مرکز بیوفیدبک در تهران

اگر شما هم به دنبال کنترل فعالیت‌ها و واکنش‌های غیر ارادی در بدنتان هستید؛ خوب است که در مورد بیوفیدبک بدانید! انسان امروزی، در دنیایی پر از اتفاقات ناگهانی زندگی می‌کند. این زندگی، برای او سخت و پر از تنش‌ و استرس است. او می‌تواند با انجام برخی از کار‌ها، کنترل امور زندگیش را در دست بگیرد و از بدن خود در برابر حملات عصبی حفاظت کند. اما متاسفانه برخی دیگر از فعالیت‌های غیرارادی بدنی، مثل تغییر ضربان قلب، فشار خون، تنفس، دمای بدن و ... نیز در بدن انسان وجود دارد. این فعالیت‌ها با ایجاد تنش‌های روحی روانی، در بدن فرد تغییر کرده و سلامتی او را به خطر می‌اندازد. بیوفیدبک، یکی از راه‌های جلوگیری از این تغییرات است. شما در این مقاله قرار است با این روش، انواع و فواید آن برای بیماری‌های مختلف آشنا شوید.

مرکز بیوفیدبک

بیوفیدبک چیست؟

بیوفیدبک، تکنیکی است که به شما کنترل بعضی از عملکردهای بدن مانند ضربان قلب، تنفس، دمای بدن، فشار خون، درک درد و امواج مغزی را یاد می‌دهد. میزان این عملکردها، ممکن است در اثر عوامل محیطی مانند عصبی شدن، استرس، هیجان، بیماری و ... تغییر کنند. عملکردهای غیر ارادی، توسط سیستم عصبی خودمختار تنظیم می‌شوند. قرار گرفتن شما در معرض تغییرات ناگهانی این پارامترها در مدت طولانی، منجر به بروز بیماری می‌شود.

در این تکنیک، شما به حس‌گرهایی الکتریکی متصل می‌شوید و از بدن خود اطلاعات مختلفی به دست می‌آورید. این اطلاعات، به شما کمک می‌کند تا با انجام بعضی از تمرین‌ها کنترل عملکردهای غیر ارادی بدنتان را در هنگام تنش ‎ها دست بگیرید. هدف از این تکنیک، درمان بیماری‌ها، جلوگیری از ایجاد اختلالات و ارتقای عملکرد فردی است.

انواع بیوفیدبک

بیوفیدبک، با توجه به نوع اختلال و مشکلات افراد، انواع مختلفی دارد. در زیر انواع و کاربردهای آن، به شما معرفی می‌شود:

  • نوروفیدبک: یک نوعی ازبیوفیدبک است که در آن هدف تغییر و اصلاح امواج مغزی است. در این روش، حس‌گرهایی روی پوست سر شما قرار می‌گیرند و بر امواج مغزی شما نظارت می‌کنند. در روش نوروفیدبک، فعالیت‌هایی مثل ریلکسیشن، هشیاری و ... با نوار مغزی EEG، ثبت می‌شود.
  • بیوفیدبک تنفسی: در این نوع، نوارهایی در اطراف شکم و قفسه سینه قرار می‌گیرد و الگوها و سرعت تنفسی شما کنترل می‌شود. این نوع بیوفیدبک، به افراد می‌آموزد که چگونه با عضلات شکم تنفس کنند و بتوانند بدون دارو، اختلالات آسم، انسداد ریه، فشار خون بالا، اضطراب و عملکرد فردی را بهبود دهند.
  • بیوفیدبک ضربان قلب: در این روش، حس‌گرهایی به انگشت یا لاله گوش متصل می‌شوند. این حس‌گرها، به همراه دستگاهی به نام الکتروکاردیوگراف یا ECG هستند و برای تشخیص تغییرات حجم خون و اندازه‌گیری تغییرات فاصله زمانی بین دو ضربان قلب متوالی، استفاده می‌شوند. در روش ضربان قلب، ممکن است از حس‌گرهایی روی قفسه سینه، پایین تنه یا مچ دست نیز استفاده شود. این روش، به افراد کمک می‌کند تا بین سیستم قلبی عروقی و سیستم فیزیولوژیک بدن هماهنگی ایجاد کنند. بیوفیدبک ضربان قلب، برای بهبود بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، اختلال استرس، فیبرومالژیا، دردهای عضلانی و بی‌خوابی موثر است.
  • بیوفیدبک عضلانی: در این روش، حس‌گرهایی روی عضلات اسکلتی با استفاده از الکترومیوگراف EMG قرار می‌گیرند. این حس‌گرها، با انقباض عضلانی، فعالیت‌های الکتریکی عضلات را نظارت و ثبت می‌کنند.

سیگنال‌های ثبت‌شده به وسیله دستگاه بیوفیدبک، با فرمی قابل درک به صورت ویدیو، صوت یا نور چشمک‌زن به افراد فیدبک می‌دهد. مثلا در هنگام انقباض عضلات، نور چشمک‌زن وجود دارد و در هنگام ریلکس شدن عضلات، چشمک‌زن متوقف می‌شود.

این فیدبک‌ها، به فرد کمک می‌کند تا بدون خوردن دارو بتواند انقباض عضلاتش را در سطح نرمال قرار دهد.

  • بیوفیدبک فعالیت غدد عروق: در این فیدبک، حس‌گرهایی را در اطراف انگشتان، کف و مچ دست با الکترودرموگراف EDG، متصل می‌کنند. بعد از آن، با اندازه‌گیری فعالیت غدد عرق و میزان تعریق شما، درباره میزان اضطراب در شما هشدار می‌دهند.
  • بیوفیدبک دما: در این روش، حس‌‍گرهایی به انگشتان یا پای شما متصل شده و جریان خون را در پوست شما اندازه‌گیری می‌کنند. دمای بدن شما در زمان استرس، کم می‌شود و این‌گونه شما متوجه می‌شوید که باید خودتان را با تکنیک‌های مخصوصی، آرام کنید. فیدبک دما، به کنترل اثرات استرس و اضطراب، درمان رینود، میگرن و بهبود عملکرد فردی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: نقشه‌برداری مغز (qEEG) چیست؛ کاربردها و هزینه


بیوفیدبک برای درمان چه بیماری هایی کاربرد دارد؟

بیوفیدبک برای درمان و بهبود بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی روانی مفید است. این بیماری‌ها در زیر به شما معرفی می‌شود:

  1. اضطراب، استرس 
  2. آسم 
  3. اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی 
  4. عوارض جانبی شیمی درمانی 
  5. دردهای مزمن، سردرد
  6. بی‌اختیاری در ادرار و مدفوع، یبوست و سندرم روده تحریک‌پذیر
  7. فیبرومیالژیا
  8. فشارخون بالا
  9. بیماری رینود
  10. صدای زنگ در گوش و وزوز
  11. سکته 
  12. اختلال مفصل گیج‌گاهی فکی

طرز کار دستگاه بیوفیدبک

مزایای استفاده از دستگاه بیوفیدبک

دانستن مزایای استفاده از این روش، به شما کمک می‌کند تا با شناخت بهتر و بدون وجود هیچ‌گونه استرسی، درمان خود را شروع کنید. به طور کلی در این روش نیاز به دارو در فرد از بین می‌رود. در زیر مزایای استفاده از دستگاه بیوفیدبک، برای شما بیان می‎شود:

  • کمک به افراد، با آموزش چگونگی کنترل بدن خود با استفاده از قدرت ذهن
  • عالی‌ترین و ایده‌آل‌ترین روش درمان با وجود عامل درمان بودن خود فرد
  • کمک به حل مشکلات روانشناختی افراد، بدون وابستگی به درمان‌های دارویی و روانشناختی 
  • کمک به کنترل علائم بدن فرد، با استفاده از آگاهی‌بخشی به او درباره علائم زیستی‌اش 
  • کمک به افراد برای توسعه مهارت‌های جدید و عملکرد بهتر در زندگی 
  • کاهش و حذف نیازمندی فرد به دارو
  • جایگزین مناسب برای افرادی که تحمل دارو ندارند
  • جایگزین مناسب به وقت پاسخ‌گو نبودن داروها
  • جلوگیری از بروز عوارض ناشی از مصرف داروهای اعتیادآور و عوارض دارو
  • جایگزین مناسب دارو برای درمان مشکلات و بیماری‌های خانم‌های باردار

روش کار دستگاه بیوفیدبک

در زیر طرز کار دستگاه بیوفیدبک برای شما توضیح داده می‌شود:

مرحله اول

در طول یک جلسه، یک درمان‌گر، حس‌گرهای الکتریکی را به قسمت‌های مختلف بدن شما متصل می‌کند. این حس‌گرها، برای نظارت بر امواج مغزی، دمای پوست، تنش عضلانی، ضربان قلب و تنفس شما استفاده می‌شوند. در واقع این الکترودها، بسته به هریک از پارامترهای فیزیولوژیک، به قسمتی از بدن متصل می‌شوند و پارامترهای غیرارادی بدن را ثبت می‌کنند.

مرحله دوم

در این مرحله، سیگنال‌های ثبت‌شده توسط الکترودها به یک دستگاه فرستاده می‌شود. دستگاه نیز متناسب با سیگنال‌های دریافتی، فیدبکی را به صورت صوت، عکس یا فیلم پخش می‌کند. این سیگنال‌ها، ممکن است ضربان قلب، تنفس، فشارخون، دما و فعالیت امواج مغزی و عضلات باشند. افراد نیز وقتی برای مدت طولانی تحت شرایط محیطی خاصی قرار می‌گیرند، عملکردهای غیر ارادی بدنشان تغییر می‌کند. این تغییرات، شامل بالا رفتن ضربان قلب، کم‌تر یا بیشتر شدن انقباض عضلات، افزایش یا کاهش فشارخون، سرعت تنفس و الگوهای امواج مغزی می‌شود.

مرحله سوم

افراد با دیدن فیدبک‌های دستگاه، می‌توانند با تغییرات کوچک در بدن، این سیگنال‌ها را تغییر دهند و به حالت نرمال در بیاورند. این تغییرات، شامل ریلکس کردن بعضی عضلات و کمک به کاهش درد می‌شود.

مرحله چهارم

بعد از اصلاح و نرمال شدن پارامترها براساس نوع اطلاعات فیدبک‌ها، دوباره به افراد فیدبک داده می‌شود. این فیدبک، از وضعیت نرمال افراد است و آن‌ها باید تلاش کنند تا وضعیت خود را نرمال نگه دارند. در این مرحله فرد سعی می‌کند به یاد آورد که در هنگام وضعیت نرمال چه احساسات و افکاری داشته است و پس از آن سعی می‌کند عامدانه آن افکار و احساسات را برای ماندن در وضعیت نرمال حفظ کند.


بیشتر بخوانید: نوار مغز یا الکتروانسفالوگرافی (EEG) چیست ؛ کاربرد ها و هزینه


کلینیک مغز و اعصاب پزشک اول، مرکز بیوفیدبک در تهران

امروزه مراکز مغز و اعصاب، روش بیوفیدبک را برای درمان بیماران انجام می‌دهند. اما امر مهم در انجام این روش، اعتبار کلینیک و تخصص افراد انجام‌دهنده این کار است. شما باید برای استفاده از این روش درمانی، به کلینیک‌هایی معتبر و با سابقه مراجعه کنید. کلینیک مغز و اعصاب پزشک اول، یکی از کلینیک‌های معتبر مغز و اعصاب و مرکز بیوفیدبک در تهران و ایران است و خدمات متفاوتی را در زمینه مغز و اعصاب به شما ارائه می‌دهد.

بیوفیدبک در تهران

تعداد جلسات و دوره درمان بیوفیدبک در کلینیک پزشک اول

طول جلسات و تعداد آن‌ها، با توجه به شرایط و مشکلات شما متفاوت در نظر گرفته می‌شود. از طرفی شما به عنوان عامل درمان در تعداد جلسات موثر هستید. چون باید به خوبی یاد بگیرید که چگونه پاسخ‌های فیزیکی خود را کنترل کرده وضعیت خود را بهبود دهید. این جلسه، مانند یک بازی اجرا می‌شود. برای همین فرآیند یادگیری در آن برای کنترل عملکردهای غیر ارادی بدنی خود، جالب و موثرتر از داروست.

مدت زمان هرجلسه ممکن است بین 30 تا 60 دقیقه طول بکشد. بیماران بعد از 10 جلسه تاثیرات فیدبک را می‌بینند. البته بعضی از اختلالات مانند فشار خون بالا ممکن است تا 20 جلسه هم طول بکشد. شما در این جلسات، می‌توانید ماهیچه‌های منقبض ایجادکننده سردرد را تشخیص دهید. بعد از آن یاد می‌گیرید که با تغییرات فیزیکی عمدی در بدن خود، عملکردهای غیرارادی بدنتان را هم کنترل کنید. در پایان نیز در صورت موفق بودن دوره آموزش بیوفیدبک، می‌توانید به تنهایی و با اختیار خودتان و حتی بدون استفاده از دستگاه، بدن خود را کنترل کنید.


کلیک کنید: لیست تخصص‌های کلینیک مغز و اعصاب پزشک اول


نوبت دهی تلفنی و حضوری بیوفیدبک در کلینیک پزشک اول

کلینیک پزشک اول، به عنوان مرکز بیوفیدبک معتبر در تهران، به شما در بهترشدن وضعیت بدنتان کمک می‌کند. شما می‌توانید به صورت تلفنی و حضوری، برای دریافت خدمات فیدبک این کلینیک مراجعه کنید. برای نوبت‌دهی حضوری، تنها کافی است که به آدرس درج‌شده در سایت کلینیک پزشک اول مراجعه کنید و برای نوبت‌دهی تلفنی با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید. نوبت دهی به صورت 24 ساعته و از شنبه تا 5 شنبه خواهد بود.

همچنین بخوانید
تحریک الکتریکی مغز (tDCS) چیست و چه بیماری هایی را می توان با آن درمان کرد؟ نوبت دهی آنلاین و حضوری تحریک الکتریکی مغز (tDCS) در تهران کلینیک پزشک اول.
نوار عصب و عضله برای چیست و چه بیماری هایی را می توان با آن تشخیص داد؟ نوبت دهی آنلاین و حضوری نوار عصب عضله (EMG) در تهران کلینیک پزشک اول.
کلینیک پزشک اول به عنوان یکی از بهترین مراکز نوروتراپی در تهران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان، با استفاده از مهمترین و پرکاربردترین تجهیزات نوروتراپی را دارد.
نوروفیدبک چیست و چه بیماری هایی را می توان با دستگاه نوروفیدبک درمان کرد؟ نوبت دهی تلفنی و حضوری نوروفیدبک در تهران کلینیک مغز و اعصاب پزشک اول.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: