مشاوره زوج درمانی

زوج درمانی، بر تقویت همبستگی میان زوج‌ها و بهبود روابط آنها تمرکز دارد. گاهی زوج‌ها نمی‌توانند بر سر مسائل گوناگون به توافق برسند یا در شرایطی قرار دارند که صمیمیت و اعتماد بین آنها رو به کاهش است. بهترین کاری که این زوج‌ها می‌توانند برای حفظ رابطه انجام دهند، مراجعه به زوج درمانگر است.

چنانچه شما نیز در چنین روابطی به سر می‌برید یا مایلید در مورد این نوع مشاوره اطلاعات کاملی به دست آورید، این مقاله برای شما سودمند خواهد بود. در این مقاله به تعریف زوج درمانی و مزایا و اهداف آن می‌پردازیم. همچنین در مورد اینکه زوج درمانگر کیست و چه زمانی بهتر است به او مراجعه کرد، توضیحاتی ارائه می‌دهیم، پس با ما همراه باشید.

مشاوره زوج درمانی

زوج درمانی چیست؟

این نوع مشاوره، در واقع نوعی روان‌درمانی است که به بهبود روابط بین زوج‌ها، کمک می‌کند و طیف گسترده‌ای از مسائل مربوط به رابطه را در برمی‌گیرد. مسائلی مثل درگیری‌های پیوسته، مشکلات مالی، جنسی، طلاق و... که زوج‌ها در طول رابطه با آنها روبرو می‌شوند.

دسته‌ای از زوج‌ها تا زمانی که اختلافات به بالاترین حد خود نرسند، به دریافت این مشاوره روی نمی‌آورند. درحالی‌که اگر زوج‌ها از همان ابتدا که خود را در حل اختلافات ناتوان می‌بینند به درمانگر مراجعه کنند، سریع‌تر به آرامش و آسودگی می‌رسند.

زوج درمانگر چه کسی است؟

زوج درمانگر، فردی است که از طریق مشاوره، اختلافات میان زوج‌ها را ریشه‌یابی کرده و راهکارها و درمان‌های مؤثری برای حل آنها ارائه می‌دهد. زوج درمانگر به‌عنوان یک شخص بی‌طرف، به حرف‌های طرفین گوش می‌دهد. این شخص شرایطی را فراهم می‌کند که زوج‌ها احساسات و تفکرات خود را نسبت به هم و رابطه‌ای که دارند، بیان کنند. سپس درک متقابل و لزوم احترام به هم را در زوجین افزایش می‌دهد و در نهایت با تعیین استراتژی، اختلافات میان آنها را بهبود می‌بخشد.

مشاوره زوج درمانی چند جلسه است؟

تعداد جلسات زوج درمانی باتوجه‌به تشخیص درمانگر، تعیین می‌شود و از پرونده‌ای به پرونده دیگر متغیر است. ممکن است یک زوج، اختلاف چندانی با هم نداشته باشند و برای گرفتن مشاوره در خصوص فرزندآوری یا فرزندخواندگی، به درمانگر مراجعه می‌کنند. طبیعتاً جلسات مشاوره برای این زوج کمتر از زوج‌هایی است که با مشکلات حادتری مثل خیانت یا اعتیاد به مشاور مراجعه می‌کنند. 

در جلسات زوج درمانی چه موضوعاتی مطرح می‌ شود؟

موضوعاتی که در جلسات مشاوره مطرح می‌شود، در راستای کشف و حل مشکلات بین زوجین است؛ بنابراین موضوعاتی که مطرح شده و استراتژی‌هایی که پیاده می‌شود، از یک زوج به زوج دیگر متفاوت است. اما به‌طورکلی رویکردها و استراتژی‌هایی که یک درمانگر در مشاوره پیاده می‌کند به‌صورت زیر است:

  • در مرحله اول، زوج درمانگر تلاش می‌کند با زوجی که به او مراجعه کرده‌اند، کامل آشنا شود.
  • سپس در گذشته زوج‌ها کاوش می‌کند تا از این طریق به آنها کمک کند ترس‌ها، انگیزه‌ها و رفتارهای خود را در رابطه بهتر درک کنند.
  • درمانگر باتوجه‌به نوع مشکل، روش‌های درمانی خاصی را در بر می‌گیرد تا به حل مسائل و اصلاح الگوهای رفتاری منفی در زوج کمک کند.
  • همچنین زوج درمانگر موضوعاتی را مطرح می‌کند تا مهارت‌های کنترل خشم، حل مسئله و حل مشکل را به زوج آموزش دهد.

اهداف مشاوره زوج درمانی چیست؟

اهداف مشاوره زوج درمانی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • هدف اصلی فراهم‌کردن یک محیط امن برای زوج‌ها است تا فرصتی برای بهبود روابطشان، پیدا کنند.
  • درمانگر تلاش می‌کند علل ریشه‌ای اختلافات بین زوج‌ها را پیدا کند.
  • در این روش تلاش می‌شود مهارت‌های ارتباطی بین دو نفر بهبود یابد.
  • ایجاد درک بهتر در زوج‌ها نسبت به یکدیگر.
  • زوج‌ها تشویق به پذیرش بهتر یکدیگر می‌شوند.
  • بازگرداندن صمیمیت عاطفی بین زوج‌ها است که احتمالاً نسبت به گذشته کم‌رنگ شده است.
  • بازگرداندن اعتماد ازدست‌رفته بین دو نفر.
  • در این مشاوره تلاش می‌شود، قدرت عاطفی بین زوج‌ها را افزایش یابد و انعطاف‌پذیری در رابطه را به آنها، آموزش داده شود.

تماس بگیرید: مشاوره خیانت در تهران (حضوری، آنلاین و تلفنی)


اهداف مشاوره زوج درمانی چیست؟

فواید مشاوره زوج درمانی

قطعاً تا به اینجای متن از مزایا و اهمیت زوج درمانی آگاه شده‌اید، اما در این بخش فواید بیشتری از این مشاوره را به شما معرفی می‌کنیم:

  • زوج‌ها قادر هستند درک عمیق‌تری از پویایی رابطه خود به دست آورند.
  • به هرکدام از طرفین اجازه می‌دهد دغدغه‌های خود را با یک شخص بی‌طرف (زوج درمانگر) در میان بگذارند. درمانگر همیشه بازخوردی بی‌طرفانه و صادقانه ارائه می‌دهد.
  • به زوج‌ها امکان می‌دهد که دیدگاه‌های واقعی یکدیگر را بدانند و فقط از دریچه نگاه خود، به مسائل نگاه نکنند. به‌این‌ترتیب درک طرفین نسبت به یکدیگر بیشتر خواهد شد.
  • یادگیری مهارت‌های مقابله‌ای یکی دیگر از مزایای این نوع مشاوره است. این مهارت‌ها مثل یک نقشه راه هستند که به زوج‌ها کمک می‌کند تا از مشکلات بعدی و زمان‌های چالش‌برانگیز عبور کنند.
  • در درک کامل احساسات زوجین به آنها کمک می‌شود. داشتن درک درست از احساسات روی تصمیم‌گیری‌های نهایی بسیار تأثیرگذار است.
  • اعتماد از بین رفته زوجین، دوباره احیا می‌شود.
  • درگیری و اختلافات بین دو نفر، به صمیمیت بین آنها صدمه می‌زند؛ اما زوج درمانی این صمیمت را دوباره در بین آنها، احیا و عمیق‌تر می‌کند.
  • به زوج‌ها کمک می‌شود مهارت‌های ارتباطی را بهبود ببخشند و به شیوه‌ای حرفه‌ای‌تر و مؤثرتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
  • رشد فردی و افزایش خودآگاهی از مهم‌ترین فواید این روش مشاوره است. به عبارتی زوج‌ها نه‌تنها در حل مشکلات مربوط به هم مهارت پیدا می‌کنند؛ بلکه به شناخت بالاتری از خود می‌رسند.

زوج درمانگر چه مشکلاتی را برطرف می ‌کند؟

زوج درمانگر این فرصت را در اختیار زوج‌ها قرار می‌دهد که در مورد جنبه‌های مختلف رابطه خود، بحث و آنها را حل‌وفصل کنند، ضمن اینکه در ارتباط با موارد زیر و مشکلات ناشی از آنها، به زوجین کمک می‌کند:

  • مشاجره‌های مکرر: یکی از مشکلات رایج در بین زوجین، مشاجره‌های پیوسته به دلایل مختلف است. این مشاجرات روزبه‌روز عشق و علاقه بین دو نفر را کمتر می‌کنند.
  • امور مالی: امور مالی می‌تواند یکی دیگر از دلایل اختلاف زوجین باشد که در مشاوره به آن پرداخته می‌شود.
  • کودکان: زوج درمانگر در مورد اینکه آیا می‌خواهید بچه‌دار شوید یا چگونه آنها را بزرگ کنید، مشاوره می‌دهد. شاید زوجین در این مورد همدل نباشند و در مورد مسائلی مثل دیگری مثل فرزندخواندگی نیاز به راهنمایی داشته باشند.
  • مسائل مربوط به سلامتی: بیماری‌های جسمی و روانی می‌تواند برای زوج‌ها، سخت باشد. در این مواقع جلسات مشاوره به زوج‌ها کمک می‌کند بهتر با این استرس و نگرانی مقابله کنند.
  • روابط خانوادگی: اختلافات خانوادگی با والدین، فرزندان و برادر و خواهر یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل اختلافات زوجین است که زوج درمانگر می‌تواند در این زمینه راهنمای آنها باشد.
  • رابطه جنسی، خیانت و صمیمیت: فضای امنی برای زوج‌ها فراهم می‌کند تا احساسات و نیازهای خود را در مورد مسائلی مثل خیانت، رابطه جنسی و صمیمیت، به‌راحتی در میان بگذارند و به‌این‌ترتیب اقداماتی برای حل آنها انجام شود.
  • عوامل استرس‌زای بیرونی: مشکلاتی که زوجین با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ممکن است مربوط به برخی عوامل خارجی مثل کار و فشارهای ناشی از آن باشد. در این حالت مشاوره می‌تواند به کاهش این فشارها کمک کند.

تماس بگیرید: ​​​​​​​مشاوره قبل از ازدواج (حضوری، تلفنی و آنلاین)


ویژگی‌ های یک زوج درمانگر خوب چیست؟

یک زوج درمانگر خوب، محیطی امن، مطمئن و به‌دوراز استرس را برای شما فراهم می‌کند تا مشکلات خود را بیان کنید. این شخص با تمرکز روی نقاط قوت شما، امید و انگیزه شما را برای ادامه درمان، افزایش می‌دهد. اگر مهارت‌های شما در روابطتان در حال افزایش است، می‌توانید امیدوار باشید که با زوج درمانگر خوب کار می‌کنید.

چه کسانی به زوج درمانگر نیاز دارند؟

هر زوجی که به‌عنوان یک زوج با هم در ارتباط هستند و از حل مشکلات بین خود، عاجزند، می‌توانند به زوج درمانگر مراجعه کنند. زوج‌هایی که بر سر مسائل مالی، جنسی، احساسی، توجه، فرزند، طلاق و... اختلاف‌نظر دارند، به زوج درمانگر نیاز دارند. مشاوره زوج درمانی با کمترین تلفات از نظر احساسی، عاطفی و شخصیتی، اختلافات را برطرف می‌کند.

هزینه جلسات مشاوره زوج درمانی

هزینه جلسات مشاوره زوج درمانی، به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. مهم‌ترین عوامل را می‌توان تحصیلات، تجربه و اعتبار زوج درمانگر، عنوان کرد. به همین دلیل ممکن است با مراجعه به کلینیک‌های مختلف، نرخ‌های مختلفی را به شما اعلام کنند.

هزینه جلسات مشاوره زوج درمانی

مشاوره زوج درمانی در کلینیک پزشک اول

مشاوره زوج درمانی زمانی سودمند و اثربخش خواهد بود که توسط مشاوران حرفه‌ای و خبره انجام شود. کلینیک روانشناسی در مرکز درمانی پزشک مغز، بهترین زوج درمانگران و مشاوران دور هم جمع شده‌اند تا روزهای ناامیدی شما را به روزهای خوب تبدیل کنند. این مرکز سایر خدمات مشاوره، همچون مشاوره جنسی، خانواده درمانی و... را نیز ارائه می‌دهد.

زوج درمانی حضوری

در کلینیک پزشک اول، امکان مراجعه حضوری در محیطی آرام و دلنشین برای شما مراجعه‌کننده محترم فراهم است.

زوج درمانی آنلاین

زوج درمانی آنلاین یکی از روش‌های جدید مشاوره درمانی است. افرادی که به دلیل مسافت و زمان نمی‌توانند در کلینیک حضور یابند، می‌توانند به‌صورت آنلاین با درمانگران متخصص ما در این کلینیک ارتباط برقرار کنند.

زوج درمانی تلفنی

آن دسته از افرادی که با مشاوره حضوری، چندان احساس راحتی ندارند یا به دلیل مسافت در محدودیت هستند، می‌توانند به‌صورت تلفنی با مشاوران ما در کلینیک ارتباط برقرار کنند.

سخن آخر

زوج درمانی یک توهم یا شایعه نیست، بلکه می‌تواند برای بسیاری از زوج‌ها نتیجه دهد و مشکلات آن‌ها را به طور کامل برطرف کند؛ اما ممکن است برای برخی نیز اثربخش نباشد. بنابراین توصیه می‌شود ذهن خود را برای هرگونه نتیجه‌ای آماده نگه دارید و حتما پیش از استفاده از این نوع مشاوره، زمانی را برای درمان مشکلات شخصی خود اختصاص دهید.

همچنین بخوانید
خانواده درمانی چیست و چه مشکلاتی را برطرف می کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره خانواده درمانی به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین وارد سایت شوید.
مشاوره اختلال شخصیت چه وظایفی دارد و چه مشکلاتی را حل می کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره اختلال شخصیت به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین وارد سایت شوید.
مشاوره خیانت همسر چه کمکی به یک رابطه می کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره خیانت به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین وارد سایت شوید.
مشاوره بارداری چه مشکلاتی را می تواند قبل یا در دوران حاملگی حل کند؟ برای دریافت نوبت مشاوره بارداری به صورت حضوری، تلفنی وارد سایت شوید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: