افسردگی فصلی چیست و چقدر طول می کشد؟

اگر تغییر فصول باعث می‌شود احساس غمگینی، اضطراب، «تهی بودن» داشته باشید، یا تقریباً هر روز در بیشتر ساعات روز احساسات منفی را تجربه می‌کنید، ممکن است دچار افسردگی فصلی شده باشید. افسردگی که متخصصان در مورد آن می‌گویند: این نوع افسردگی معمولاً در ماه‌های تاریک زمستان اتفاق می‌افتد و با روشن‌تر شدن روزها در بهار ناپدید می‌شود. هرچند این نوع از افسردگی در تابستان هم اتفاق می‌افتد و باعث غمگین شدن فرد می‌شود. باتوجه‌به این توضیحات ما در این مطلب قرار است که بگوییم که افسردگی فصلی چیست و در مورد انواع افسردگی فصلی، علل، تشخیص و درمان آن صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

افسردگی فصلی

افسردگی فصلی چیست؟

افسردگی فصلی (SAD) که به آن اختلال عاطفی فصلی هم می‌گویند نوعی افسردگی است که به تغییرات فصول مربوط می‌شود. این افسردگی تقریباً در زمان‌های مشابهی در هرسال شروع و تمام می‌شود. علائم این نوع از افسردگی در بیشتر افراد از فصل پاییز شروع می‌شود و تا ماه‌های زمستان ادامه پیدا می‌کند که باعث می‌شود انرژی فرد کم شود و در فرد احساس بدخلقی ایجاد می‌کند. این علائم اغلب در ماه‌های بهار و تابستان برطرف می‌شوند. در موارد کمتر، این نوع از افسردگی در بهار یا اوایل تابستان باعث افسردگی می‌شود و در ماه‌های پاییز یا زمستان برطرف می‌شود. درمان افسردگی ممکن است شامل نوردرمانی (فتوتراپی)، روان‌درمانی و دارو باشد.

انواع افسردگی فصلی

اگر بخواهید در مورد انواع افسردگی فصلی بدانید، ادامه مطلب را از دست ندهید:  

  • افسردگی پاییز و زمستان: در این نوع افسردگی افراد ممکن است زمانی که روزها در پاییز و زمستان کوتاه‌تر می‌شوند (که به آن «بلوز زمستانی» نیز می‌گویند) احساس «خستگی» کنند و در بهار، با ساعات روشن‌تر روز، احساس بهتری پیدا کنند.
  • افسردگی بهار و تابستان: در بیشتر موارد، علائم SAD در اواخر پاییز یا اوایل زمستان شروع می‌شود و در طول بهار و تابستان از بین می‌رود. اما برخی از افراد ممکن است دوره‌های افسردگی را در طول ماه‌های بهار و تابستان تجربه کنند. این نوع افسردگی، افسردگی تابستانی نامیده می‌شود و کمتر رایج است.

نشانه‌ ها و علائم افسردگی فصلی

طبق انجمن روانپزشکی آمریکا، افسردگی که در فصول مختلف رخ می‌دهد، رسماً به‌عنوان اختلال افسردگی اساسی با الگوهای فصلی طبقه‌بندی می‌شود. در زیر به علائم افسردگی فصلی عبارت‌اند از:

  • غم و اندوه، احساس افسردگی بیشتر روز، تقریباً هر روز.
  • اضطراب؛
  • هوس کربوهیدرات و افزایش وزن؛
  • خستگی مفرط و کمبود انرژی؛
  • احساس ناامیدی یا بی‌ارزشی؛
  • عدم تمرکز و حواس پرتی 
  • احساس تحریک یا آشفتگی؛
  • ازدست‌دادن علاقه به فعالیت‌های معمولاً لذت‌بخش، از جمله کناره‌گیری از فعالیت‌های اجتماع؛
  • مشکلات خواب (معمولاً پرخوابی و اختلال خواب)؛ 
  • افکار مرگ یا خودکشی؛

علائم افسردگی در فصل بهار و تابستان

افرادی که افسردگی تابستانی دارند ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

  • آشفتگی و بی‌قراری؛
  • اضطراب؛
  • بی‌خوابی؛
  • کمبود اشتها و در نتیجه کاهش وزن؛
  • موارد رفتار خشونت‌آمیز؛

علائم افسردگی در فصل پاییز و زمستان

افرادی که افسردگی زمستانی دارند ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

  • پرخوابی . (داشتن احساس خواب زمستانی)؛
  • پرخوری، به‌ویژه با میل به کربوهیدرات؛
  • افزایش وزن؛

علائم افسردگی در فصل پاییز و زمستان


بیشتر بخوانید: بی اشتهایی عصبی چیست؟


دلایل و علت بروز افسردگی فصلی چیست؟

محققان دقیقاً نمی‌دانند چه چیزی از دلایل افسردگی فصلی است و باعث بروز آن می‌شود. اگر مستعد ابتلا به آن هستید، کمبود نور خورشید ممکن است باعث این بیماری شود. در زیر به علت‌های بروز این افسردگی اشاره می‌کنیم.

  • تغییر ساعت بیولوژیکی: وقتی نور خورشید کمتر باشد، ساعت بیولوژیکی شما تغییر می‌کند. این ساعت داخلی خلق‌وخو، خواب و هورمون‌های شما را تنظیم می‌کند. وقتی تغییر می‌کند، از برنامه روزانه‌ای که به آن عادت کرده‌اید خارج می‌شوید و نمی‌توانید با تغییرات طول نور روز سازگار شوید.
  • عدم تعادل شیمیایی مغز: مواد شیمیایی مغز به نام انتقال‌دهنده‌های عصبی، ارتباطات بین اعصاب را ارسال می‌کنند. این مواد شیمیایی شامل سروتونین است که به احساس شادی کمک می‌کند. اگر در معرض خطر SAD هستید، ممکن است فعالیت سروتونین کمتری داشته باشید. ازآنجایی‌که نور خورشید به تنظیم سروتونین کمک می‌کند، کمبود نور خورشید در زمستان می‌تواند وضعیت را بدتر کند. سطح سروتونین می‌تواند بیشتر کاهش یابد و منجر به افسردگی شود.
  • کمبود ویتامین D:  سطح سروتونین شما نیز از ویتامین  Dتغذیه می‌شود و ازآنجایی‌که نور خورشید به تولید ویتامین D کمک می‌کند، آفتاب کمتر در زمستان می‌تواند منجر به کمبود ویتامین D  شود. این تغییر می‌تواند بر سطح سروتونین و خلق‌وخوی شما تأثیر بگذارد.
  • افزایش ملاتونین: ملاتونین یک ماده شیمیایی است که بر الگوی خواب و خلق‌وخوی شما تأثیر می‌گذارد. کمبود نور خورشید ممکن است باعث تولید بیش از حد ملاتونین در برخی افراد شود. ممکن است در طول زمستان احساس تنبلی و خواب‌آلودگی داشته باشید.
  • افکار منفی: افراد مبتلا به افسردگی فصلی اغلب استرس، اضطراب و افکار منفی در مورد زمستان دارند. محققان مطمئن نیستند که آیا این افکار منفی علت یا اثر این نوع افسردگی است یا خیر.

تشخیص افسردگی فصلی

اگر فکر می‌کنید ممکن است دچار افسردگی شده باشید، با یک متخصص سلامت روان یا مشاوره فردی در مورد نگرانی‌های خود صحبت کنید. آنها ممکن است از شما بخواهند که پرسش‌نامه‌های خاصی را برای تعیین اینکه آیا علائم شما با معیارهای SAD مطابقت دارد یا خیر پر کنید.

از مهم‌ترین راه‌های تشخیص افسردگی فصلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آنها باید علائم افسردگی اساسی یا علائم خاص‌تری که در بالا ذکر شد را داشته باشند.
  • دوره‌های افسردگی باید در فصول خاص (فقط در ماه‌های زمستان یا تابستان) برای حداقل ۲ سال متوالی رخ دهد. بااین‌حال، همه افراد مبتلا به SAD هرسال علائم را تجربه نمی‌کنند.
  • این دوره‌ها باید بسیار بیشتر از سایر دوره‌های افسردگی باشد که ممکن است فرد در زمان‌های دیگر سال در طول زندگی خود داشته باشد.

پیامدها و عوارض افسردگی فصلی

عوارض علائم و نشانه‌های اختلال عاطفی فصلی را جدی بگیرید. چون در صورت عدم درمان می‌تواند بدتر شود و منجر به مشکلاتی شود. از عوارض افسردگی فصلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کناره‌گیری اجتماعی؛
  • داشتن مشکلات در مدرسه یا سرکار؛
  • سوء مصرف مواد؛
  • اضطراب؛
  • اختلالات خوردن؛
  • افکار یا رفتار خودکشی؛

افسردگی فصلی چقدر طول می‌ کشد؟

مدت زمان افسردگی فصلی کاملا مشخص نیست؛  اگرچه ممکن است در بهار یا تابستان هم رخ دهد، اما معمولاً در اواخر پاییز شروع می‌شود و تا پایان زمستان ادامه پیدا می‌کند.

چه زمانی برای افسردگی فصلی باید به پزشک مراجعه کرد؟

زمانی که علائم این نوع از افسردگی شما را از انجام‌دادن فعالیت‌های روزانه باز می‌دارد مراجعه به پزشک در اولویت قرار دارد. پزشک معمولاً از شما در مورد خلق‌وخو، سبک زندگی، عادات غذایی و الگوهای خواب، به‌علاوه تغییرات فصلی در افکار و رفتار شما می‌پرسد و باتوجه‌به روش درمانی متناسب به شما کمک خواهد کرد؛ بنابراین در هرزمانی که علائم مربوط به این افسردگی را در خود مشاهده کردید به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

روش‌ های درمان افسردگی فصلی

روش های درمان افسردگی فصلی مختلف است اما پزشک مختصص با بررسی شرایط جسمی و بیماری شمار، یکی از روش‌های زیر را انتخاب می‌کند:

  • نوردرمانی: برخی از افراد مبتلا به SAD دریافتند که نوردرمانی می‌تواند به طور قابل‌توجهی به بهبود خلق‌وخوی آنها کمک کند. این درمان شامل نشستن در کنار یک لامپ مخصوص به نام جعبه نور است که معمولاً هر روز صبح حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت است.
  • درمان‌های گفتاری: گفتاردرمانی بر هر دو جنبه روان‌شناختی (نحوه عملکرد مغز شما) و جنبه‌های اجتماعی (نحوه تعامل شما با دیگران) تمرکز دارد.
  • درمان شناختی رفتاری: درمان شناختی رفتاری (CBT) یک درمان گفتاری مبتنی بر این ایده است که نحوه تفکر و رفتار ما بر احساس ما تأثیر می‌گذارد. تغییر طرز فکر شما در مورد موقعیت‌ها و کاری که در مورد آنها انجام می‌دهید می‌تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.
  • مشاوره و روان‌درمانی روان پویشی: در طول روان‌درمانی روان پویشی درباره احساس خود درباره خود و دیگران صحبت می‌کنید و در مورد تجربیات گذشته خود صحبت می‌کنید. هدف این جلسات این است که بفهمید آیا چیزی درگذشته شما بر احساس امروز شما تأثیر می‌گذارد یا خیر.

روش‌ های درمان افسردگی فصلی


جهت دریافت نوبت از مشاوره اختلال شخصیت و مشاوره فردی بر روی لینک کلیک کنید.


دارودرمانی برای افسردگی فصلی

داروهای ضدافسردگی اغلب برای درمان افسردگی تجویز می‌شوند و همچنین گاهی اوقات برای درمان موارد شدید SAD استفاده می‌شوند، اگرچه شواهد نشان می‌دهد که آن دسته از داروهایی که در درمان افسردگی فصلی مؤثر هستند، محدود است. به طور مثال مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین نوع ترجیحی ضدافسردگی برای درمان افسردگی هستند. آنها سطح هورمون سروتونین را در مغز شما افزایش می‌دهند که می‌تواند به بهبود خلق‌وخوی شما کمک کند. به طور کل داروهای ضدافسردگی معمولاً در ابتدای زمستان قبل از ظهور علائم مصرف شوند و تا بهار ادامه داشته باشند، مؤثرتر هستند.

درمان افسردگی فصلی در کلینیک پزشک اول

اختلال عاطفی فصلی (SAD) نوعی افسردگی است که هرساله در یک ‌فصل خاص، معمولاً زمستان اتفاق می‌افتد. علائم می‌تواند شامل کمبود انرژی و احساس ناامیدی باشد. خوشبختانه، درمان‌های مختلفی برای این نوع افسردگی وجود دارد. شما عزیزان میتوانید در اسرع وقت به کلینیک روانشناسی یا کلینیک روان پزشکی پزشک اول مراجعه کنید و شرایط خود را به طور کامل شرح دهید. برای پرسیدن سؤالات خود و گرفتن وقت کافی است که با کلینیک پزشک اول در ارتباط باشید.

جمع‌بندی

افسردگی فصلی نوعی افسردگی است که با تغییر فصل، معمولاً زمانی که پاییز شروع می‌شود، به وجود می‌آید. این افسردگی در اواخر پاییز یا اوایل زمستان در روزهایی که آفتاب کمتر است یا در فصل تابستان اتفاق می‌افتد و بر احساس و تفکر فرد اثر می‌گذارد. در این افسردگی هم مانند انواع مختلف افسردگی فرد احساسات ناخوشایندی را تجربه می‌کند به‌طوری که باید تحت درمان قرار بگیرد.  

همچنین بخوانید
ویژگی های رفتاری افراد مبتلا به اختلال شخصیت گوشه گیر یا اسکیزوئید چیست؟ برای اطلاع از علائم و بهترین روش های درمان اختلال شخصیت اسکیزوئید این مطلب را در سایت پزشک اول بخوانید.
چه عواملی باعث بروز اختلال بدریخت انگاری می شود؟ برای اطلاع از علائم و بهترین روش های درمان اختلال خود زشت پنداری این مطلب را در سایت پزشک اول بخوانید.
ویژگی های شخصیت اجتنابی چیست؟ برای اطلاع از علائم و درمان اختلال شخصیت دوری گزین این مطلب را در سایت پزشک اول بخوانید.
چه عواملی باعث بروز اختلال شخصیت اسکیزوتایپی می شود؟ برای اطلاع از علائم و بهترین روش های درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال این مطلب را در سایت پزشک اول بخوانید.
چه عواملی باعث بروز اختلال شخصیت نمایشی می شود؟ برای اطلاع از علائم و بهترین روش های درمان اختلال شخصیت هیستریونیک این مطلب را در سایت پزشک اول بخوانید
چه عواملی باعث بروز اختلال اضطراب اجتماعی در فرد می شود؟ برای اطلاع از علائم و بهترین روش های درمان اختلال هراس اجتماعی این مطلب را در سایت پزشک اول بخوانید.
در این مقاله از سایت مغز و اعصاب پزشک اول شما را با اختلال دوقطبی (افسردگی شیدایی)، علت، علائم، تشخیص و درمان این بیماری آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: