دکتر مغز و اعصاب

دکتر متخصص مغز و اعصاب در تشخیص و درمان انواع بیماری‌های مغز، نخاع و اعصاب که تقریبا روی همه بخش‌های بدن بزرگسالان و کودکان تأثیر می‌گذارند، تخصص دارد. در این مطلب از کلینیک مغز و اعصاب پزشک اول، به شما خواهیم گفت چه زمانی باید به مطب دکتر نورولوژی مراجعه کنید. علاوه بر این، اطلاعاتی در مورد اینکه پزشک چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند و از چه روش‌هایی برای تشخیص و درمان آن‌ها استفاده می‌کند، ارائه می‌دهیم.

متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) کیست؟

دکتر مغز و اعصاب، بیماری‌های سیستم عصبی (مغز، نخاع و اعصاب) را تشخیص، درمان و مدیریت می‌کند. ایشان با آناتومی، عملکرد و شرایط تأثیرگذار بر سیستم عصبی، به‌خوبی آشنا است. سیستم عصبی، مرکز فرماندهی بدن محسوب می‌شود که افکار، احساسات، حرکات و حتی ضربان قلب را کنترل می‌کند.

فوق تخصص مغز و اعصاب

چه زمانی به متخصص نورولوژی مراجعه کنیم؟

اگر هر کدام از مشکلاتی نظیر اختلالات حافظه، فراموشی، از دست دادن هوشیاری، تشنج، اختلالات چشایی یا بویایی، مشکلات بینایی، بی‌حسی، گزگز، عدم تقارن دو طرف صورت، سرگیجه، صدای زنگ در گوش، ناشنوایی، مشکل در بلع، گرفتگی صدا، مشکل در چرخاندن گردن، مشکل در صحبت کردن، ضعف عضلانی، گرفتگی عضلات، پرش عضلات، احساس برق‌گرفتگی، درد در گردن، کمردرد، سردرد، عدم تعادل در راه رفتن، لرزش و کندی حرکات را مشاهده کردید، بهتر است به مطب دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

از میان علائم ذکرشده، اگر این شش علامت را مشاهده کردید، لاید در اولین فرصت به مطب دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

سردردهای مزمن یا میگرن

همه ما سردردهایی را به دلایلی مانند استفاده طولانی‌مدت از رایانه، صدای بلند، کمبود خواب یا عفونت سینوسی تجربه کرده‌ایم. بیشتر انواع سردردها موقتی هستند و با داروهای مسکن بدون نسخه درمان می‌شوند. اگر سردرد شما شدید و ناتوان‌کننده است، معمولا با سردرد از خواب بیدار می‌شوید یا سردرد با علائمی مانند مشکلات بینایی، سرگیجه، حساسیت به نور، بوهای تند یا صداهای بلند، حالت تهوع یا حتی تشنج همراه است، به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

مشکلات غیرعادی حافظه

اگر فراموش می‌کنید کلید خانه را بردارید یا عینک خود را بالای سرتان می‌گذارید و دنبال آن می‌گردید، نیازی به نگرانی نیست. اگر مشکلات حافظه روی عملکرد شما در خانه یا محل کار تأثیر قابل توجهی می‌گذارند و علائمی مانند مشکل در صحبت کردن، تغییر در شخصیت، سردرگمی، فراموشی غیرعادی و تکرار سخنان یا سؤالات را مشاهده می‌کنید، به مطب دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

سرگیجه یا مشکلات تعادل

اگر غذایی در طول روز نخورده‌اید یا به‌اندازه کافی نخوابیده‌اید، ممکن است دچار سرگیجه و بی‌حالی شوید. در چنین شرایطی، نیازی به مراجعه به مطب دکتر مغز و اعصاب نیست؛ ولی اگر احساس می‌کنید جهان اطرافتان در حال چرخش است، در حال سقوط هستید، تعادل خود را از دست داده‌اید یا علائم دیگری مانند از دست دادن شنوایی یا بینایی، زنگ زدن گوش، گوش درد یا حالت تهوع را مشاهده می‌کنید، حتما به مطب پزشک مغز و اعصاب مراجعه کنید.

تشنج غیرعادی

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان هر یک از مشکلات لرزش شدید، سفت شدن بدن به‌ویژه دست‌ها و پاها، خیره شدن به یک نقطه، از دست دادن کنترل روده یا مثانه، افتادن بدون دلیل مشخص و از دست دادن هوشیاری را تجربه کرده‌اید، در اولین فرصت به دکتر نورولوژی مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: تشنج چیست و چه علائمی دارد؟


بی‌حسی و ضعف

اگر بی‌حسی و ضعف را به دلایلی مانند نشستن طولانی‌مدت و قطع گردش خون به دلیل پوشیدن لباس‌های تنگ در بازوها، دست‌ها و پاهای خود تجربه می‌کنید، جای نگرانی نیست. اما اگر علائمی مانند بی‌حسی یا ضعف ناگهانی، بدتر شدن بی‌حسی پس از چند هفته و چند ماه، ضعف مزمن عضلانی، کاهش قدرت عضلانی، افتادن پا، بی‌حسی یا ضعف طولانی‌مدت پس از آسیب یا سکته مغزی و بی‌حسی یا ضعف همراه با سایر علائم عصبی مانند درد یا سوزش عصبی را مشاهده می‌کنید، حتما به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید.

مشکلات خواب

از مهم‌ترین مشکلات خواب می‌توان به پرخوابی ایدیوپاتیک و اختلال حمله خواب اشاره کرد. اگر هر یک از علائم خستگی مفرط در طول روز (اگر به‌اندازه کافی در شب خوابیده‌اید)، خوابیدن مکرر در محیط‌های آرام، مشکل در خوابیدن و بیدار شدن مکرر به‌ویژه به علت کابوس را مشاهده می‌کنید، حتما به متخصص نورولوژی مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: اختلال خواب چیست؛ علت، علائم و درمان انواع اختلالات خواب


دکتر مغز و اعصاب چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

دکتر مغز و اعصاب می‌تواند اختلالات سیستم عصبی مرکزی و محیطی از جمله مغز، نخاع، اعصاب جمجمه، اعصاب محیطی، ریشه‌های عصبی، دستگاه عصبی خودمختار، تماس عصبی-عضلانی و عضلات را درمان کند. شایع‌ترین بیماری‌های سیستم عصبی عبارت‌اند از:

  • بیماری صرع: فعالیت الکتریکی غیرطبیعی در مغز که منجر به تشنج‌های مکرر و بدون دلیل معین و از دست دادن هوشیاری می‌شود.
  • بیماری آلزایمر (و سایر بیماری‌های زوال عقل): زوال ذهنی پیش‌رونده به علت مرگ سلول‌های مغز.
  • سکته مغزی (و سایر بیماری‌های عروق مغزی): لخته شدن یا پارگی رگ خونی از رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به مغز جلوگیری می‌کند و فرد دچار سکته مغزی می‌شود.
  • میگرن (و سایر انواع سردرد): سردردی شدید و تکرارشونده که اغلب با حالت تهوع و مشکلات بینایی همراه است.
  • ام‌اس: آسیب سلول‌های عصبی در مغز و نخاع که با علائمی مانند بی‌حسی، اختلالات گفتاری و عضلانی، تاری دید و خستگی شدید تشخیص داده می‌شود.
  • بیماری پارکینسون: یک بیماری پیش‌رونده با علائمی مانند لرزش، سفتی عضلانی و حرکات آهسته.
  • تومورهای مغزی: توده‌ای از سلول‌های غیر طبیعی در مغز که منجر به اختلال شناختی می‌شود.
  • ضربه مغزی (و سایر آسیب‌های سیستم عصبی): آسیب به مغز توسط نیرویی بیرونی که در برخی اوقات، منجر به ‌بیهوشی و اختلال دائم یا موقت در عملکردهای شناختی، فیزیکی یا روانی-اجتماعی می‌شود.
  • سندرم تورت (و سایر اختلالات عملکردی): یک اختلال عصبی با علائمی مانند تیک‌ها و صداهای غیرارادی و فحاشی.
  • اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS: زوال پیش‌رونده نورون‌های حرکتی سیستم عصبی مرکزی که منجر به آتروفی عضلانی (تحلیل عضلات) و فلج می‌شود.

دکتر مغز و اعصاب می‌تواند بیماری‌های حمله‌کننده به سیستم عصبی مانند عفونت‌ها (باکتریایی، ویروسی و قارچی) و سرطان‌ها (بدخیم و خوش خیم) را نیز درمان کند.

بهترین دکتر مغز و اعصاب

احتمال ابتلا به بیماری‌ها و اختلالات عصبی با افزایش سن بیشتر می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که سالانه حدود 60 میلیون نفر در سراسر جهان از آسیب مغزی رنج می‌برند. اگر علائم ذکرشده در بخش‌های قبلی و این بخش را در خود مشاهده می‌کنید، حتما برای تشخیص و درمان بیماری اقدام کنید؛ زیرا، در صورت عدم درمان، ممکن است روی کیفیت زندگی شما به‌صورت قابل توجهی تأثیر بگذارند و حتی با خطر مرگ روبرو شوید.

بهترین دکتر مغز و اعصاب برای درمان شما چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

بهترین دکتر مغز و اعصاب درباره سابقه پزشکی شما، سابقه پزشکی خانوادگی، سابقه مصرف دارو و علائم فعلی شما خواهد پرسید. سپس تعادل، رفلکس‌ها، نحوه راه رفتن، قدرت عضلانی، حافظه، سلامت روان، وضعیت بینایی، شنوایی و گفتاری و احساسات فیزیکی (برای مثال، درد، لرزش و سوزش) شما را بررسی خواهد کرد.

پزشک مغز و اعصاب ممکن است، ضربه‌ای به زانوی شما بزند و رفلکس (واکنش) زانوی شما را بررسی کند. همچنین ممکن است سؤالاتی درباره شغل، تاریخ و زمان برای بررسی حافظه شما بپرسد، تمرکز شما را با چند سؤال ریاضی بررسی کند، نبض و فشار خون شما را بگیرد و به صدای ریه‌ها و قلب شما گوش دهد. معمولا دردی در این معاینه احساس نخواهید کرد.

متخصص نورولوژی ممکن است آزمایش خون، ادرار یا سایر مایعات را برای تشخیص بهتر شدت بیماری تجویز کند. همچنین ممکن است آزمایش ژنتیک را نیز برای شناسایی اختلالات ارثی تجویز کند. سایر آزمایشاتی که پزشک ممکن است از شما بخواهد که انجام دهید، عبارت‌اند از: آنژیوگرافی، نمونه‌برداری، آنالیز مایع مغزی نخاعی، سی‌تی، ام‌آر‌آی، اشعه ایکس، سونوگرافی، نوار مغزی، نوار عصب و عضله، الکترونیستاموگرافی، میلوگرافی، آزمایش چندگانه خواب، اسپکت و دمانگاری (ترموگرافی).

سپس با توجه به نتایج آزمایشات، داروها، فیزیوتراپی یا روش‌های دیگر را برای درمان بیماری شما تجویز خواهد کرد. همچنین در طول درمان همراه شما خواهد بود و پیشرفت یا بهبود بیماری شما تحت نظر خواهد گرفت.

بهترین متخصصان مغز و اعصاب تهران در کلینیک پزشک اول

اگر دنبال بهترین متخصص نورولوژی در تهران هستید، پزشکان کلینیک مغز و اعصاب پزشک اول با کمک دانش و سال‌ها تجربه خود می‌توانند بیشتر اختلالات عصبی پیچیده را درمان کنند. آن‌ها می‌توانند بسیاری از بیمارانی را که زندگی آن‌ها به دلیل بیماری‌های عصبی، تحت تأثیر قرار گرفته است، به آینده امیدوار کنند. اگر دنبال اطلاعات قابل اعتمادی درباره تشخیص و درمان هر گونه بیماری عصبی هستید، به کلینیک مغز و اعصاب و هر چه سریع‌تر درمان بیماری خود را با بهترین‌های فوق تخصص مغز و اعصاب در کلینیک مغز و اعصاب پزشک اول آغاز کنید.

نوبت‌دهی آنلاین و حضوری متخصص مغز و اعصاب در کلینیک پزشک اول

کلینیک پزشک اول امکان نوبت‌دهی آنلاین را فراهم کرده است. شما می‌توانید تاریخ ویزیت خود را بدون توجه به زمان و مکان تعیین کنید و در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. البته بهتر است بدانید، نوبت‌دهی حضوری نیز در کلینیک پزشک اول مغز نیز امکان‌پذیر است.

سخن آخر

فوق تخصص مغز و اعصاب، شرایطی را که بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد، تشخیص و درمان می‌کند. اگر علائم بیماری‌های مغز و اعصاب مانند سردردهای مداوم و شدید، ضعف عضله، کاهش هوشیاری، سرگیجه، مشکلات حرکتی و فلج جزئی یا کامل را در خود مشاهده کردید، بهتر است هر چه زودتر به مطب بهترین نورولوژیست در تهران مانند کلینیک پزشک اول مراجعه کنید.

همچنین بخوانید
بهترین متخصصان اختلالات خواب در کلینیک پزشک اول آماده خدمات رسانی به شما بیماران عزیز هستند. نوبت دهی آنلاین و حضوری دکتر اختلالات خواب در کلینیک خواب تهران.
بهترین متخصصان ستون فقرات در کلینیک پزشک مغز آماده خدمات رسانی به شما بیماران عزیز هستند. نوبت دهی آنلاین و حضوری دکتر ستون فقرات در تهران.
بهترین متخصصان آلزایمر در کلینیک مغز و اعصاب پزشک اول آماده خدمات رسانی به شما بیماران عزیز هستند. نوبت دهی آنلاین و حضوری دکتر آلزایمر در تهران.
بهترین متخصصان تشنج در کلینیک پزشک مغز آماده خدمات رسانی به شما بیماران عزیز هستند. نوبت دهی آنلاین و حضوری دکتر تشنج در تهران.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: