مشاوره اختلال شخصیت

درمانگر در مشاوره اختلال شخصیت، انواع اختلالات شخصیتی را تشخیص می‌دهد و نسبت به درمان آن اقدام می‌کند. به لطف این نوع مشاوره، افراد قبل از آنکه در عواقب اختلال شخصیت غرق شوند، به بهبودی و ثبات می‌رسند. باوجوداینکه هنوز دلیل اصلی این بیماری برای محققان جای سؤال دارد؛ اما تأثیرات عالی مشاوره و روان‌درمانی در بهبود آن، کاملاً اثبات شده است. شاید بپرسید روان‌درمانی چگونه اختلال شخصیت را درمان می‌کند و چه مزایایی دارد؟

مشاوره اختلال شخصیت

در این مقاله به این سؤال و سایر سؤالات مهم شما در مورد اختلال شخصیت، پاسخ می‌دهیم. موضوعاتی مثل جلسات مشاوره، هزینه جلسات و اینکه چه زمانی به درمانگر مراجعه کنید را نیز بررسی می‌کنیم، پس تا آخر این مقاله مفید و جامع همراه ما باشید.

درباره‌ مشاوره اختلال شخصیت

برای اینکه بدانید مشاوره اختلال شخصیت چیست، ابتدا باید تعریفی از شخصیت و اختلال شخصیت ارائه دهیم. شخصیت هر فرد مجموعه‌ای از افکار، نگرش‌ها و رفتارهای اوست که هنگام تعامل با خود و با دنیای اطراف، بروز می‌دهد. شخصیت بسیاری از ما، نسبتاً ثابت است؛ اما در مورد افراد دارای اختلال شخصیت به این صورت نیست. این افراد در نحوه تفکر و احساسی که نسبت به خود و به دیگران دارند، دچار مشکل هستند. این مشکلات روی سلامت روان، رفاه و روابط این افراد با دیگران، تأثیرات مخربی می‌گذارد.

مشاوره اختلال شخصیت، فرایندی است میان یک فرد مبتلا به اختلال شخصیت و یک درمانگر یا روانپزشک. در این پروسه، فرد می‌تواند در مورد احساسات و افکار خود به‌راحتی صحبت کند. درمانگر نیز بهترین روش درمانی را باتوجه‌به نوع اختلال فرد، انتخاب می‌کند تا شرایط او بهبود پیدا کند. برای درمان اختلال شخصیت، روش‌های مختلفی از جمله دارودرمانی، گفتاردرمانی، گروه درمانی و... وجود دارد. در این میان روش‌های گفتاردرمانی و مشاوره، بهترین و پایدارترین تأثیرات را برای افراد به دنبال دارند.

مشاوره اختلال شخصیت چند جلسه است؟

  • اختلال شخصیت گروه A: اختلالات شخصیتی اسکیزوتایپل، اسکیزوید و پارانوئید در این دسته قرار دارند. ویژگی کلی این گروه، رفتارهای عجیب‌وغریب، تمایل شدید به انزوا، عدم ابراز هیجانات و عدم اعتماد به دیگران است.
  • اختلال شخصیت گروه B: اختلال شخصیت مرزی، نمایشی، خودشیفته و ضداجتماعی در گروه B قرار گرفته‌اند. افراد با اختلال شخصیت نمایشی و خودشیفته تمایل شدیدی به تأییدشدن از سوی دیگران دارند.
  • اختلال شخصیت گروه C: در گروه C، اختلال شخصیت وابسته، اجتنابی و وسواسی - اجباری و اختلال دو قطبی قرار دارند.

به‌طورکلی افرادی که در این دسته قرار می‌گیرند، حالت‌هایی مثل ترس، اضطراب و استرس را بسیار تجربه می‌کنند. اختلال شخصیت وابسته به افرادی نسبت داده می‌شود که برای زندگی خود، توانایی تصمیم‌گیری ندارند.

از این رو تحقیقات زیادی انجام شده است تا بدانند که برای هر گروه چه میزان زمان و جلسات درمانی لازم است. طبق تحقیقات اخیر، به طور متوسط 15 تا 20 جلسه برای بهبود 50 درصدی بیماران اختلال شخصیت، مورد نیاز است. این در مورد همه بیماران و مراجعه‌کنندگان صدق نمی‌کند. چرا که نوع اختلال شخصیت و درمان آن روی تعداد جلسات تأثیرگذار است. فردی که زمان طولانی نسبت به درمان خود بی‌تفاوت بوده است، بعداً با مشکلات بیشتر و عمیق‌تری به درمانگر مراجعه می‌کند. درمان چنین فردی به‌مراتب طولانی و پیچیده‌تر است.

در جلسات مشاوره اختلال شخصیت چه موضوعاتی مطرح می ‌شود؟

در جلسات مشاوره اختلال شخصیت، روی تشخیص و درمان تمرکز می‌شود. درمانگر یا روانپزشک ابتدا با پرسیدن سؤالاتی در مورد احساسات فرد و نحوه واکنش او به مسائل و اطراف، نوع اختلال را تشخیص می‌دهد. سپس باتوجه‌به نوع اختلال و شرایط بیمار، بهترین روش درمانی را انتخاب می‌کند. درصورتی‌که بیمار نیازمند مصرف دارو باشد، به روانپزشک ارجاع داده می‌شود. نحو برخورد با بیماران اختلال شخصیت بسیار مهم است. زیرا این افراد وقتی با واقعیت‌های ناخوشایند در مورد خود روبرو شوند، ممکن است خشمگین شده و از ادامه درمان منصرف شوند.

اهداف مشاوره اختلال شخصیت چیست؟

هدف مشاوره اختلال شخصیت، کمک به فرد برای رسیدن به ثبات از نظر احساسی و ارتباطی است. این حوزه، اهداف بسیار مهمی از جمله موارد زیر را دنبال می‌کند:

  • کاهش استرس و بهبود خلق‌وخوی بیمار
  • درمان انواع اضطراب مانند اضطراب اجتماعی
  • افزایش درک بیمار در مورد تأثیر رفتارهایش روی دیگران
  • تغییر افکار منفی در بیمار به افکار مثبت و سازنده
  • انتخاب بهترین نوع درمان باتوجه‌به اختلالات مشاهده شده در هر بیمار
  • آموزش مهارت‌های مقابله‌ای به فرد برای رویارویی با مشکلات بعدی در زندگی
  • درمان سایر اختلالات سلامت روان که ناشی از اختلال شخصیت هستند مثل افسردگی، اعتیاد و...
  • جلوگیری از افزایش نشانه‌های بیماری و کشیده‌شدن به سمت رفتارهای مخرب مثل خودکشی، اعتیاد، آزار رساندن به دیگران و...
  • آموزش به والدین برای تقویت رفتارهای مثبت کودک و حذف رفتارهای مشکل‌ساز

درباره‌ مشاوره اختلال شخصیت

فواید مشاوره اختلال شخصیت

مشاوره اختلال شخصیت یا روان‌درمانی، بهترین درمان برای بیماری‌های اختلال شخصیت است. تأثیرات این درمان به‌صورت طولانی‌تری روی فرد باقی می‌ماند؛ البته به این شرط که دوره درمان را به اتمام برساند. از جمله فواید مراجعه به درمانگر و مشاور اختلال شخصیت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قدرت کنترل بر خشم، اضطراب و افسردگی  
  • افزایش مشارکت مثبت در جامعه و بهبود مهارت‌های ارتباطی 
  • رسیدن به درک بهتر از خود و زندگی 
  • استفاده از تکنیک‌های روان‌درمانی برای حل سایر مشکلات زندگی 
  • بهره‌مندی از پشتیبانی حرفه‌ای 
  • افزایش عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس 
  • بهبود سلامت روان 
  • پرورش افکار مثبت 
  • احساس شادی و انگیزه 
  • افزایش موفقیت در زمینه‌های شغلی، تحصیلی و ... 

مشاوره اختلال شخصیت چه مشکلاتی را برطرف می ‌کند؟

یک سؤال مهم در ارتباط با مشاوره اختلال شخصیت این است که به طور دقیق چه مشکلاتی را برطرف می‌کند؟ این حوزه هر مشکلی که افراد دارای اختلال شخصیت با آن درگیر می‌شوند را برطرف می‌کند از جمله موارد زیر:

  • نداشتن واکنش ثابت نسبت به افراد و موقعیت‌ها
  • اعتمادبه‌نفس غیرطبیعی (بسیار بالا یا بسیار پایین)
  • احساس وابستگی شدید به اطرافیان و بالعکس
  • عدم احساس همدلی با دیگران
  • عدم احترام به افراد و قوانین جامعه
  • رفتارهایی که برای اطرافیان گیج‌کننده، ناسازگار و خسته‌کننده است.
  • استرس و اضطراب شدید در موقعیت‌های اجتماعی
  • احساس انزوا و تنهایی
  • افسردگی
  • پرخاشگری و عدم توانایی کنترل بر رفتار خود
  • عواقب اختلال شخصیت مثل اعتیاد، الکل یا تمایل به خودکشی

چه زمانی باید به مشاوره اختلال شخصیت مراجعه کنیم؟

اگر یک یا چند مورد از علائم بالا در شما نیز وجود داشت، الزاماً به این معنی نیست که دچار اختلال شخصیت هستید. افراد به طور طبیعی حالت‌هایی از استرس و اضطراب را تجربه می‌کنند؛ اما زمانی که احساس کردید این علائم در روند زندگی و روابط شما اختلال ایجاد می‌کنند، باید به درمانگر مراجعه کنید.

این نکته را هم بدانید که افراد عادی قادر به تشخیص اختلال شخصیت نیستند. پس فقط از درمانگر و روانپزشک برای اطمینان از اینکه دچار اختلال شخصیت هستید یا نه، کمک بگیرید. اگر برای درمان اختلال شخصیت، اقدام نکنید این بیماری همه جنبه‌های زندگی شما از جمله شغل، زندگی زناشویی، تحصیل، موقعیت اجتماعی و ... را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

هزینه جلسات مشاوره اختلال شخصیت

حتی زمانی که پای سلامت روان وسط باشد، اطلاع از هزینه‌های درمان برایمان اهمیت زیادی دارد که کاملاً طبیعی است. هزینه جلسات مشاوره اختلال شخصیت از یک کلینیک به کلینیک دیگر و از یک درمانگر به درمانگر دیگر، متغیر است. هزینه این جلسات به تحصیلات، اعتبار و تجربیات درمانگر و موقعیت جغرافیایی کلینیک بستگی دارد. شما می‌توانید برای اطلاع از هزینه مشاوره با کارشناسان ما در کلینیک پزشک اول تماس بگیرید.

مشاوره اختلال شخصیت در کلینیک پزشک اول

تشخیص دقیق نوع اختلال شخصیت و انتخاب بهترین روش درمانی، فقط توسط درمانگران ماهر و خبره امکان‌پذیر است. در همین راستا در کلینیک پزشک اول، بهترین درمانگران و روانپزشکان را دور هم جمع کرده‌ایم، تا خدماتی را که شایسته آن هستید، به شما ارائه دهیم. چنانچه علائم اختلال شخصیت را در خود مشاهده کردید به کلینیک مشاوره و روانشناسی مراجعه کنید. ما در این کلینیک، همه توان خود را به کار می‌گیریم تا سلامت روانی شما را بهبود ببخشیم.

انواع اختلالات شخصیتی

مشاوره اختلال شخصیت حضوری

اگر به مشاوره رودررو علاقه‌مند هستید و در تهران به سر می‌برید، می‌توانید با تعیین وقت قبلی، جهت مشاوره حضوری به کلینیک پزشک اول مراجعه کنید.

مشاوره اختلال شخصیت آنلاین

شاید در شهر دیگری به سر می‌برید یا فاصله زیادی با کلینیک دارید. در این حالت می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین، با درمانگران کلینیک، ارتباط برقرار کنید.

مشاوره اختلال شخصیت تلفنی

مشاوره تلفنی از دیگر خدمات کلینیک برای شما همراهان گرامی است تا بدون مراجعه به کلینیک و اتلاف وقت، با مشاوران ارتباط داشته باشید.

سخن آخر

علائم و نشانه‌های اختلال شخصیت را جدی بگیرید؛ زیرا این مشکل به تدریج بروز پیدا کرده و بدون آنکه متوجه شوید رشد خواهد کرد و شدید خواهد شد. اختلال شخصیت در بسیاری از موارد باعث می‌شود نتوانید خودتان به تنهایی مشکل را حل کنید؛ بنابراین شما قطعا برای حل مشکل‌تان نیاز به صحبت و کمک گرفتن از یک مشاور ماهر و مجرب را خواهید داشت. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مطلب درباره مشاوره اختلال شخصیت برای شما مفید بوده باشد.

همچنین بخوانید
خانواده درمانی چیست و چه مشکلاتی را برطرف می کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره خانواده درمانی به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین وارد سایت شوید.
زوج درمانی چیست و زوج درمانگر چه وظایفی دارد؟ برای دریافت نوبت مشاوره زوج درمانی به صورت حضوری، تلفنی وارد سایت شوید.
مشاوره خیانت همسر چه کمکی به یک رابطه می کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره خیانت به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین وارد سایت شوید.
مشاوره بارداری چه مشکلاتی را می تواند قبل یا در دوران حاملگی حل کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره بارداری به صورت حضوری، تلفنی وارد سایت شوید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: