دکتر متخصص تشنج

پزشکان در زمینه‌های مختلفی تخصص دارند. برای مثال، زمانی که دچار شکستگی پا می‌شوید، به متخصص ارتوپدی مراجعه می‌کنید؛ ولی، برای درمان تشنج باید به چه پزشکی مراجعه کرد؟ آیا همه پزشکان می‌توانند انواع تشنج‌ها را تشخیص دهند و درمان کنند؟ همه پزشکان در زمینه تشنج آموزش دیده‌اند؛ ولی، پزشکی به نام دکتر تشنج در تشخیص و مدیریت تشنج‌ها تخصص دارد.

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده برای اولین بار دچار تشنج شده است و به دنبال بهترین پزشک برای تشخیص، درمان و مدیریت تشنج‌ها می‌گردید، بهتر است به دکتر متخصص تشنج مراجعه کنید. در این مطلب، شما را بیشتر با دکتر تشنج آشنا خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت این پزشک چه اقداماتی برای درمان شما انجام می‌دهد.

فوق تخصص تشنج

دکتر تشنج کیست؟

تشنج برخی از بیماران ممکن است، به‌آسانی قابل تشخیص و کنترل باشد. در چنین مواردی، پزشکان عمومی می‌توانند به تشخیص اولیه کمک کنند. بهتر است تشخیص قطعی و درمان تشنج را به پزشک متخصص در این زمینه بسپارید. دکتر تشنج، یک دکتر مغز و اعصاب است که بر درمان تشنج تمرکز دارد و در این زمینه به‌صورت تخصصی آموزش دیده است.

اگر تشنج‌های شدیدی را تجربه می‌کنید، از عوارض داروها رنج می‌برید یا روش‌های درمانی متعددی در مدیریت تشنج‌هایتان شکست خورده‌اند، دکتر مغز و اعصاب ممکن است شما را به پزشک تشنج ارجاع دهد. اگر تشخیص تشنج شما دشوار باشد یا هیچ از یک از روش‌های درمانی مرسوم نتوانند تشنج‌هایتان را درمان کنند، متخصصان تشنج می‌توانند به شما کمک کنند.

دکتر تشنج از روش‌های تشخیصی مختلفی برای تایید تشخیص قبلی یا تصحیح تشخیص اشتباه، استفاده می‌کند. او ممکن است چندین روش درمانی یا حتی تغییر در رژیم غذایی را برای کاهش تعداد و شدت تشنج‌ها توصیه کند. اگر باردار هستید یا به فرزند خود شیر می‌دهید، مراجعه به مطب دکتر تشنج ممکن است، ضروری باشد. پزشک، درمان را با کم‌تهاجمی‌ترین روش‌ها شروع خواهد کرد و توضیحاتی درباره هر مرحله از درمان به شما خواهد داد.


بیشتر بخوانید: تشنج چیست و چه علائمی دارد؟


با دیدن چه علائمی به متخصص تشنج مراجعه کنیم؟

با دیدن علائم زیر هنگام تشنج بهتر است به بهترین دکتر تشنج در تهران مراجعه کنید:

  • تکان دادن غیرطبیعی دست‌ها و پاها
  • کاهش یا از دست دادن هوشیاری همراه با باز ماندن چشم‌ها.
  • تنفسی که به‌سختی در طول تشنج قابل تشخیص است و سپس عمیق می‌شود.
  • بی‌اختیاری در ادرار

در صورت مشاهده علائم زیر، هر چه سریع‌تر به دکتر تشنج مراجعه کنید:

  • تشنج بیش از 5 دقیقه طول می‌کشد یا تکرار می‌شود.
  • اگر در طول تشنج به خود آسیب می‌زنید.
  • مشکلات تنفسی مداومی را تجربه می‌کنید.
  • دچار تشنج شده‌اید و تب دارید.
  • گیجی مداومی را تجربه می‌کنید یا برای مدتی طولانی، بیهوش می‌مانید.
  • باردار هستید یا به بیماری دیابت مبتلا هستید و دچار تشنج شده‌اید.
  • اگر برای اولین بار در زندگی خود علائم تشنج را مشاهده کره‌اید.
  • دچار بیماری صرع هستید و نوع یا مدت تشنج‌هایتان تغییر کرده است.
  • بیش از یک بار در طول 24 ساعت دچار تشنج می‌شوید.

بهترین دکتر تشنج در تهران

دکتر تشنج چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

دکتر تشنج، می‌تواند انواع تشنج‌ها را تشخیص و درمان کند. انواع تشنج را می‌توان به دو گروه کانونی و عمومی دسته‎‌بندی کرد. تشنج‌های عمومی، سراسر مغز را درگیر می‌کنند و تشنج‌های کانونی، تنها در یک ناحیه از مغز رخ می‌دهند. دسته‌بندی برخی از انواع تشنج دشوار است. به این نوع تشنج‌ها، تشنج‌های بدون علت گفته می‌شود.

صرع، متداول‌ترین دلیل تشنج محسوب می‌شود و این پزشک می‌تواند بیماری صرع را نیز درمان کند. شما ممکن است به دلایل دیگری مانند تب بالا که اغلب ناشی از عفونتی مانند مننژیت است، نخوابیدن به‌اندازه کافی، سدیم پایین خون، مصرف برخی از داروهای مسکن، ضدافسردگی و ترک سیگار، خونریزی در مغز به علت ضربه به سر، سکته، تومور مغزی، مصرف آمفتامین یا کوکائین و مصرف بیش از اندازه الکل در زمان ترک یا مسمومیت شدید نیز دچار تشنج شوید.

دکتر تشنج برای درمان شما چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

زمانی که به مطب بهترین متخصص تشنج در تهران مراجعه می‌کنید، او ممکن است چنین سؤالاتی را قبل از معاینه و بررسی سابقه پزشکی، از شما بپرسد.

  • آیا می‌توانید تشنج خود را توصیف کنید؟
  • زمانی که تشنج شروع شد، در حال انجام چه کاری بودید؟
  • آیا فردی شاهد تشنج شما بود؟
  • چه احساسی پیش و پس از تشنج داشتید؟
  • چه علائمی را تجربه کردید؟
  • تشنج شما چند دقیقه طول کشید؟
  • آیا سابقه تشنج یا سایر مشکلات عصبی دارید؟
  • آیا فردی در خانواده شما قبلا دچار تشنج یا بیماری صرع شده است؟

سپس رفتار، توانایی‌های حرکتی و عملکرد ذهنی شما را برای تشخیص مشکلات مغزی و سیستم عصبی بررسی خواهد کرد. پزشک ممکن است آزمایش‌های زیر را برای تعیین علت تشنج و ارزیابی احتمال تشنج دوباره تجویز کند:

  • آزمایش خون: برای بررسی سطح قند خون و پیدا کردن علائم عفونت، شرایط ژنتیکی و عدم تعادل الکترولیت در بدن.
  • نمونه‌برداری از مایع مغزی نخاعی: اگر پزشک به عفونت به عنوان دلیل تشنج مشکوک شود.
  • نوار مغز: پزشک با کمک نوار مغز EEG، می‌تواند احتمال رخ دادن دوباره تشنج را بررسی کند. همچنین نوار مغز به پزشک کمک می‌کند تا سایر شرایط و بیماری‌هایی را که علائمی شبیه به صرع ایجاد می‌کنند، رد کند.
  • ام‌آرای: پزشک با کمک تصویربرداری MRI می‌تواند تصویری با جزئیات دقیق از مغز شما مانند ضایعات و ناهنجاری‌های مغز را که باعث تشنج می‌شوند، مشاهده کند.
  • سی‌تی اسکن: در این روش تشخیصی، از اشعه ایکس برای ایجاد تصاویری مقطعی از مغز استفاده می‌شود. پزشک می‌تواند ناهنجاری‌هایی مانند تومور، خونریزی و کیست را که ممکن است باعث تشنج شوند در تصاویر سی‌تی اسکن مشاهده کند.
  • برش‌نگاری گسیل پوزیترون یا PET: در این روش تشخیصی، مقدار کمی ماده رادیواکتیو به رگ ترزیق می‌شود تا مناطق فعال مغز دیده شود. این روش، به پزشک کمک می‌کند ناهنجاری‌های مغز را تشخیص دهند.
  • توموگرافی رایانه‌ای با انتشار تک فوتون: در این روش، مقدار کمی مواد رادیواکتیو به رگ تزریق می‌شود تا تصویری سه‌ بعدی با جزئیات دقیق از فعالیت جریان خون در مغز هنگام تشنج ایجاد شود.

تمامی افرادی که یک بار تشنج را تجربه کرده‌اند، دچار تشنج دوم نخواهند شد؛ بنابراین، پزشک ممکن است درمان را پیش از تشنج دوم آغاز نکند. مهم‌ترین هدف پزشک در درمان تشنج این است که بهترین روش درمانی ممکن را با کمترین عوارضی جانبی برای متوقف کردن تشنج‌ها پیدا کند. او ممکن است روش‌های درمانی زیر را با توجه به شرایط، دفعات تشنج و سن شما تجویز کند:

  • داروها: درمانگر، اغلب داروهای ضد تشنج مانند کانابیدیول (اپیدیولکس) را تجویز می‌کند. در برخی از موارد، پزشک ممکن است بیش از یک دارو را تجویز کند تا ببیند کدام دارو می‌تواند تشنج‌های شما را بهتر کنترل کند و عوارض جانبی کمتری دارد. همچنین داروهای بیماری‌های دیگر شما را بررسی خواهد کرد تا مطمئن شود داروهای ضد تشنج با آن‌ها تداخل ندارند.
  • رژیم‌درمانی: رژیم غذایی با چربی بالا و کربوهیدرات بسیار کم که با نام رژیم کتوژنیک شناخته می‌شود، می‌تواند به کنترل تشنج کمک کند. از آنجایی که مواد غذایی محدودی در این رژیم غذایی مجاز است، پزشک ممکن است رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین یا اصلاح‌شده اتکینز را به شما توصیه کند. البته این رژیم‌ها در مقایسه با رژیم کتوژنیک تأثیر کمتری روی تشنج می‌گذارند.
  • جراحی: اگر درمان‌های دیگر تأثیری روی تشنج نگذارند، پزشک ممکن است عمل جراحی را به شما توصیه کند. هدف جراحی این است که از رخ دادن تشنج‌ها جلوگیری کند. اگر تشنج‌های شما همیشه از یک ناحیه از مغز شروع می‌شود، جراحی می‌تواند بهترین روش درمانی برای شما باشد.
  • تحریک الکتریکی عصب واگ: در این روش، دستگاهی زیر پوست قفسه سینه گذاشته می‌شود تا عصب واگ را در گردن شما تحریک و سیگنال‌هایی را به مغز برای جلوگیری از تشنج ارسال کند.
  • تحریک عمقی مغز: در تحریک عمقی مغز، پزشک الکترودهایی را درون بخش‌های خاصی از مغز شما قرار می‌دهد. این الکترودها باعث می‌شوند تکانه‌های الکتریکی برای تنظیم فعالیت غیر طبیعی مغز تولید شود.

بهترین دکتر تشنج

بهترین متخصصان تشنج تهران در مرکز تخصصی تشنج پزشک مغز

تشخیص و مدیریت صحیح تشنج با مراجعه به پزشکی که متناسب با نیازهایتان است، آغاز می‌شود. خوشبختانه شما می‌توانید با بهترین دکتر تشنج در مرکز تخصصی تشنج پزشک مغز، ملاقات کنید. در این مرکز، متخصصان تشنج با متخصصان تصویربرداری، سلامت روان و سایر متخصصان در کلینیک مغز و اعصاب همکاری می‌کنند و از روش‌های درمانی متعددی برای جلوگیری یا کاهش دفعات یا شدت تشنج‌ها استفاده می‌کنند.

با تشخیص دقیق نوع تشنج با کمک تجهیزات پیشرفته این مرکز و روش‌های درمانی تجویزشده توسط فوق تخصص تشنج، کیفیت زندگی بسیاری از بیماران به‌صورت قابل توجهی بهبود یافته است.

نوبت دهی آنلاین و حضوری دکتر تشنج در کلینیک پزشک مغز

به احتمال زیاد، اکنون زمانی استرس‌زا برای شماست و نمی‌دانید از کجا باید برای درمان تشنج‌هایتان شروع کنید. اگر می‌خواهید با بهترین دکتر فوق تخصص تشنج ملاقات کنید، خوب است بدانید که امکان نوبت‌دهی به‌صورت حضوری و اینترنتی در کلینیک پزشک اول برای شما فراهم شده است.

سخن آخر

اگر می‌خواهید تشنج‌های خود را کنترل کنید، به مطب دکتر تشنج که در مدیریت و درمان تشنج سال‌ها تجربه و تخصص دارد، مراجعه کنید. این پزشک پس از تشخیص دقیق نوع تشنج شما، می‌تواند آن را با بهترین روش‌ها درمان کند تا دیگر هرگز نیازی به مراجعه به اورژانس نداشته باشید. پیش از مراجعه به مطب این پزشک، بهتر است از افرادی که شاهد تشنج شما بوده‌اند کمک بگیرید و زمان، محل، علائم و سایر جزئیات تشنج خود را در کاغذی یادداشت کنید.

همچنین بخوانید
بهترین متخصصان اختلالات خواب در کلینیک پزشک اول آماده خدمات رسانی به شما بیماران عزیز هستند. نوبت دهی آنلاین و حضوری دکتر اختلالات خواب در کلینیک خواب تهران.
بهترین متخصصان ستون فقرات در کلینیک پزشک مغز آماده خدمات رسانی به شما بیماران عزیز هستند. نوبت دهی آنلاین و حضوری دکتر ستون فقرات در تهران.
بهترین متخصصان آلزایمر در کلینیک مغز و اعصاب پزشک اول آماده خدمات رسانی به شما بیماران عزیز هستند. نوبت دهی آنلاین و حضوری دکتر آلزایمر در تهران.
بهترین متخصصان صرع در کلینیک مغز و اعصاب پزشک اول مغز آماده خدمات رسانی به شما بیماران عزیز هستند. نوبت دهی آنلاین و حضوری دکتر صرع در تهران.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: