دکتر روانپزشک (متخصص اعصاب و روان)

بیمارانی که مشکلات روحی و روانی دارند و با مراجعه به روانشناس، دوره‌های درمانی موفقی را تجربه نکرده‌اند؛ باید به یک دکتر روانپزشک مراجعه کنند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که راجع به بیماری‌های روحی وجود دارد، این است که این بیماری‌ها در اکثر مواقع یک ارتباط فیزیکی با سیستم عصبی بدن برقرار می‌کنند و فقط از راه مشاوره‌های روان درمانی برطرف نمی‌شود و نیازمند یک درمان روحی و جسمی است. کسی که متخصص اعصاب و روان است، در عموم معمولاً روانپزشک خطاب می‌شود و وظیفه دارد تا ارتباط بین بیماری روحی و اعصاب را پیدا کند و بهترین دوره درمانی را برای بیمار تجویز کند. در ادامه این مطلب قصد داریم به شما ویژگی‌های یک دکتر روانپزشک خوب را معرفی کنیم و همچنین شما را با دوره‌های درمانی آشنا کنیم که ممکن است متخصص روانپزشکی برایتان تجویز ‌کند.

دکتر اعصاب و روان تهران

متخصص اعصاب و روان (دکتر روانپزشک) کیست؟

متخصص اعصاب و روان، کسی است که علاوه بر دوره‌های پزشکی، یک دوره چند ساله مختص به اعصاب و روان را آموزش دیده است و توانایی این را دارد که بیماری‌های روحی یک بیمار را تشخیص دهد. این متخصص با استفاده از داروهای مورد نیاز، بیماری روحی را همراه با مشکلات جسمی که با آن پدید آمده‌اند، درمان می‌کند. یک متخصص روانپزشکی، به راحتی با بیمار صحبت می‌کند و با همراهی کردن او، به عمیق‌ترین بعد مشکلات روحی او نفود می‌کند و با تجربه پزشکی و آموزش‌هایی که دیده است؛ به راحتی دوره درمان را برای بیمار مشخص می‌کند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در رابطه با یک روانپزشک وجود دارد، این است که برخلاف روانشناس‌ها، یک فوق تخصص اعصاب و روان علاوه بر مشکلات روحی، می‌تواند ارتباط و آسیب‌هایی را متوجه شود که بیمار به خود وارد کرده است یا ممکن است در آینده انجام دهد.

در روان‌‌درمانی، شما فقط راجع به مشکلات روحی صحبت می‌کنید و از داروها خبری نیست؛ ولی در روانپزشکی، شما تحت درمان دارویی و روحی قرار می‌گیرید و به نوعی می‌توان گفت روانپزشکی، سطح بالاتری از درمان بیماری‌های روحی است. البته بسیاری از عارضه‌های روحی اگر در سریع‌ترین زمان ممکن تحت درمان قرار گیرند، این شانس را دارند که فقط با جلسات روان درمانی، درمان شوند‌؛ ولی در مواقعی همچون افسردگی یا استرس‌های شدید، نیاز است که به یک دکتر روانپزشک مراجعه شود.

دکتر روانپزشک چه وظایفی دارد؟

وظایف یک روانپزشک در چند مرحله خلاصه می‌شوند. در مرحله اول، دکتر روانپزشک با بیمار همراهی می‌کند و ملاحظاتی را پیش می‌گیرد تا متوجه شود که بیمار با چه نوعی از مشکلات روحی، دست و پنجه نرم می‌کند و سپس با مطرح کردن چندین سوال و همراهی بیمار در چندین جلسه، وضعیت بیمار را در عارضه روحی او مشخص می‌کند. پس از اینکه وضعیت بیماری مشخص شد، دکتر برای دوره درمان، داروهایی متناسب با وضعیت بیمار تجویز می‌کند که با توجه به پیشرفت عارضه روحی در ذهن بیمار مشخص می‌شوند.

به طور کلی، بیماری‌های روحی که پیشرفت کرده و اعصاب بیمار را نیز درگیر کرده‌اند، توسط یک روانپزشک درمان می‌شوند. یکی از مهم‌ترین وظایف متخصص روانپزشک، این است که دارویی با بیشترین نتیجه‌گیری ممکن را برای درمان بیماری تجویز کند، تا بیمار از درمان خود دلسرد نشود و پیشرفت را در خود ببیند. در راستای انجام این اقدام، دکتر در جلسات ابتدایی چندین داروی سبک برای بیمار تجویز می‌کند تا نتایج را دریافت کند، سپس بهترین دوره درمانی ممکن را برای بیمار مشخص کند که موجب درمان قطعی او شود.

متخصص اعصاب و روان

ویژگی‌های یک روانپزشک خوب چیست؟

یک روانپزشک خوب، با بیمار همانند یک روانشناس صحبت می‌کند و لزوماً همانند یک پزشک با بیمار رفتار نمی‌کند. رفتار پزشک خوب با بیمار مهم است، زیرا اگر بیمار با روانپزشک حس همراهی خوبی داشته باشد، تشخیص بیماری روحی آسان می‌شود. عارضه‌های روحی معمولاً با توجه به مشکلات خانوادگی و سابقه بیمار به وجود می‌آیند و به همین دلیل یک روانپزشک خوب، تمامی دوره‌های مورد نیاز برای همراهی و صحبت با بیمار را آموزش دیده و توانایی این را دارد که بتواند بیمار را در فضایی آرام و مطمئن، وادار به صحبت کردن کند.

بیماران روحی علاقه‌ای ندارند که همانند یک بیمار با آن‌ها رفتار شود و حس مریض بودن به خود بگیرند، پس این موضوع بسیار مهم است که دکتر روانپزشک بتواند آن‌ها را متقاعد کند؛ مطب، یک فضای امن و آرام برای بازگو کردن مشکلات است. اگر چنین اتفاقی بیفتد، نتیجه‌ای شگفت انگیز در درمان بیماری مشاهده خواهد شد. یک روانپزشک خوب، علاوه بر جلسات درمانی که برای شما مشخص می‌کند، شما را به جلسات روان‌درمانی در طول دوره درمان هم می‌فرستد، تا وضعیت روانی شما ثبات بیشتری پیدا کند و درمان برای شما ساده‌تر باشد. همکاری با دیگر پزشکان در حوزه درمان مشکلات روحی، از نکات خوب یک روانپزشک است.

چه زمانی به روانپزشک و متخصص اعصاب و روان مراجعه کنیم؟

برای مراجعه کردن به دکتر روانپزشک، دلایل زیادی وجود دارد؛ زیرا بیمارانی که به ایشان مراجعه کرده‌اند در چندین دسته قرار می‌گیرند.

دسته اول کسانی هستند که در ابتدا به روانشناس مراجعه کرده‌اند، ولی دوره درمانی موثری را تجربه نکرده‌اند و هیچ‌گونه پیشرفتی در آن‌ها مشاهده نشده است. این افراد باید پس از اینکه هیچ‌گونه درمان موثری از روان درمانی‌ها تجربه نکرده‌اند به روانپزشک مراجعه کنند. عدم پیشرفت در درمان یک عارضه روحی، باعث شدیدتر شدن آن خواهد شد و این یک نکته بسیار مهم در درمان مشکلات روحی است.

دسته دوم کسانی هستند که از چندین عارضه روحی رنج می‌برند. اگر چندین مشکل روحی را به صورت همزمان تجربه می‌کنید، بهتر است هرچه سریع‌تر به روانپزشک مراجعه کرده و روند درمانی خود را آغاز کنید. داشتن چندین بیماری روحی همراه با یکدیگر، زندگی شما را با مشکل مواجه می‌کند و ممکن است به حرفه یا تحصیل شما آسیب‌های جدی وارد کند.

دسته سوم بیمارانی هستند که تحت درمان روانپزشکی قرار گرفته‌اند، ولی داروهای آن‌ها باعث پیشرفت درمان نشده است. این یک موضوع بسیار مهم است که اگر داروها روی شما تأثیر نداشته‌اند، باید فوراً به یک دکتر روانپزشک مراجعه کنید و دوره درمانی جدیدی را آغاز کنید. این اتفاق توسط یک پزشک بهتر رخ می‌دهد و او مشکلات شما را شناسایی می‌کند و اثرگذارترین داروی ممکن همراه با دوره درمان کامل برای شما تجویز خواهد شد.

فوق تخصص اعصاب و روان

دکتر اعصاب و روان به درمان چه بیماری‌هایی می‌پردازد؟

انسان با حضور در یک شرایط سخت روحی، می‌تواند خشم و مشکلات روحی خود را از طریق عصب‌ها تبدیل به یک سری فعالیت‌های فیزیکی خطرناک کند؛ این فعالیت‌ها ممکن است باعث ایجاد مشکلات و آسیب‌های زیادی به خود و اطرافیان ‌شود. به همین دلیل است که یکی از شاخه‌های پزشکی، اعصاب و روان نام دارد و وظیفه درمان این‌گونه بیماری‌ها، بر عهده متخصص این حوزه است.

برای بیماران روحی که در مراحل ابتدایی درمان نشده‌اند‌ و با گذر زمان دچار رفتارهای عصبی شده‌اند، تنها دکتر روانپزشک است که می‌تواند تاثیرگذار عمل کند. قرار گرفتن در یک شرایط استرس‌آور و تنش‌زا، می‌تواند فرد را وادار به انجام دادن فعالیت‌های خطرناکی کند که قابل پیش‌بینی نیستند. دکتر اعصاب و روان، در حوزه بیماری‌های روانی تمرکز دارد که به سرعت پیشرفت می‌کنند و باعث آسیب‌های جسمی می‌شوند.

استرس و بی‌خوابی

بی‌خوابی یا اختلال خواب یکی از مشکلاتی است که بر اثر اختلالات روحی رخ می‌دهد و استرس‌های زیاد نیز همراه با آن پدیدار می‌شود. نداشتن خواب آرام و استرس‌ زیاد، باعث آسیب‌های جدی به بخش‌های مختلف بدن می‌شود و همچنین در پیر شدن بیمار نیز تأثیر زیادی دارد. درمان این عارضه روحی، نیازمند مراجعه کردن به روانپزشک است.

اختلال دو‌قطبی

یکی از بیماری‌های روحی که بیشترین مراجعه کننده را به دکتر روانپزشک دارد، اختلال دو قطبی است. اختلال دوقطبی، یک نوع افسردگی است که 3 مرحله دارد و در ابتدا جدی نیست، ولی اگر درمان آن شروع نشود، در نهایت باعث افسردگی می‌شود.

افسردگی

معروف‌ترین بیماری روحی که افراد برای درمان آن به روانپزشک مراجعه می‌کنند، افسردگی است. افسردگی ممکن است در اثر اختلال دوقطبی یا حوادت تلخی که برای بیمار رخ داده‌اند، ایجاد شود. این بیماری به راحتی توسط روانپزشک درمان می‌شود، البته به شرطی که فضای درمان آرام باشد و روانپزشک اطلاعات زیادی راجع به افسردگی و انواع آن داشته باشد.

متخصص روانپزشکی

روانپریشی

روانپریشی یعنی داشتن توهم‌های شدید راجع به دیگران یا اتفاقاتی که هنوز رخ نداده‌ است. این بیماری باید هرچه زودتر درمان شود و بیمار، تحت نظر روانپزشک قرار گیرد تا روند درمانی او آغاز شود. برای درمان روانپریشی، علاوه بر دوره درمانی روانپزشک، نیاز به مداخله روانکاو نیز است.

بهترین دکتر روانپزشک برای درمان چه اقداماتی انجام می‌ دهد؟

یک دکتر روانپزشک خوب برای درمان بیماری‌های روحی، ابتدا بیمار را بررسی می‌کند و با او مکالمه‌هایی انجام می‌دهد تا وضعیت بیمار برای او مشخص شود. زمانی که روانپزشک سطح بیماری فرد را تشخیص داد، با توجه به وضعیتش برای او بهترین داروهای اثرگذار را تجویز می‌کند و اگر در کنار داروها نیاز به مشاوره‌های روان درمانی باشد، او را به همکاران خود معرفی می‌کند.

بهترین متخصص ‌های اعصاب و روان تهران در کلینیک پزشک اول

یکی از افتخارات کلینیک پزشک اول این است که یکی از بهترین کلینیک های اعصاب و روان در تهران است که همراه با متخصصان روان درمانی، بهترین دوره درمان بیماری‌های روحی را برای شما فراهم می‌کنند. اگر به دنبال بهترین دکتر اعصاب و روان تهران هستید، حتما به کلینیک پزشک مغز مراجعه کنید و از فضای درمانی آرام همراه با پیشرفته‌ترین تجهیزات و خبره‌ترین پزشکان استفاده کنید.

همچنین بخوانید
بهترین فوق تخصص های روانپزشکی کودکان و نوجوانان در کلینیک چند تخصصی پزشک اول آماده خدمت رسانی به شما هستند. جهت دریافت نوبت و مشاهده اطلاعات بیشتر، کلیک کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: