسردگی


ویژگی های یک مشاور فردی خوب چیست؟

وجود مشاور فردی خوب و متخصص، به افراد کمک می‌کند تا مشکلاتشان زودتر حل شود. مشاور فردی، باید از سه جهت شخصیت، دانش و مهارت، امتیازی بالا داشته باشد. روانشناس فردی خوب، کسی است که هم از لحاظ روانی، فردی سالم و انسان‌دوست باشد و هم بتواند با استفاده از مهارت‌های تخصصی و دانش کافی، به مراجعه‌کننده خود کمک کند.

توجه داشته باشید که دانش و مهارت کافی برای انجام مشاوره‌ای موفق، لازم و ضروری است. چون مشاوران فردی با مسائل حساس، خصوصی، محرمانه و پیچیده انسان‌ها سر و کار دارند. در نتیجه اطلاعاتی محدود در زمینه روانشناسی، نمی‌تواند فرد را در مقام مشاور حرفه‌ای قرار دهد و فرد باید برای مشاور شدن، تحصیلات دانشگاهی در مقطع لیسانس و دکتری در رشته‌های مشاوره و روانشناسی بالینی داشته باشد.

مشاور فردی چه وظایفی دارد؟

وظایف مشاور فردی عبارت‌اند از:

  1. کمک به شناسایی و تعیین اهداف و علایق مراجعه‌کننده
  2. همکاری با مراجعه‌کننده در تعیین استراتژی‌های موفق و هوشمندانه در رسیدن به اهدافشان
  3. کمک به تغییر الگوهای فکری و آموزش مهارت‌های جدید برای کنترل تفکر به مراجعه‌کننده
  4. ارائه راهکار به مراجعه‌کننده، برای تغییر رفتار و نحوه ابراز درست احساسات (مثل گوش دادن به موسیقی و پیاده‌روی در زمان بروز احساسات و افکار منفی)
  5. ارائه تکالیف و تمرین‌های مختلف در زمان احساسات ناخوشایند، استرس و آسیب‌پذیری

چه زمانی به مشاور فردی نیاز داریم؟

بیشتر افرادی که نیازمند مشاوره فردی هستند، در درون خود احساس تعارض و دردهای عاطفی دارند. این‌گونه افراد می‌دانند که استرس و ناراحتی دارند؛ اما دلیل واقعی آن را پیدا نمی‌کنند.

درماندگی ناشی از ماندن در احساساتی بد و ناراحت‌کننده نیز آن‌ها را آسیب‌پذیرتر می‌کند. بیشتر این افراد، دلیل ناراحتی خود را به عوامل خارجی ربط می‌دهند؛ اما ممکن است این درد ناشی از مشکلات درونی خودشان باشد.

به طور کلی شما می‌توانید از مشاوره در چهار زمینه زیر استفاده کنید:

  • مشاوره سلامت و روان: این نوع مشاوره، به زمینه‌های فردی مثل مسائل عاطفی، اضطراب، غمگینی، افسردگی، وسواس ترس و مسائل عاطفی خفیف مربوط می‌شود.
  • مشاوره خانوادگی و زناشویی: شما می‌توانید برای حل مشکلات ازدواج، طلاق، رابطه با فرزندان، روابط جنسی، تعارضات و اختلافات زناشویی، به متخصص مشاور فردی مراجعه کنید.
  • مشاوره شغلی و تحصیلی: انتخاب رشته دانشگاهی، انتخاب شغل متناسب با شخصیت و تعارضات مربوط به کار از طریق این مشاوره حل می‌‍شود. شما می‌توانید برای از بین بردن انواع استرس‌های شغلی و تحصیلی، فرسودگی شغلی، تغییر رشته و شغل و سازگاری شغلی، به روانشناس فردی مراجعه کنید.
  • مشاوره توان‌بخشی: بعضی از افراد دچار اعتیاد یا معلولیت‌های خاص، بیماری و سوگواری در مرگ عزیزانشان هستند. این نوع مشاوره، به این افراد کمک می‌کند تا با موقعیت‌های خاص زندگی خود سازگار شوند و کنترل شرایط را در دست بگیرند.  

متخصص مشاور فردی

مشاور فردی در کلینیک مغز و اعصاب پزشک اول

کلینیک روانشناسی و مشاوره پزشک اول، یکی از مراکز معتبر برای مراجعه و گرفتن مشاوره فردی است. این کلینیک، سال‌ها تجربه در زمینه درمان بیماری‌های مغز و اعصاب و روان دارد و به تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف مغزی نیز کمک می‌کند.

کلینیک مغز و اعصاب پزشک اول، چندین متخصص مشاور فردی را برای درمان مشکلات روحی روانی افراد به کارگرفته است و خدمات زیر را ارائه می‌دهد:

مشاور فردی حضوری

در صورتی که امکان حضور در کلینیک مغز و اعصاب پزشک اول برایتان فراهم است، می‌توانید به این مرکز درمانی مراجعه کرده و توسط متخصصان ما بررسی شوید. متخصصان ما با بررسی وضعیت شما و شنیدن صحبت‌هایتان، بهترین مشاوره‌ها را ارائه می‌دهند.

مشاوره فردی آنلاین

در صورتی که امکان حضور در کلینیک پزشک اول برایتان فراهم نیست، شما می‌توانید از طریق سایت پزشک اول با متخصصان ما در ارتباط باشید و از مشاوره آن‌ها بهره‌مند شوید.

مشاور فردی تلفنی

اگر شرایط هیچ‌کدام از دو روش بالا برایتان فراهم نباشد، کافی است با کلینیک تماس بگیرید تا متخصصان متبحر با شما صحبت کنند و از طریق تلفن به مشاوره بپردازند.

نتیجه‌گیری

امروزه متخصصان زیادی برای دریافت مشاوره فردی، به متخصصان روانشناسی بالینی مراجعه می‌کنند؛ اما نکته مهم در درمان کامل و دریافت مشاوره خوب، ارائه خدماتی بر پایه تخصص و دلسوزی توسط متخصص مشاور فردی است. شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک مغز و اعصاب پزشک اول به صورت حضوری و آنلاین، از خدمات روانشناسی و مشاوره آن استفاده کنید.

همچنین بخوانید
خانواده درمانی چیست و چه مشکلاتی را برطرف می کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره خانواده درمانی به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین وارد سایت شوید.
زوج درمانی چیست و زوج درمانگر چه وظایفی دارد؟ برای دریافت نوبت مشاوره زوج درمانی به صورت حضوری، تلفنی وارد سایت شوید.
مشاوره اختلال شخصیت چه وظایفی دارد و چه مشکلاتی را حل می کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره اختلال شخصیت به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین وارد سایت شوید.
مشاوره خیانت همسر چه کمکی به یک رابطه می کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره خیانت به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین وارد سایت شوید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: