مشاوره جنسی (سکس تراپی)

مشاوره جنسی می‌تواند به هر کسی که می‌خواهد زندگی جنسی خود را بهبود ببخشد، کمک کند. چه افرادی به مشاوره جنسی نیاز دارند؟ این نوع مشاوره چگونه می‌تواند به من و همسرم کمک کند؟ در این مطلب از کلینیک تخصصی پزشک مغز، به این سؤالات پاسخ خواهیم داد و به هر آنچه که باید درباره سکس تراپی بدانید، خواهیم پرداخت.

مشاوره جنسی (سکس تراپی) چیست؟

مشاوره جنسی را می‌توان نوعی گفتگودرمانی محسوب کرد که به زوج‌ها کمک می‌کند مشکلات جسمی، روانی، شخصی یا بین فردی را که روی رضایت جنسی تأثیر می‌گذارند، بررسی کنند. به عبارت دیگر، به زوج‌ها کمک می‌کند مشکلات فیزیکی و احساسی را برطرف کنند و یک رابطه رضایت‌بخش داشته باشند.

سکس تراپی

ناکارآمدی جنسی مانند اختلال در نعوظ، میل جنسی کم، علاقه کم به رابطه جنسی، انزال زودرس، اعتمادبه‌نفس پایین، عدم پاسخ به محرک‌های جنسی، ناتوانی در رسیدن به اوج لذت جنسی، میل جنسی بیش از حد، ناتوانی در کنترل رفتار جنسی و افکار جنسی ناراحت‌کننده شایع هستند. حدود 43 درصد از زنان و 31 درصد از مردان نوعی ناکارآمدی جنسی را در زندگی خود تجربه کرده‌اند.


تماس بگیرید: زوج درمانی در تهران (مشاوره زوج درمانی حضوری، آنلاین و تلفنی)


به چه کسی سکس تراپیست می‌گویند؟

سکس‌تراپیست یا مشاور جنسی به شما کمک می‌کند هر گونه موانع عاطفی یا فیزیکی مربوط به مشکلات جنسی را برطرف کنید. در واقع این مشاور، یک روانپزشک یا روانشناس است که در زمینه سلامت جنسی و مشکلات جنسی به‌صورت تخصصی آموزش دیده است.

مشاوره جنسی چند جلسه است؟

تعیین تعداد جلسات لازم معمولا در ابتدا دشوار است؛ بنابراین، مشاور جنسی اغلب از شما خواهد خواست حداقل 2 یا 3 جلسه به مطب مراجعه کنید. سپس تعداد جلسات لازم برای برطرف کردن مشکلات جنسی را با توجه به جلسات پیشین تعیین خواهد کرد. مشاور ممکن است به شما توصیه کند یک بار در هفته یا یک بار در ماه به مطب مراجعه کنید. هر جلسه مشاوره معمولا بین 30 تا 50 دقیقه طول می‌کشد.

در جلسات سکس تراپی چه موضوعاتی مطرح می‌شود؟

در جلسات سکس‌تراپی، همانند سایر انواع روان‌درمانی درباره مشکلات صحبت می‌شود. شما و مشاور درباره تجربیات، احساسات، نگرانی‌های تأثیرگذار روی نارضایتی جنسی و مشکلات جنسی صحبت خواهید کرد.

هدف از مشاوره جنسی چیست؟

پیدا کردن دلایلی که شما را با مشکلات جنسی روبرو کرده است، شناسایی خواسته‌های شما به روشی دلسوزانه و بدون قضاوت و قدرت دادن به شما برای برطرف کردن مشکلات از اهداف این نوع مشاوره، به شمار می‌روند.

فواید مشاوره جنسی

مشاور جنسی می‌تواند در بهبود زندگی، رابطه، اعتمادبه‌نفس بدنی و رضایت جنسی به شما کمک کند. فواید مشاوره زناشویی عبارت‌اند از:

  • ازدواج و رابطه شما را تقویت و نوسازی می‌کند.
  • برای بازیابی لذت جنسی پس از ضربه روانی به شما قدرت می‌دهد.
  • نگاه شما و همسرتان را به بدن یکدیگر تغییر می‌دهد.
  • به شما کمک می‌کند فردی دوست‌داشتنی‌تر، روشن‌فکرتر و شجاع‌تر باشید.
  • به بیرون آمدن از ازدواج بدون رابطه جنسی کمک می‌کند.
  • راه‌حل‌هایی برای اختلافات جنسی پیدا می‌کند.
  • به افرادی که همسرشان خیانت کرده است، کمک می‌کند.
  • گاهی یکی از زوج‌ها از روش‌های نامتعارف لذت می‌برد و دیگری چنین روش‌هایی را نمی‌پسندد. مشاوره به این زوج‌ها کمک می‌کند نقاط مشترکی را پیدا کنند.
  • به زوج‌هایی که دچار مشکلات ارتباطی مربوط به رابطه جنسی هستند، کمک می‌کند.
  • به افراد کمک می‌کند تفاوت‌های جنسیتی مانند هویت جنسیتی، بیان جنسیت و نقش‌های جنسیتی را کشف و درک کنند.
  • به والدینی که می‌خواهند درباره مسائل جنسی با فرزندشان صحبت کنند، کمک می‌کند.

مشاوره زناشویی


تماس بگیرید: مشاوره قبل از ازدواج (حضوری، تلفنی و آنلاین)


مشاوره جنسی چه مشکلاتی را برطرف می‌کند؟

زندگی جنسی نقشی مهم در کیفیت زندگی شما ایفا می‌کند و روی سلامت روحی و فیزیکی و رضایت از رابطه تأثیر می‌گذارد. مشکلات جنسی ممکن است در هر مرحله‌ای از رابطه جنسی ایجاد شوند. اگر بدانید چگونه باید در هر مرحله از نظر ذهنی و فیزیکی پاسخ دهید، می‌توانید زندگی جنسی خود را بهبود دهید و علل مشکلات جنسی را پیدا کنید. مشاوره جنسی به برطرف کردن انواع مشکلات جنسی مانند عدم تمایل به رابطه جنسی، عدم برانگیختگی، مشکل در رسیدن به اوج لذت جنسی، درد حین رابطه جنسی (برای مثال، به علت اختلال واژینیسموس)، اختلال نعوظ، انزال زودرس و تاخیر در انزال کمک می‌کند. مشاور به چالش‌های زیر نیز کمک می‌کند:

  • آموزش جنسی و اصلاح آموزش نادرست
  • ضربه روانی جنسی
  • احساساتی مانند اضطراب، ترس و شرم مرتبط با رابطه جنسی
  • مسائل مربوط به هویت جنسیتی
  • مسائل مربوط به دیدگاه‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی درباره رابطه جنسی
  • بهبود مهارت‌های ارتباطی درباره رابطه جنسی و صمیمیت بین شما و همسرتان
  • رفع مشکلات زندگی مشترکِ ناشی از مشکلات جنسی
  • برطرف‌کردن تصویر بدنی منفی و ارتباط آن با رابطه جنسی
  • پیشگیری و زندگی با بیماری‌های مقاربتی
  • اختلال بیش‌فعالی جنسی (اعتیاد جنسی)
  • اعتیاد به پورنوگرافی

سکس تراپیست چه وظایفی دارد؟

وظیفه مشاور جنسی این است که به درمان بسیاری از مشکلات جنسی که علل یا اثرات روانی دارند، کمک کند. او همچنین وظیفه دارد به بهبود مشکلات زندگی مربوط به رابطه جنسی در محیطی ایمن و بدون قضاوت کمک کند. رازداری و حفظ حریم خصوصی شما از دیگر وظایف مشاوران جنسی است که بخشی از اصول اخلاق حرفه‌ای آن‌ها نیز محسوب می‌شوند.

متخصص سکسولوژی بیماری‌های جسمی یا روانی تأثیرگذار روی رابطه جنسی مانند تستوسترون پایین را درمان نمی‌کنند. برای درمان بیماری‌های جسمی یا روانی باید به پزشک عمومی، پزشک زنان یا اورولوژیست (پزشکی که در درمان بیماری‌های دستگاه ادراری و سیستم تولید مثل تخصص دارد) مراجعه کنید.

مشاوران جنسی از درمان‌های مبتنی بر شواهد برای کمک به بهبود زندگی جنسی زوج‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها اغلب با استفاده از روان‌درمانی (با نام گفتگودرمانی شناخته می‌شود)، یک رابطه گفتاری برای ارزیابی احساسات، افکار و رفتارهای شما می‌سازند. رفتار درمانی شناختی، درمان هیجان‌مدار، مداخلات مبتنی بر ذهن‌آگاهی و تکنیک‌های برقرای ارتباط بین زوجین از انواع روش‌های روان‌درمانی در مشاوره به شمار می‌روند.

چه کسانی به مشاوره جنسی نیاز دارند؟

افرادی که دچار ناکارآمدی جنسی هستند، می‌توانند بیشتر از سایر افراد از مشاوره جنسی سود ببرند. ناکارآمدی جنسی به مشکلات مربوط به رابطه جنسی مانند تاخیر در انزال، اختلال نعوظ، اختلال کمبود میل جنسی در مردان، انزال زودرس، اختلال ارگاسم زنان، اختلال علاقه جنسی یا برانگیختگی زنان، اختلال درد جنسی و ناکارآمدی جنسی ناشی از مواد یا دارو گفته می‌شود.

مشاوره جنسی

این مشکلات باعث عدم علاقه به رابطه جنسی، اعتمادبه‌نفس پایین، اضطراب جنسی، رابطه جنسی دردناک، ناتوانی در برانگیختگی یا ناتوانی در رسیدن به اوج لذت جنسی می‌شوند. همچنین به‌طور جدی روی توانایی فرد برای لذت بردن از زندگی جنسی سالم و رضایت‌بخش تأثیر می‌گذارند.

افرادی که سوءاستفاده جنسی را تجربه کرده‌اند نیز به مشاوره نیاز دارند؛ زیرا، ضربه روحی جنسی نیز می‌تواند روی علاقه یا توانایی فرد برای صمیمیت و لذت بردن از رابطه جنسی تأثیر بگذارد. اگر درمان مبتنی بر ضربه روحی با تکنیک‌های مشاوره همراه شود، می‌تواند بیشتر به این افراد کمک کند. برخی از محققان بر این باورند که افرادی که دچار ضربه روحی جنسی هستند، ابتدا به درمان فردی نیاز دارند تا برای کشف میل و رضایت جنسی در مشاوره آماده شوند.

هزینه جلسات مشاوره جنسی

هزینه جلسات مشاوره جنسی به عوامل بسیاری مانند شرکت بیمه شما، نوع مشاوره (حضوری، تلفنی و آنلاین) و مشاور شما بستگی دارد. مشاور شما تعداد جلسات را با توجه به مشکلات جنسی شما و همسرتان تعیین خواهد کرد. هر چه تعداد جلسات بیشتری برای برطرف کردن مشکلات جنسی نیاز باشد، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

هزینه زوج‌درمانی معمولا بیشتر از مشاوره فردی است. همچنین هزینه مشاوره در مقایسه با سایر انواع مشاوره بیشتر است؛ زیرا، خدمتی تخصصی‌تری محسوب می‌شود. مشاوره آنلاین نیز مقرون‌به‌صرفه‌تر از مشاوره حضوری است.

مشاوره جنسی (سکس تراپی) در کلینیک پزشک مغز

اگر می‌خواهید سؤالات شما درباره مشکلات جنسی و بارداری توسط فردی ماهر و آموزش‌دیده پاسخ داده شود، از خدمات مشاوره جنسی یا مشاور بارداری کلینیک پزشک مغز استفاده کنید. مشاوران کلینیک ما دارای سال‌ها تجربه در کمک به زوج‌ها و مادران برای درک و برطرف کردن چالش‌های مربوط به رابطه جنسی و بارداری هستند. انواع مشاوره جنسی در کلینیک روانشناسی و مشاوره در مرکز پزشک مغز از:

مشاوره جنسی حضوری

در مشاوره حضوری، مشاوران ما تمام تلاش خود را برای فراهم‌سازی محیطی ایده‌آل خواهند کرد تا بتوانید احساسات و تجربیات جنسی خود را با کمترین احساس معذب بودن بیان کنید. بیشتر افراد تمایلی به مشاوره حضوری ندارند؛ ولی، مشاوران ما عقیده دارند که مشاوره حضوری می‌تواند بیشتر از سایر انواع مشاوره به شما کمک کند.

سکسولوژی

مشاوره جنسی آنلاین

اگر فکر می‌کنید مشاوره آنلاین می‌تواند محرمانه‌تر و ایمن‌تر از مشاوره حضوری باشد، می‌توانید با مشاوران آموزش‌دیده و باتجربه کلینیک ما به‌صورت اینترنتی نیز گفتگو کنید. همچنین یکی از مهم‌ترین مزایای مشاوره آنلاین این است که می‌توانید در هر شهری از ایران از این خدمت استفاده کنید.

مشاوره جنسی تلفنی

اگر نمی‌توانید یا نمی‌خواهید از خدمت مشاوره آنلاین استفاده کنید، خوب است بدانید  که امکان مشاوره تلفنی نیز در کلینیک پزشک مغز برای شما فراهم شده است. مشاوران ما در مشاوره تلفنی نیز می‌توانند ارتباطی ایده‌آل برای برطرف کردن مشکلات جنسی مختلف شما برقرار کنند.

سخن آخر

هدف مشاوره جنسی این است که فضایی آرامش‌بخش و دلگرم‌کننده فراهم کند تا افراد بتوانند با خیال راحت درباره مشکلات مربوط به دستیابی به زندگی جنسی رضایت‌بخش و سالم صحبت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این خدمت کلینیک پزشک مغز یا گرفتن نوبت، می‌توانید با شماره‌های سایت تماس بگیرید.

همچنین بخوانید
خانواده درمانی چیست و چه مشکلاتی را برطرف می کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره خانواده درمانی به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین وارد سایت شوید.
زوج درمانی چیست و زوج درمانگر چه وظایفی دارد؟ برای دریافت نوبت مشاوره زوج درمانی به صورت حضوری، تلفنی وارد سایت شوید.
مشاوره اختلال شخصیت چه وظایفی دارد و چه مشکلاتی را حل می کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره اختلال شخصیت به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین وارد سایت شوید.
مشاوره خیانت همسر چه کمکی به یک رابطه می کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره خیانت به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین وارد سایت شوید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: