دکتر متخصص آلزایمر و فراموشی

اگر فکر می‌کنید دچار بیماری آلزایمر شده‌اید، به احتمال زیاد، شما و اطرافیانتان سؤالات زیادی درباره شرایط و آینده خود دارید و مضطرب هستید؛ ولی، سؤال مهم این است که باید به کدام متخصص برای تشخیص و مدیریت بیماری آلزایمر خود مراجعه کنید و این سؤالات را بپرسید؟ با ما همراه باشید تا با دکتر آلزایمر و اقدامات او آشنا شوید.

دکتر آلزایمر کیست؟

برخی از افراد برای مشکلات حافظه و تفکر ابتدا به دکتر عمومی مراجعه می‌کنند. اگر آزمایش‌های تشخیصی یا درمان‌های تخصصی نیاز باشد، او ممکن است شما را به متخصص آلزایمر ارجاع دهد. البته برخی از پزشکان عمومی حتی در صورت نیاز به آزمایش‌ها و درمان‌های تکمیلی، بیماران را به متخصصان ارجاع نمی‌دهند. در این صورت، خودتان باید به دنبال پزشکی معتبر و متخصص در زمینه آلزایمر بگردید.

متخصص آلزایمر

کارشناسان تخمین می‌زنند که متخصص ماهر و باتجربه آلزایمر می‌تواند بیماری آلزایمر را در 90% موارد به‌درستی تشخیص دهد. دو متخصص می‌توانند در تشخیص و درمان بیماری آلزایمر به شما کمک کنند:

  • متخصص مغز و اعصاب: دکتر مغز و اعصاب، پزشکی است که در تشخیص، درمان و مدیریت بیماری‌های مغز و سیستم عصبی مانند صرع، میگرن، سکته مغزی، پارکینسون و بیماری آلزایمر تخصص دارد. دکتر مغز و اعصاب دارای دکترای پزشکی است و دوره رزیدنتی خود را در رشته مغز و اعصاب گذرانده است.
  • متخصص اعصاب و روان (روانپزشک): متخصص اعصاب و روان در زمینه رابطه بین سیستم‌های مغز و رفتار تخصص دارد. متخصص اعصاب و روان می‌تواند نوع و شدت آسیب ناشی از بیماری آلزایمر، ضربه به مغز، سکته مغزی و شرایط دیگر را تشخیص دهد. متخصصان اعصاب و روان، دارای دکترای پزشکی هستند و دوره رزیدنتی خود را در رشته اعصاب و روان گذرانده‌اند.

با دیدن چه علائمی به متخصص آلزایمر مراجعه کنیم؟

فراموشی خفیف می‌تواند یکی از نشانه‌های پیری باشد. منظور ما از فراموشی خفیف این است که اگر نام فردی را فراموش می‌کنید و پس از مدتی، می‌توانید آن را به خاطر بیاورید که مشکلی جدی محسوب نمی‌شود؛ ولی، اگر مشکلات حافظه به‌صورت قابل توجهی روی زندگی روزانه شما تأثیر می‌گذارد، می‌توانند یکی از علائم بیماری آلزایمر باشند.

تعداد علائم و شدت آن‌ها در بیماران مبتلا به آلزایمر متفاوت است. فراموش نکنید که شناسایی علائم اولیه در درمان آلزایمر از اهمیت بالایی برخوردار است. با دیدن علائم زیر به مطب پزشک آلزایمر و فراموشی مراجعه کنید:

از دست دادن حافظه

از دست دادن حافظه از متداول‌ترین علائم آلزایمر محسوب می‌شود. اگر اطلاعاتی را که در همان لحظه یاد گرفته‌اید به‌آسانی فراموش می‌کنید، روزها، اسم‌ها و رویدادهای مهم را فراموش می‌کنید، اتفاقات مهم زندگی خود را فراموش می‌کنید، سؤالات خود را تکرار می‌کنید و به یادداشت‌ها و یادآورهای گوشی هوشمند خود متکی هستید، به مطب دکتر تقویت حافظه یا همان آلزایمر مراجعه کنید.

مشکل در برنامه‌ریزی و حل مسئله

اگر در برنامه‌ریزی و انجام برنامه‌ها مشکل دارید، دفعات بسیاری از دستور پختی استفاده کرده‌اید؛ ولی هنوز نمی‌توانید آن را به خاطر بسپارید، نمی‌توانید هنگام انجام وظایفی با جزئیات بالا به‌ویژه وظایفی که شامل اعداد هستند تمرکز کنید و نمی‌توانید تغییرات موجودی حساب بانکی خود را به خاطر بسپارید، به پزشک مراجعه کنید.

فعالیت‌های روزانه به یک چالش تبدیل شده‌اند

اگر انجام فعالیت‌های عادی و آشنا دشوار است، نمی‌توانید با خودروی خود به جایی که اغلب می‌روید بروید، نمی‌توانید یک کار معمولی را در محل کار یا خانه به پایان برسانید و قوانین بازی محبوب خود را فراموش می‌کنید، به مطب پزشک آلزایمر مراجعه کنید.

زمان‌ها و مکان‌ها گیج‌کننده هستند

اگر نمی‌توانید اتفاقات را به‌خوبی درک کنید، سرگردان هستید، به‌آسانی گم می‌شوید، فراموش می‌کنید کجا هستید و فراموش می‌کنید چگونه به مکان فعلی خود رفته‌اید، به مطب فوق تخصص آلزایمر و فراموشی مراجعه کنید.

تغییر در بینایی

اگر خواندن کلمات روی کاغذ دشوارتر شده‌اند، نمی‌توانید فاصله‌ها و رنگ‌ها را از هم تشخیص دهید، حتما به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا، می‌توانند روی نحوه رانندگی شما تأثیر بگذارند و زندگی شما را با خطراتی روبرو کنند.

بهترین دکتر آلزایمر در تهران

انتخاب کلمات و مکالمه دشوار شده است

اگر نمی‌توانید کلمه مورد نظر خود را هنگام صحبت کردن یا نوشتن پیدا کنید، اسم اشیاء را فراموش می‌کنید، تمایلی به شروع مکالمه ندارید، نمی‌توانید جمله خود را به پایان برسانید و سخنان خود را مدام تکرار می‌کنید، به دکتر مراجعه کنید.

وسایل خود را گم می‌کنید

همه افراد در برخی از مواقع وسایل خود را در مکان اشتباهی قرار می‌دهند؛ ولی، اگر نمی‌توانید دوباره وسایل خود را پیدا کنید، آن‌ها را در مکان‌هایی مانند یخچال می‌گذارید و دیگران را به دزدی متهم می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید.

فراموشی و بی تفاوتی نسبت به حفظ سلامت
اگر همانند گذشته به حمام نمی‌روید (آخرین روز حمام رفتن خود را به خاطر نمی آورید)، لباس مناسب آب‌وهوای فعلی نمی‌پوشید (فراموش می‌کنید در چه فصلی از سال هستید)، مراقب خودتان نیستید و به طور کلی به سلامتی خود اهمیت نمی‌دهید، به دکتر آلزایمر مراجعه کنید.

کناره‌گیری اجتماعی

اگر پروژه‌های محل کار خود را کاهش داده‌اید، سرگرمی‌های مورد علاقه خود را کمتر انجام می‌دهید، انگیزه ندارید، بیش از گذشته به تلویزیون تماشا می‌کنید و بیش از گذشته می‌خوابید، به مطب پزشک مراجعه کنید.

تغییر در خلق‌وخوی

اگر به‌آسانی ناراحت می‌شوید، احساس افسردگی می‌کنید، می‌ترسید، نگران هستید و به افراد مشکوک هستید، به مطب دکتر آلزایمر مراجعه کنید.

پیش از مراجعه به مطب، فهرستی از داروها، ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که اکنون مصرف می‌کنید و همچنین تغییرات در سلامتی مانند خلق‌وخوی، حافظه و رفتار خود تهیه کنید. ضمن اینکه بهتر است سؤالات خود را در کاغذی یادداشت کنید؛ زیرا، ممکن است آن‌ها را فراموش کنید.

دکتر آلزایمر برای درمان شما چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

دکتر آلزایمر ابتدا سوابق پزشکی، وضعیت ذهنی، بینایی، گفتار، قدرت، حس، هماهنگی، تعادل، تمرکز، حل مسئله و نحوه راه رفتن شما را بررسی خواهد کرد. او از شما یا یکی از اعضای خانواده خواهد خواست علائم و تأثیر آن‌ها را در زندگی روزمره شما توضیح دهد. پزشک همچنین ممکن است سؤالات زیر را از شما بپرسد تا تغییرات حافظه یا سایر مهارت‌های تفکر شما را درک کند.

  • برای اولین بار چه زمانی متوجه مشکلات حافظه خود شدید؟
  • آیا این مشکلات همواره بدتر می‌شوند یا گاهی بهتر و گاهی بدتر می‌شوند؟
  • آیا انجام فعالیت‌های خاصی را مانند مدیریت امور مالی یا خرید، متوقف کرده‌اید؟ آیا چنین فعالیت‌هایی به چالشی ذهنی برای شما تبدیل شده است؟
  • خلق‌وخوی شما چگونه است؟ آیا احساس افسردگی می‌کنید؟ غمگین‌تر یا نگران‌تر از همیشه هستید؟
  • اخیرا در مسیری که همیشه از آن عبور می‌کنید، گم شده‌اید؟
  • آیا کسی درباره نحوه رانندگی شما ابراز نگرانی کرده است؟
  • آیا متوجه تغییراتی در نحوه واکنش خود به افراد و اتفاقات زندگی خود شده‌اید؟
  • آیا انرژی کمتری در مقایسه با گذشته دارید؟
  • آیا در راه رفتن با مشکلاتی روبرو هستید؟
  • آیا در به خاطر آوردن زمان جلسات پزشکی یا زمان مصرف داروها با مشکل روبرو هستید؟
  • آیا عضو دیگری از خانواده دچار مشکلات حافظه یا بیماری آلزایمر شده است؟
  • آیا در خواب فریاد می‌کشید یا خروپف می‌کنید؟

سپس، پزشک آزمایش‌های مغزی مانند ام‌آرای یا توموگرافی کامپیوتری را تجویز خواهد کرد. این آزمایش‌ها به پزشک کمک می‌کنند که مطمئن شود، شرایط دیگری باعث ایجاد علائم شبیه به آلزایمر نشده است. این آزمایش می‌توانند تومورها، سکته مغزی، آسیب ناشی از ضربه شدید به مغز و تجمع مایع در مغز را به پزشک نشان دهند. پس از مشاهده نتایج آزمایش‌ها، پزشک ممکن است داروهای زیر را تجویز کند:

  • مهارکننده‌های کولین استراز: این داروها از یک پیام‌رسان شیمیایی که به علت بیماری آلزایمر از بین می‌رود، محافظت می‌کنند و به تبع آن، سطح ارتباط سلول به سلول را افزایش می‌دهند. پزشک ابتدا این دارو را تجویز می‌کند. علائم بسیاری از بیماران با کمک مهارکننده‌های کولین استراز مانند دونپزیل، گالانتامین و ریواستیگمین بهبود می‌یابد.
  • ممانتین (نامندا): این دارو پیشرفت علائم بیماری آلزایمر متوسط تا شدید را در شبکه ارتباطی سلول‌های مغز دیگری کاهش می‌دهد. در برخی موارد، پزشک این دارو را همراه با مهارکننده‌های کولین استراز تجویز می‌کند.

پزشک آلزایمر و فراموشی

بهترین متخصصان آلزایمر تهران در کلینیک مغز و اعصاب پزشک اول

اگر به دنبال بهترین دکتر آلزایمر در تهران می‌گردید، کلینیک پزشک اول ممکن است همان چیزی باشد که شما و خانواده به آن نیاز دارید. در کلینیک پزشک اول، تعداد زیادی متخصص باتجربه و ماهر مانند متخصصان مغز و اعصاب وجود دارند که خدمات تشخیصی و درمانی جامعی را به بیماران مبتلا به آلزایمر و سایر انواع زوال عقل ارائه می‌دهند.

اگر علائم آلزایمر را در یکی از عزیزان یا خودتان مشاهده می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر به مطب بهترین دکتر آلزایمر در کلینیک مغز و اعصاب مراجعه کنید؛ زیرا، اگر هر چه زودتر درمان را شروع کنید، روش‌های درمانی ما بیشتر به کاهش علائم کمک خواهند کرد و شما را برای مدت طولانی‌تری مستقل نگه خواهند داشت.

نوبت دهی آنلاین و حضوری دکتر آلزایمر و فراموشی در کلینیک مغز و اعصاب پزشک اول

اگر می‌خواهید به مطب بهترین متخصص آلزایمر در تهران در کلینیک پزشک اول مراجعه کنید و از خدمات تشخیصی و درمانی پیشرفته استفاده کنید، می‌توانید از امکان نوبت‌دهی اینترنتی و حضوری این کلینیک استفاده کنید.

سخن آخر

آیا شما یا اعضای خانواده به علت به خاطر نیاوردن اتفاقات اخیر نگران هستید؟ آیا علائمی مانند از دست دادن حافظه، مشکل در حل مسئله، مشکل در انتخاب کلمات، تغییر در خلق‌وخوی و کناره‌گیری اجتماعی را مشاهده می‌کنید؟ بهتر است هر چه سریع‌تر به دکتر آلزایمر مراجعه کنید. این متخصص می‌تواند نوع و شدت بیماری آلزایمر را تشخیص دهد و به کاهش علائم مشکلات حافظه و سایر تغییرات شناختی کمک کند.

همچنین بخوانید
بهترین متخصصان اختلالات خواب در کلینیک پزشک اول آماده خدمات رسانی به شما بیماران عزیز هستند. نوبت دهی آنلاین و حضوری دکتر اختلالات خواب در کلینیک خواب تهران.
بهترین متخصصان ستون فقرات در کلینیک پزشک مغز آماده خدمات رسانی به شما بیماران عزیز هستند. نوبت دهی آنلاین و حضوری دکتر ستون فقرات در تهران.
بهترین متخصصان تشنج در کلینیک پزشک مغز آماده خدمات رسانی به شما بیماران عزیز هستند. نوبت دهی آنلاین و حضوری دکتر تشنج در تهران.
بهترین متخصصان صرع در کلینیک مغز و اعصاب پزشک اول مغز آماده خدمات رسانی به شما بیماران عزیز هستند. نوبت دهی آنلاین و حضوری دکتر صرع در تهران.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: