بارداری عموماً پروسه‌ای هیجان‌انگیز است و این موضوع با انتظار والدین برای دیدن نوزاد مرتبط نیست؛ بلکه ازاین‌جهت هیجان‌انگیز تلقی می‌شود که هرگونه احساس استرس، ترس، مسائل عاطفی، بیماری‌های زمینه‌ای و غیره می‌تواند فرآیند بارداری را تحت شعاع قرار دهد. با توجه به این موضوع و چالش‌های حول آن تنها گزینه‌ای که می‌تواند تا پایان بارداری به مادر و پدر درزمینه چالش‌های مختلف این دوران کمک کند، مراکزی تحت عنوان مشاوره بارداری است.

مشاوره دوران بارداری فضای امنی را برای مادر آینده فراهم می‌کند تا در مورد نگرانی‌هایی که همیشه قبل یا در طول بارداری وجود دارد، صحبت کند. عموماً این جلسات فرصتی را برای مادران باردار فراهم می‌کند تا در مورد احساسات خود سخن بگویند. ازآنجایی‌که سلامت روانی، مراقبت‌های بدنی، بررسی بیماری‌های زمینه‌ای و غیره در فرآیند بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است، در این مقاله از سایت کلینیک پزشک اول، در مورد اهمیت همراهی یک مشاوره خوب در ایام بارداری بیشتر خواهیم گفت.

مشاوره قبل از بارداری

گرچه اغلب مردم گمان می‌کنند که بارداری سرشار از احساسات مثبت و رؤیایی است؛ اما هیچ‌کس نمی‌داند که یک مادر در حین بارداری چه حس‌های خاصی را در کنار اختلالاتی مانند حالت تهوع، ویار و غیره تجربه می‌کند. یادآوری مسائل خانوادگی گذشته، ناامنی‌ها، مشکلات در روابط، اندیشیدن به مسائل مالی، نوسانات خلقی، ترس، اضطراب، فراموشی، احساس زشتی صورت و بدن تنها بخشی از چالش‌ها و احساساتی است که خانم‌ها در حین بارداری تجربه می‌کنند. یک بارداری هر چه قدر هم که آسان باشد بازهم در کنار خود نگرانی‌هایی را برای مادر پدید می‌آورد که می‌تواند بر جسم و روح کودک در حال رشد اثر بگذارد.

با توجه به مطالب بیان‌شده، اغلب خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، در وهله اول باید به‌منظور آشنایی با برخی بیماری‌های، مسائل مهم اخلاقی، رفتاری، روانی و غیره در جلسات مشاوره قبل از بارداری شرکت کنند تا بادید وسیع و اطمینان خاطر یک عضو به خانواده کوچک خود اضافه کنند.

مشاوره بارداری چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد در هر بارداری، چه برنامه‌ریزی‌شده یا ناخواسته، عنصری به نام استرس و اضطراب در کنار سایر مسائل نظیر مشکلات مالی، بیماری‌های زمینه، اختلافات زوجین و غیره وجود دارد که می‌تواند علاوه بر تحت شعاع قرار دادن زندگی جنین، مادر را دچار احساسات منفی کند. مشاوره بارداری دقیقاً موضوعی مهم اما کمرنگ در دنیای کنونی است که می‌تواند گره‌گشای بسیاری از دغدغه‌های قبل از بارداری و حین بارداری باشد. به‌طورکلی در جلسات این نوع مشاوره، هر آنچه لازم است تا مادر و پدر در مورد فرآیند بارداری بدانند، بیان می‌شود.

مشاوره بارداری چند جلسه است؟

به‌طورکلی مشاوره در بارداری، می‌تواند وابسته به فاکتورهای مختلفی نظیر دفعات بارداری، چالش‌ها، سابقه زمینه بیماری ژنتیکی، وضعیت مادر و غیره متفاوت باشد؛ اما آنچه به‌طور طبیعی به هر زوج پیشنهاد می‌شود، حضور 8 الی 12 جلسه در طول قبل و حین بارداری است. در طی این جلسات، مشاور علاوه بر بررسی وضعیت نوزاد و شرح‌حال مادر به او کمک می‌کند تا چگونه بارداری کم استرس و نسبتاً لذت بخشی را تجربه کند.

در جلسات مشاوره بارداری چه موضوعاتی مطرح می شود؟

معمولاً جلسات مشاوره بارداری، مادران و پدران منتظر نوزاد را با انواع بیماری‌ها، آمادگی لازم برای بارداری، علائم خطر، مراحل بارداری و غیره آشنا خواهد کرد. اما قبل از هر موضوعی بانوان باردار به خاطر داشته باشید که جلسات مشاوره، صرفاً باهدف دلداری و مدارا برگزار نمی‌شود؛ بلکه هدف از برگزاری این جلسات تغییر باورهای غلط و کاهش حساسیت‌های بارداری و کمک به افزایش بردباری شماست. در ادامه این بخش بیشتر در مورد موضوعات مطرح‌شده در جلسات بارداری خواهیم گفت.

آمادگی جسمانی

چگونگی و زمان توقف کنترل بارداری، تغذیه مناسب برای آماده‌سازی نوزاد، خطرات مرتبط با وضعیت سلامتی، آگاهی از وزن مادر، روش‌های به حداکثر رساندن باروری، بررسی دلایل ناباروری، آشنایی با روش‌های باروری، نوع بارداری، مشاوره در حوزه تعیین جنسیت و غیره معمولاً مسائلی است که در طول جلسات مشاوره باهدف آمادگی جسمانی توسط مشاوره بررسی و توضیح داده خواهد شد.

مشاوره دوران بارداری

استرس و انتظارات

استرس امری طبیعی در بانوان باردار است که باید تا حد قابل‌توجهی کنترل شود. چراکه استرس موجب اختلال در رشد جنین خواهد شد. هم‌چنین متأسفانه بسیاری از زوجین تحت تأثیر عوامل محیطی و اختلافات فراوان، همواره این بینش و دیدگاه را دارند که فرزندآوری می‌تواند موجب بهبود رابطه آن‌ها شود! کنترل استرس مادر و بعضاً پدر و اصلاح خلقیات پدر و مادر ازجمله موضوعات قابل‌بررسی در طول جلسات مشاوره قبل از بارداری و حین بارداری است.

افسردگی

یکی نگران‌کننده‌ترین بخش‌های بارداری، افسردگی است. افسردگی در حین بارداری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ اما این موضوع زمانی خطرناک‌تر می‌شود که افسردگی تا پایان فرآیند بارداری همراه مادر باشد. با توجه به اینکه امروزه افسردگی امری قالب و قابل پیش‌بینی در جوامع درحال‌توسعه است، غربالگری زوجین و بررسی آن‌ها ازنظر سلامت روان ازجمله مسائل مهم در جلسات مشاوره محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید: افسردگی چیست ؛ علائم، انواع، تشخیص و درمان افسردگی


سابقه سلامتی

ژنتیک تعیین‌کننده جنسیت، سلامت نوزاد، رشد و هزاران فاکتور مهم است. آنچه در طی جلسات مشاوره بارداری موردبررسی قرار می‌گیرد، عدم سابقه بیماری ژنتیکی، نقص مادرزادی در زوجین و نوزاد است. زوجین با شرکت در مشاوره قبل از بارداری می‌توانند خطرات نقص مادرزادی یا بیماری‌های ژنتیکی را به حداقل برسانند و شانس خود را در داشتن فرزندی سالم افزایش دهند.

آمادگی مالی

حاملگی و بارداری تنها یک حس خوشایند به‌منظور پدر یا مادر شدن نیست. بلکه آمادگی مالی برای تأمین شدن نوزاد ازلحاظ مالی ازجمله مسائلی است که متأسفانه در جوامع امروزی بسیار کمرنگ تلقی می‌شود. درست است آنکه دندان دهد، نان دهد! اما برآورد هزینه‌های نوزاد و شرایط مالی پدر و مادر از عمده مسائلی است که باید به جهت رفاه نوزاد در جلسات بارداری موردبررسی قرار بگیرد.

هدف از مشاوره بارداری چیست؟

با توجه به گفته‌های فوق هدف از جلسات مشاوره بارداری می‌تواند کمک به والدین درزمینه یک بارداری سالم و نسبتاً کم چالش باشد. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که هدف از مشاوره، کاهش خطرات، اثرات نامطلوب سلامتی، اصلاح رفتار زوجین، بررسی سلامت نوزاد و غیره در جهت یک بارداری سالم است.

مشاوره بارداری

فواید مشاوره بارداری

به‌طورکلی مشاوره قبل از بارداری و حین بارداری راهی برای شناسایی و درمان بیماری‌هایی است که ممکن است زندگی مادر و جنین به خطر بیندازند. ازجمله فواید و مزایای مشاوره بارداری می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  1. کاهش مرگ‌ومیر کودکان و مادران 
  2. پیشگیری از عوارض دوران بارداری 
  3. جلوگیری از عوارض درد در هنگام زایمان  
  4. آموزش و آماده‌سازی مادر برای یک زایمان اصولی 
  5. آموزش کنترل احساسات و راه‌های کنترل استرس 
  6. آشنایی با بیماری‌های جنسی 
  7. جلوگیری از مرده زایی و زایمان زودرس 
  8. جلوگیری از کاهش وزن کودک در هنگام تولد
  9. مدیریت رژیم غذایی  
  10. کاهش عفونت نوزادان 
  11. کنترل قند خون و سایر بیماری‌های حین بارداری 
  12. آشنایی با ورزش‌ها و حرکات مناسب به‌منظور یک زایمان آسان 
  13. آشنایی با بایدها و نبایدهای پروسه بارداری
  14. آشنایی با بیماری‌های مقاربتی و جلوگیری از انتقال ویروس STDs/HIV

 مشاوره بارداری چه مشکلاتی را برطرف می کند؟

بیان راهکارهای مناسب درزمینه چالش‌هایی که هر مادر باردار آن‌ها را تجربه می‌کند و خواهد کرد، ازجمله مهم‌ترین اهداف جلسات مشاوره بارداری محسوب می‌شود. معمولاً مشاوره، بسیاری از مسائل نظیر کنترل استرس، آشنایی با بیماری‌ها، آگاهی لازم و دید وسیع در حوزه فرزند آوری، بررسی و آنالیز وضعیت مادر و جنین را بررسی و برطرف می‌کند.

چه کسانی به زوج درمانگر نیاز دارند؟

به‌طورکلی زن‌وشوهری که قصد فرزند آوری دارند؛ اما دارای اختلالاتی نظیر عدم صمیمیت در رابطه، ترس از برقراری ارتباط باهم، رنجش، عدم اعتماد، عدم صداقت در امور مالی، تجربه خیانت، سابقه بیماری زمینه‌ای، بارداری ناموفق، استرس بالا و غیره هستند، حتماً باید به زوج درمانگر مراجعه کنند تا مشکلات خود قبل از هر اقدامی بررسی و برطرف کنند.

چه کسانی به زوج درمانگر نیاز دارند؟

هزینه جلسات مشاوره بارداری

معمولاً هزینه جلسات مشاوره بارداری می‌تواند وابسته به عوامل مختلفی نظیر نوع مشاوره، محل قرارگیری کلینیک مشاوره، شرایط فرد، سطح تجربه مشاور و... متفاوت و متغیر باشد. ازاین‌رو نمی‌توان با قاطعیت در مورد هزینه جلسات مشاوره سخن گفت.

مشاوره بارداری در کلینیک پزشک اول

کلینیک پزشک اول ازجمله معتبرترین کلینیک‌های ایران است که برگزارکننده جلسات مشاوره بارداری متعدد به‌صورت رایگان، تلفنی، آنلاین و حضوری است. کلینیک روانشناسی و مشاوره آن که در کنار خدمات دیگر خود مانند زوج درمانی، خانواده درمانی، سکس تراپی و... به زوج‌های جوان مشاوره مخصوص دوران بارداری می‌دهد.

مشاوره بارداری حضوری

مشاوره به‌صورت حضوری ازجمله مؤثرترین و کارآمدترین روش‌ها به‌منظور کنترل بسیار از چالش‌های قبل و حین بارداری است. در طول این جلسات می‌توان در بازه ای مفید رهنمودهای مشاور را به گوش جان سپرد و در صورت لزوم از آن‌ها استفاده کرد.

مشاوره بارداری آنلاین

ازجمله آسان‌ترین روش‌های مشاوره خصوصاً در ماه‌های پرفرازونشیب آخر بارداری، می‌توان به مشاوره آنلاین اشاره کرد. در این روش مادر یا پدر می‌توانند از طریق اپلیکیشن های مختلف یا پلتفرم‌های خاص با متبحرترین مشاورها بدون صرف هزینه اضافی ارتباط بگیرد.

مشاوره بارداری تلفنی

از دیرباز تا به امروزه تلفن یکی از مهم‌ترین روش‌های ارتباط‌گیری بوده است. مشاوره دوران بارداری به‌صورت تلفنی نیز از دیگر روش‌های تأثیرگذار و مطلوب است که بانوان باردار می‌توانند از آن استفاده کنند.

جمع‌بندی

اگر به‌زودی قصد بارداری دارید یا هم‌اکنون در حال سپری کردن این پروسه پر ریسک و لذت‌بخش هستید، دریافتید که شرکت در جلسات مشاوره بارداری تا چه میزانی می‌تواند به شما در زمینه‌های متعدد، کمک کند.

همچنین بخوانید
خانواده درمانی چیست و چه مشکلاتی را برطرف می کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره خانواده درمانی به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین وارد سایت شوید.
زوج درمانی چیست و زوج درمانگر چه وظایفی دارد؟ برای دریافت نوبت مشاوره زوج درمانی به صورت حضوری، تلفنی وارد سایت شوید.
مشاوره اختلال شخصیت چه وظایفی دارد و چه مشکلاتی را حل می کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره اختلال شخصیت به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین وارد سایت شوید.
مشاوره خیانت همسر چه کمکی به یک رابطه می کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره خیانت به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین وارد سایت شوید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: