مشاوره خانواده در بیشتر کشورهای جهان یکی از ارکان اصلی در حفظ سلامت روانی اعضای خانواده و بالا بردن سطح کیفی زندگی افراد محسوب می‌شود. این اهمیت به ویژه در کلان شهرهایی همچون تهران که مشغله و دردسرهای زندگی در آن دو برابر است، بیشتر احساس می‌شود.

به همین دلیل نیاز به استفاده از خدمات مشاوره خانواده در تهران و کلان شهرهای دیگر بیشتر حس شده و از جمله اقدامات ضروری برای حفظ سلامت و کیفیت ارتباط جمعی محسوب می‌شود. در این راستا کلینیک پزشک اول یکی از مجموعه‌های متعهد و حرفه‌ای است که در تهران فعال بوده و خدمات جامعی در راستای مشاوره‌های حضوری و آنلاین به مراجعین خود ارئه می‌کند.

مشاوره خانواده

درباره مشاوره خانواده

این نوع از مشاوره‌های روانشناسی به مراجعین کمک می‌کند تا تنش‌ها و آسیب‌هایی را که درون محیط خانواده تجربه کرده‌اند، به درستی شناسایی کرده و نسبت به رفع آن‌ها به شیوه‌ای کاملا عملی و اصولی اقدام کنند. نتیجه استفاده از خدمات یک متخصص مشاور خانواده دستیابی به شرایط ایده‌آل خانوادگی و بهبود یافتن ارتباط بین اعضای خانواده است.

در جلسات مشاوره روانشناس خانواده تلاش می‌کند با کلیه افراد خانواده گفتگو کرده و در نهایت به بهبود روابط میان آن‌ها کمک کند. البته در برخی از موارد به دلیل تنش‌های زیادی که بین افراد یک خانواده وجود دارد، امکان برگزارکردن جلسات همزمان وجود ندارد. در این حالت مشاوره با استفاده و اتکا بر ویژگی‌های فردی هر یک از اعضا، تلاش خواهد کرد به هدف نهایی که ارتقا سطح روابط بین اعضا در خانواده است، دست پیدا کند.

مشاور یا روانشناس خانواده چه کسی است؟

برای روانشناسی که به طور تخصصی در حوزه مشکلات خانواده تحصیل کرده و تجربه دارد، از این عنوان استفاده می‌شود. این مشاور در درازمدت با افراد خانواده در تماس بوده و آن‌ها را مورد حمایت قرار می‌دهد. هدف نهایی روانشناس خانواده خوشبختی و آرامش و سلامت روانی اعضای خانواده است. به همین دلیل بهتر است هر خانواده‌ای در طول زمان با یک متخصص مشاوره خانواده در ارتباط باشد تا در مواجه با بحران‌های زندگی راهنمایی‌ها و کمک‌های تخصصی را دریافت کنند. بحران‌های زندگی خانوادگی گستره‌ بسیار زیادی دارند از جمله:

  • اعتیاد یکی از اعضای خانواده 
  • طلاق 
  • بیماری‌های خاص اعضای خانواده 
  • مرگ عزیزان

و مواردی از این دست که شاید بدون دریافت کمک از مشاوره خانواده امکان عبور از آن با حفظ سلامت روان وجود نداشته باشد.

مشاوره خانواده چند جلسه است؟

یکی از سوالات متداول که بیشتر مراجعین می‌پرسند، تعداد جلسات مورد نیاز برای مشاوره خانواده است. در خصوص جلسات باید گفت مدت‌زمان هر جلسه در حدود 45 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد و اغلب یک روز در هفته برگزار خواهد شد؛ اما اگر درمانگر احساس کند که نیاز به جلسات بیشتری در هفته وجود دارد، تا 3 جلسه در هفته هم می‌توان این جلسات را برگزار کرد. در خصوص تعداد جلسات نمی‌توان هرگز عدد مشخصی را ذکر کرد؛ زیرا با توجه به شرایط و وضعیت مراجعه‌کننده، می‌تواند از چند جلسه تا بیشتر از یک سال نیز به طول انجامد.

هدف از انجام مشاوره‌های خانواده چیست؟

هدف از شرکت در جلسات مشاوره خانواده، کمک به هر یک از اعضای خانواده در جهت درک و حل مشکلاتی است که در آن گرفتار شده‌اند و توان مدیریت و رفع آن را به تنهایی ندارند. روانشناس خانواده به شما کمک می‌کند تا اگر خود درگیر بحران‌های روحی و عاطفی شده‌اید، آن را به شیوه‌ای اصولی و کارآمد حل کرده و از پس آن برآیید.

همچنین در مواقعی که یکی از اعضای خانواده درگیر معضلات روحی و روانی شده است، به شما آموزش‌های لازم در خصوص شیوه برخورد و مواجه با آن را خواهد داد و در برقراری ارتباط درست و کمک به فرد دچار بحران نیز مشاوره و کمک حرفه‌ای دریافت خواهید کرد.

مزایای مشاوره خانواده

استفاده از خدمات این مشاورین در زمینه‌های زیادی مورد نیاز بوده و به تبع آن مزایای فراوانی نیز با خود به همراه دارد. برخی از این مزیت‌ها عبارتند از:

  1. حفظ سلامت روانی در افراد خانواده
  2. انسجام در خانواده و تقویت رابطه‌ سالم بین اعضا
  3. ایجاد الگوهای درست در ذهن افراد خانواده در زمان مواجه با بحران
  4. افزایش همدلی و درک متقابل در بین اعضای خانواده
  5. رفع اختلافات و تعارضات در بین اعضای خانواده

متخصص مشاور خانواده

مشاوره خانواده چه مشکلاتی را بر طرف می‌کند؟

بحران‌هایی که می‌تواند مستقیما به خود ما یا به یکی از اعضای خانواده ما مرتبط باشد، آشفتگی زیادی در ما ایجاد کرده و به همین دلیل در چنین موارد توصیه اکید می‌شود که حتما با یک روانشناس خانواده با تجربه و متخصص تماس گرفته و مشاوره دریافت کنیم. این مشکلات عبارتند از:

  • مشکلات تربیتی فرزندان مانند سوء مصرف مواد
  • اختلال در غذا خوردن
  • تغییرات بزرگ مانند نقل مکان و بروز حادثه‌ای ناخوشایند برای یکی از اعضا
  • مرگ‌های غیر منتظره و بیماری افراد خانواده
  • تولد فرزند جدید و بحران برای دیگر فرزندان
  • خشونت‌های خانگی
  • طلاق
  • بروز مشکلات رفتاری در فرزندان
  • اختلافات بین والدین
  • خیانت
  • اختلاف نظرهای مالی

ویژگی‌های یک مشاور خانواده خوب چیست؟

مشاور خانواده خوب، کسی است که با چالش‌ها و مشکلات خانواده به راحتی مواجه شده و قدرت تحلیل این چالش‌ها را داشته باشد. بعد از انجام یک تحلیل اصولی نیز باید بتواند راه‌کاری متناسب و قابل اجرا به مراجع خود ارائه کند. بنابراین در گزینش بهترین مشاورها به موارد گفته شده دقت کنید تا بهترین گزینه ممکن را در مشکلات و چالش‌های پیش رو در زندگی خانوادگی در کنار خود داشته باشید.

مشاوره خانواده چه وظایفی دارد؟

اولین گام مشاور، شروع به گفتگو با افراد خانواده است که از طریق پرسش‌هایی که در فرآیند گفتگو مطرح می‌کند به درک درستی از شرایط و بینش افراد خانواده در مورد مشکل پیش آمده برسد.

در گام دوم، درمانگر طرح‌های درمانی خود را با توجه به نوع مشکل و شرایط اعضای خانواده مطرح کرده و اجرا می‌کند. هدف اصلی در این گام، درمان کردن تعارضات و معضلات ایجاد شده بین اعضای خانواده است؛ این درمان بدون مقصر جلوه دادن شخص خاص و بدون سرزنش کردن خواهد بود.

چه زمانی به مشاوره خانواده نیاز داریم؟

البته گفتگو با یک روانشناس خانواده در بیشتر مواقع، به حال خوب ما کمک خواهد کرد، با این حال در برخی موارد نیاز بیشتری به مراجعه و صحبت با یک متخصص مشاور خانواده احساس می‌شود. مسائل و مشکلاتی در زندگی خانوادگی هر یک از ما رخ می‌دهد که حس می‌کنیم از سطح توان ما بیشتر بوده و به تنهایی قادر به حل و رفع آن نیستیم.

همچنین بعضی وقت‌ها در ارتباط با یک معضل و آسیب در درون خانواده، تلاش‌هایی که برای رفع آن صورت می‌دهیم به نتیجه نمی‌رسد و قادر به مدیریت و رد بحران نیستیم. در این مواقع مراجعه به مشاور ضروری بوده و به حفظ روابط خانوادگی کمک خواهد کرد.

مشاوره خانواده در کلینیک پزشک اول

کلینیک پزشک اول، یکی از مراکز خوشنام و شناخته شده در تهران است که خدمات جامع و حرفه‌ای در زمینه‌های مختلفی همچون مشاوره خانواده را به مراجعین خود ارائه می‌کند. مشاورین این کلینیک از بهترین‌ها در کار گروه خود به شمار می‌آیند و در تمام مشکلات و معضلاتی که در آن گرفتار شده‌اید، در کنار شما خواهند بود تا با راه و روش علمی و اصولی بحران را رد کرده و سلامت روان خود را باز یابید.

روانشناس خانواده

برای اینکه مراجعین و متقاضیان دریافت مشاوره، به آسانی قادر به استفاده از جلسات مشاوره در زمینه مشکلات خانواده باشند، کلینیک پزشک اول اقدام به برگزاری این جلسات به شیوه‌های زیر کرده است:

  • حضوری 
  • تلفنی 
  • آنلاین

برای دریافت مشاوره خانواده به صورت حضوری و آنلاین می‌توانید از طریق کلینیک پزشک اول اقدام کنید. در صورت نیاز به دریافت خدمات مشاوره با ما از طریق وب سایت پزشک اول در تماس باشید تا پل ارتباطی بین شما و بهترین مشاوره خانواده در تهران باشیم.   

مشاوره خانواده حضوری

از قدیمی‌ترین و مرسوم‌ترین انواع دریافت مشاوره، به صورت حضوری و استفاده از خدمات متخصص مشاوره خانواده است. در این شیوه، بعد از رزرو نوبت و مراجعه به کلینیک و مطب، مراحل لازم برای طی کردن روند پروسه مشاوره را پشت سر می‌گذارید. به دلیل ارتباط چشمی این نوع از مشاوره، بیشترین تاثیر را در پی دارد.

مشاوره خانواده آنلاین

هرچند مشاوره‌های حضوری اثربخشی بیشتری دارد؛ اما گاهی، امکان دریافت مشاور‌ه‌ به صورت حضوری برای افراد ممکن نبوده یا با دشواری زیادی همراه است. در چنین شرایطی، مشاوره آنلاین خانواده می‌تواند یک جایگزین بسیار عالی به شمار آید که نیازهای فرد را در نظر گرفته و معضل ایجاد شده را حل می‌کند. از مزایای مشاوره‌های آنلاین خانواده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه‌جویی در وقت و هزینه
  • دریافت مشاوره به صورت اضطراری
  • حس راحتی در افرادی که اضطراب اجتماعی دارند.
  • امکان دسترسی به درمانگران دیگر مناطق جغرافیایی

مشاوره خانوادگی تلفنی

زمانی که قادر به حضور در کلینیک و مطب مشاور نباشید، یکی از گزینه‌های پیش رو بهره بردن از خدمات مشاوره تلفنی است. شما می‌توانید از طریق تلفن با مشاوره مورد نظر خود تماس گرفته و مشکلات پیش آمده را برای وی بازگو کنید. بعد از انجام تحلیل‌های لازم از طرف درمانگر، راهنمایی‌های لازم از طریق یک مکالمه تلفنی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

کلام پایانی

مشاوره خانواده از جمله نیازهای هر خانواده‌ای برای دستیابی به تعامل سازنده با اعضای خانواده و عبور از بحران‌های ایجاد شده است. هنگام مواجه با بحران‌های خانوادگی، قبل از هر تصمیم‌گیری، بهتر است مشکل را از زاویه فردی آگاه و خارج از خانواده بررسی کنید.

همچنین بخوانید
خانواده درمانی چیست و چه مشکلاتی را برطرف می کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره خانواده درمانی به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین وارد سایت شوید.
زوج درمانی چیست و زوج درمانگر چه وظایفی دارد؟ برای دریافت نوبت مشاوره زوج درمانی به صورت حضوری، تلفنی وارد سایت شوید.
مشاوره اختلال شخصیت چه وظایفی دارد و چه مشکلاتی را حل می کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره اختلال شخصیت به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین وارد سایت شوید.
مشاوره خیانت همسر چه کمکی به یک رابطه می کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره خیانت به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین وارد سایت شوید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: