طلاق یکی از مسائلی است که در نگاه اول، وجهه چندان خوبی در ایران ندارد، اما ازنظر یک روانشناس طلاق، گاهی تنها راه‌حل برای یک زوج به‌شمار می‌آید. مشاوره طلاق که تا چند سال پیش چندان در ایران رواج نداشت، مدتی است که با کمک روانشناسان طلاق بین زوج‌های جوان باب شده و به کمک نسل جدید آمده است.

چنین مشاوره‌ای در کشورهای پیشرفته اروپایی نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ به‌همین دلیل کلینیک پزشک اول، خدمات چنین حوزه‌ای را نیز در برنامه‌های خود گنجانده و با کمک چندین تن از متبحرترین روان‌شناسان طلاق به کمک زوجین آمده است. در ادامه بیشتر با مشاوره طلاق و اصطلاحات و مسائل مربوط به آن آشنا می‌شوید.

مشاوره طلاق

درباره مشاوره طلاق

مشاوره طلاق، روندی است که طی آن یک یا چند روانشناس طلاق در جلسات متعدد با هریک از زوجین به‌تنهایی و همراه با یکدیگر صحبت می‌کنند و با استفاده از راهکارهای روان‌شناختی به کاوش درباره ریشه‌های اختلافات پرداخته و سعی می‌کنند به زوجین کمک کنند که یا اختلافاتشان را حل کنند. یا اینکه درصورت پیدا نکردن راه‌حل مناسب، به‌گونه‌ای طلاق بگیرند که هریک از طرفین کمترین آسیب را ببیند.


تماس بگیرید: مشاوره فردی در تهران به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی


انواع مشاوره طلاق

مشاوره طلاق بسته به اینکه زوجین در چه مرحله‌ای از زندگی قرار دارند، به دو دسته مشاوره قبل از طلاق و مشاوره بعد از طلاق تقسیم می‌شود. در هریک از این مراحل، زوجین با کمک روانشناس طلاق به بررسی جوانب مختلف زندگیشان پرداخته و در نهایت، خودشان هستند که پس از دریافت راهنمایی‌ها به این نتیجه می‌رسند که باتوجه به تمامی عوامل روحی و روانی، حقوقی و خانوادگی که در آینده ممکن است با آن‌ها روبه‌رو شوند، طلاق راه چاره زندگی آن‌ها هست یا نه.

مشاوره قبل از طلاق

مشاوره قبل از طلاق به‌قدری مهم است که در طلاق توافقی، یعنی حالتی که طی آن زوجین، هردو باهم و با توافق یکدیگر به دادگاه رفته و درخواست جدایی می‌دهند، جایگزین داوری شده است. این قانون از آذر ماه سال 97 تصویب شده و طبق آن، زوجین باید طی 45 روز کاری، حداقل سه جلسه و حداکثر 5 جلسه در این مشاوره‌ها شرکت کنند. تعداد این جلسات را نیز مشاور یا همان روانشناس طلاق باتوجه به شرایط زوجین مشخص می‌کند.

معمولا در جلسات مشاوره قبل از طلاق، سوالاتی ازطرف روانشناس طلاق مطرح می‌شود که پاسخ آن‌ها ازطرف خود زوجین باعث می‌شود تا بتوانند بهترین راه‌حل را برای ادامه زندگی پیدا کنند. معمولا رایج‌ترین سوالات جلسات، پرسش‌هایی از این قبیل هستند: آیا نقطه مشترکی در زندگی شما وجود دارد که قبل از جدایی بتوان روی آن کار کرد؟ آیا می‌دانید مشکلات و نگرانی‌های خودتان و همسرتان چیست؟ آیا تلاشی برای رفع این نگرانی‌ها کرده‌اید؟ آیا بعد از جدایی از همسرتان یک زندگی کاملا شاد خواهید داشت و خوشبخت خواهید بود؟

مشاوره بعد از طلاق

همانطور که گفتیم، گاهی نیز طلاق تنها یا بهترین راه‌حل ممکن برای زوجین است، اما به‌هرحال چنین پدیده‌ای به‌قدری سخت و سنگین است که لحظات سختی را برای هرکدام از آن‌ها رقم خواهد زد.

در این میان اگر فرزند یا فرزندان مشترکی نیز وجود داشته باشد، ضربات روحی و روانی زیادی به آن‌ها وارد می‌شود. مشاوره بعد از طلاق به زوجین و فرزندان آن‌ها کمک می‌کند تا بر این مشکلات غلبه کنند، دوران سخت بعد از طلاق را با آرامش بیشتری پشت‌سر بگذارند و بتوانند با کمترین آسیب روحی به زندگی خود ادامه دهند.

مشاور یا روانشناس طلاق چه کسی است؟

این روزها روانشناس‌ها در کشورمان برخلاف سال‌های گذشته به پزشکانی نام‌آشنا تبدیل شده‌اند. روانشناس فردی است که با تحصیلات دانشگاهی در زمینه روانشناسی به مدرک کارشناسی، کارشناسی یا دکترا دست پیدا می‌کند؛ اما از آنجا که حوزه مسائل و مشکلات روحی و روانی بسیار گسترده است، روانشناسی نیز شاخه‌ها و زیرشاخه‌های مختلفی دارد و اصولا هریک از روانشناسان در یک یا چند زمینه تخصصی فعالیت می‌کنند. ازجمله زیرشاخه‌های روان‌شناسی، کودک و نوجوان، خانواده، مسائل جنسی، پیش از ازدواج و... یکی از این زمینه‌ها طلاق است. یک مشاور یا روانشناس طلاق، مشاوره‌های لازم را درباره ادامه یا ترک زندگی مشترک به زوجین می‌دهد و به تصمیم‌گیری آن‌ها کمک می‌کند و درصورت جدایی، سعی می‌کند تا از آسیب‌های روحی زوجین و فرزندان بکاهد.

مشاور یا روانشناس طلاق چه کسی است؟


تماس بگیرید: مشاوره خیانت در تهران (حضوری، آنلاین و تلفنی)


تعداد جلسات مشاوره طلاق

تعداد جلسات مشاوره طلاق به نظر روانشناس طلاق بستگی دارد. مشاور یا روانشناس طلاق نیز با توجه به میزان و شدت اختلاف بین زوجین، داشتن یا نداشتن فرزند و احوالات روحی‌اش، توافقی یا غیرتوافقی بودن طلاق، اینکه هریک از طرفین طلاق مشکل روحی مشخصی دارند و مواردی از این قبیل برای تعداد جلسات تصمیم‌گیری می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت پزشک اول متعلق به کلینیک پزشک اول و تماس با پشتیبانی در این‌باره اطلاعات بیشتری کسب کرده و درباره جلسات مشاوره خودتان بپرسید.

هدف از مشاوره طلاق چیست؟

هدف اصلی از مشاوره طلاق، شناخت و ریشه‌یابی مشکلات و دغدغه‌های زوجین، کمک به پیدا کردن راه‌حل‌های احتمالی موجود، عدم تکرار اشتباهات گذشته و ازطرفی کمک به آن‌ها برای رسیدن به آرامش و موفقیت در زندگی شخصی آینده است. هرچند که باتوجه به مسائل و مشکلات خانوادگی موجود، هدف از مشاوره طلاق می‌تواند برای زوج‌های مختلف متفاوت باشد.

مزایای مشاوره طلاق

مشاوره طلاق مزایای بسیاری دارد که چه درصورت ختم شدن مسیر به جدایی و چه در حالت تصمیم به ادامه زندگی، این مزایا باعث بهبود احوال و اوضاع زوجین می‌شود. معمولا 90 درصد افرادی که در مشاوره‌های طلاق شرکت می‌کنند، بدون توجه به نتیجه نهایی، شرکت در چنین جلساتی را توصیه می‌کنند.

  • مشاوره طلاق در برخی موارد باعث می‌شود زوجین متوجه شوند که جدایی، تنها راه‌حل موجود برای آن‌ها نیست و بتوانند با حل مشکلاتشان به زندگی ادامه دهند.
  • درصورتی که حتی باوجود مشاوره، کار زوجین به جدایی ختم شود، شرکت در جلسات مشاوره طلاق باعث می‌شود که فرآیند جداشدن، خصمانه نباشد؛ زوجین به توافق‌هایی درباره مسائل مالی، حقوقی و حضانت فرزندان احتمالی برسند و راه‌های ارتباطی باز بماند.
  • مشاوره طلاق کمک می‌کند تا زوجین استرس کمتری را تحمل کنند و یاد بگیرند که در این پروسه چگونه با فرزندشان رفتار کنند تا کمترین آسیب روحی به او وارد شود.
  • هزینه‌ای که برای مشاوره طلاق صرف می‌شود، در اکثر موارد بسیار کمتر از هزینه‌هایی است که زوجین در روندهای خصمانه و طاقت‌فرسای طلاق‌های غیرتوافقی در دادگاه‌ها می‌پردازند.
  • شرکت در جلسات مشاوره طلاق، زمان کمتری نسبت به فرآیندهای طولانی حضور در دادگاه‌ها نیاز دارد.

ویژگی‌های یک مشاور طلاق خوب چیست؟

یک مشاور طلاق خوب باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

  • هیچ‌وقت زوجین را قضاوت نمی‌کند.
  • تصمیم نهایی را خودش نمی‌گیرد.
  • زوجین را عامدانه به‌سمت یکی از راه‌حل‌های طلاق یا ادامه زندگی مشترک سوق نمی‌دهد.
  • از هیچ‌یک از طرفین، جانبداری نمی‌کند.
  • به‌عنوان مشاور یا وکیل فردی هیچ‌یک از زوجین خدمات ارائه نمی‌دهد.
  • اطلاعاتی مثل اطلاعات مالی هریک از طرفین را از دیگری مخفی نمی‌کند.


چه زمانی به مشاور طلاق نیاز داریم؟

معمولا زوجین همیشه قبل از طلاق به مشاوره طلاق نیاز دارند؛ البته در برخی موارد بهتر است که جانب احتیاط را رعایت کرده و درکنار مشاوره طلاق، روندهای قانونی را نیز طی کنند؛ مثلا وقتی که یکی از طرفین، مشکلات شدید روحی دارند، سوءپیشینه دارند یا اقدام به کار خلاف قانون و خطرناکی کرده‌اند و مواردی از این قبیل.

مشاور طلاق در کلینیک پزشک اول

کلینیک روانشناسی و مشاوره در مرکز پزشک اول با گردآوری حاذق‌ترین روانشناسان در حوزه مشاوره طلاق، مشاوره جنسی، زوج درمانی درکنار هم این فرصت را دراختیار شما قرار می‌دهد تا مفیدترین خدمات مربوط به مشاوره طلاق را به بهترین و موثرترین شکل دریافت کنید و بتوانید یک زندگی سرشار از آرامش را تجربه کنید. کلینیک پزشک اول به‌طور 24 ساعته آماده خدمات‌رسانی به شما عزیزان است. برای دریافت مشاوره می‌توانید به یکی از روش‌های زیر اقدام کنید.

مشاور طلاق حضوری

مشاوره طلاق حضوری معمولا یکی از موثرترین و بهترین روش‌ها برای دریافت مشاوره است. شما می‌توانید برای دریافت نوبت‌های حضوری به سایت کلینیک پزشک اول و بخش نوبت‌دهی مراجعه کنید و با ما تماس بگیرید.

مشاور طلاق حضوری

مشاوره طلاق آنلاین

این روزها که مشکلاتی چون آلودگی هوا، کمبود وقت، کرونا یا دسترسی نداشتن به پزشکان حاذق در سرتاسر کشور گریبان‌گیر مردم است، مشاوره طلاق آنلاین روش خوبی برای دریافت مشاوره است؛ به‌خصوص برای دوستان شهرستانی که توانایی رفت‌وآمد مکرر به تهران را ندارند.

مشاور طلاق تلفنی

درصورتی‌که به دلایل مختلف، علاقه یا توانایی شرکت در جلسات حضوری را ندارید و به‌خاطر مسائلی مثل اینترنت ضعیف در جلسات آنلاین نیز نمی‌توانید شرکت کنید، کلینیک پزشک اول، امکان مشاوره طلاق تلفنی با حاذق‌ترین مشاوران را دراختیار شما می‌گذارد. برای رزرو وقت‌های مشاوره تلفنی نیز به سایت کلینیک پزشک اول و بخش نوبت‌دهی مراجعه کنید.

سخن آخر

درست است که طلاق، پدیده‌ای تلخ و آسیب‌زا برای تمامی افرادی است که در روند آن درگیر می‌شوند؛ به‌خصوص خود زوجین و فرزندانشان، اما اگر این روند با مشاوره طلاق و کمک گرفتن از یک روانشناس طلاق خوب، چه پیش از انجام آن و چه پس از آن همراه شود، آسیب‌های روحی و روانی را کاهش داده و باعث می‌شود که زوجین و فرزندانشان بتوانند کمی بعد از جدایی به زندگی عادی خود بازگشته، شاد باشند و موفقیت کسب کنند.

همچنین بخوانید
خانواده درمانی چیست و چه مشکلاتی را برطرف می کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره خانواده درمانی به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین وارد سایت شوید.
زوج درمانی چیست و زوج درمانگر چه وظایفی دارد؟ برای دریافت نوبت مشاوره زوج درمانی به صورت حضوری، تلفنی وارد سایت شوید.
مشاوره اختلال شخصیت چه وظایفی دارد و چه مشکلاتی را حل می کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره اختلال شخصیت به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین وارد سایت شوید.
مشاوره خیانت همسر چه کمکی به یک رابطه می کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره خیانت به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین وارد سایت شوید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: