سادیسم چیست؟ علائم، انواع و روش های دگرآزاری کدامند؟

شاید ندانید سادیسم چیست اما نشانه‌های آن‌ را در دیگران مشاهده کرده ‌باشید. این اختلال به دگرآزاری نیز نامگذاری شده است، مساله‌ای است که می‌تواند آسیب‌های شدیدی به افراد بزند و باعث شود افراد زیادی تصمیم به خودکشی بگیرند. گاهی اوقات تنها یک تحقیر کوچک می‌تواند باعث شود که در آینده یک فرد بدترین شکنجه‌ها را در حق دیگران انجام دهد. برای این‌که این اتفاقات رخ ندهد، لازم است از دگرآزاری بیشتر بدانید و با آن آشنا شوید.

در این مقاله قرار است به سوال دگر آزاری چیست؟ جواب بدهیم. سپس، برایتان از علت‌های به‌وجود آمدن آن می‌گوییم. همین‌طور، از علائم آن صحبت می‌کنیم تا بتوانید نشانه‌های کوچک را جدی بگیرید تا در زمان مناسب برای درمان اقدام کنید. در نهایت هم به روش‌های درمانی اشاره می‌کنیم. پس، این مطلب پزشک مغز را تا انتهای آن بخوانید تا با این اختلال به‌طور کامل آشنا شوید. اگر در جایی نیاز به تشخیص و درمان بود، به‌راحتی می‌توانید از این مطالب استفاده کنید و قبل از وقوع هر اتفاق بد، آن را درمان کنید.

ختلال اسکیزوتایپال

علت ابتلا به اختلال سادیسم یا دگرآزاری چیست؟

بهتر است در ابتدا توضیح دهیم که سادیسم چیست؛ سپس، به سراغ علت‌های به وجود آمدن آن برویم. سادیسم یا دگرآزاری در ابتدا از انواع  اختلالات روانی محسوب میشد؛ اما زمانی‌که مطالعات روی آن بیشتر شد، آن را یک ویژگی شخصیتی نامیدند. در این ویژگی به فرد مبتلا، سادیست گفته می‌شود. این فرد از این‌که به دیگران مدل‌های مختلف آسیب فیزیکی و روحی وارد کند، ترسی ندارد. بلکه از این طریق، غرق لذت هم می‌شود و اذیت کردن دیگران روح او را ارضا می‌کند.

فرد دچار سادیسم با روش‌های مختلفی مانند تحقیر و خشم، دیگران را آزرده می‌کند. گاهی اوقات هم ممکن است این آسیب‌ها جسمی باشند و برای مدت طولانی ادامه پیدا کند. سپس، افرادی که در اطراف او هستند، او را طرد کنند. در مقابل سادیسم یا دگرآزاری، اختلال دیگری وجود دارد که به مازوخوئیسم معروف است. در این اختلال فرد به جای آسیب زدن به دیگران مایل است که آسیب ببیند. او از این‌که مورد آزار و اذیت قرار بگیرد، لذت می‌برد. درصورتی که در سادیسم فرد می‌خواهد دیگران را موردشکنجه قرار دهد و باعث شود دیگران زجر بکشند.

زمانی‌که در مورد دگرآزاری صحبت می‌کنید؛ مشخص کردن علت آن ساده نیست. لازم است بدانید که ژنتیک و ژن خانوادگی هیچ اثری روی این مساله ندارد؛ بنابراین، نباید نگران باشید که کودک بعد از به دنیا آمدن دچار این مساله شود؛ پس، عوامل فیزیولوژیکی را در این مورد کنار بگذارید و آن‌ها را جزئی از علت‌های به‌وجود آمدن آن در نظر نگیرید.

وقتی در سوال اختلال سادیسم چیست علت بودن ژنتیک را کنار می‌گذارید، نحوه تربیت فرد پررنگ می‌شود. محیطی که فرد در آن رشد کرده است و رفتارهایی که با آن‌ها مواجه شده ‌است، آینده او را شکل می‌دهند. بودن در محیط‌های فقیر یا تجربه آزار خانوادگی مانند تجاوز در سنین پایین، می‌توانند از جمله دلایلی باشند که باعث به‌وجود آمدن این مساله شده‌اند. البته توجه داشته ‌باشید این مشکل، شباهت زیادی به اختلال اسکیزوتایپال دارد؛ اما نباید آن‌ها را با هم اشتباه بگیرید. در این مساله داروهایی که فرد مصرف می‌کند، هیچ تاثیری ندارند و آسیب‌های جسمی باعث این اتفاق نمی‌شوند.

علائم و نشانه های سادیسم کدامند؟

حال که متوجه شدید سادیسم چیست، می‌دانید که نمی‎توان روی هر رفتاری، اسم این اختلال را گذاشت. بلکه باید به جزئیات زیادی دقت کرد تا دید آیا این همان مشخصه است یا خیر. در ادامه نشانه‌های آن را برایتان لیست می‌کنیم. زمانی‌که با این نشانه‌ها آشنا شوید، نام هر چیزی را سادیسم نمی‌گذارید.

  • تلاش برای ناامید کردن افراد
  • لذت تماشای افراد صدمه‌دیده
  • خوشحال شدن از تحقیر دیگران
  • سعی برای محدود کردن دیگران
  • لذت بردن از درد رساندن به افراد
  • خیال‌پردازی برای صدمه زدن به دیگران
  • علاقه‌مند به کنترل و مدیریت کردن دیگران
  • به‌وجود آوردن مشکل و محدودیت برای دیگران

علاوه بر موارد بالا، ممکن است فرد از ورزش‌های رزمی به‌ویژه آن‌ها که نیاز به سلاح است، لذت ببرد. همین‌طور، تماشای جراحت ایجادشده یا مرگ دیگران هم می‌تواند به‌عنوان یک نشانه در نظر گرفته ‌شود. البته این موارد را باید با دید وسیع‌تری بررسی کرد. برچسب زدن با مشاهده تنها یک نشانه کار اشتباهی است.

اختلال سادیسم چیست

انواع سادیسم؛ بیماری دگرآزاری چند نوع دارد؟

در پاسخ به این سوال که انواع سادیسم چیست؟ باید بگوییم که این ویژگی شخصیتی، خود را به شکل‌های مختلفی در افراد نشان می‌دهد؛ به همین خاطر، تمام نشانه‌های آن در همه افراد وجود ندارد. گاهی اوقات ممکن است با یک مشخصه متوجه شوید که فرد دچار این اختلال شخصیت ضد اجتماعی است. در ادامه به انواع آن‌ها اشاره می‌کنیم و برایتان می‌گوییم که این مساله خود را به چه شکل‌هایی در افراد نشان می‌دهد. البته باید تاکید کنیم که شناسایی آن‌ها در همه افراد راحت نیست و نمی‌توان با چند نشانه و مدل، آن‌ها را شناسایی کرد؛ بنابراین، از برچسب زدن به افراد مختلف درباره این مساله خودداری کنید.

سادیسم به شکل روزمره

تشخیص این نوع از سادیسم آسان نیست؛ چون فرد رفتارهای افراطی ندارد و خبری از نشانه‌های پررنگ در او نیست؛ اما به‌صورت پراکنده و جزئی متوجه می‌شوید که آن‌ها از آزار دیدن دیگران لذت می‌برند و کارهایی مانند قلدری در مدرسه را انجام می‌دهند. گاهی هم خودشان را در پشت اکانت‌های ناشناس شبکه‌های اجتماعی پنهان می‌کنند و اوباش اینترنتی می‌شوند. آن‌ها از این‌که با دیگران درگیر شوند، لذت می‌برند.

سادیسم در روابط جنسی

فرد از اخلاق آزاردهنده خود استفاده می‌کند تا شریک جنسی خود را دچار استرس و اضطراب کند. او به شکل‌های مختلف روان و جسم شریک خود را درگیر می‌کند و باعث می‌شود که او دچار وحشت شود. ممکن است از توهین و تحقیر هنگام انجام رابطه جنسی استفاده کند یا دست به دامن روش‌های دیگری شود؛ سپس، از آزاری که به فرد رسانده ‌است، خوشحال شود. مارکی دوساد، شاهزاده فرانسوی هم رمان‌هایی می‌نوشت که در آن، لذت جنسی خود را توصیف می‌کرد. در این توصیفات از درد و آزاردادن صحبت می‌کرد و این کارها را لذت‌بخش می‌دانست.  


مطالعه بیشتر:  موثرترین راه های درمان استرس


سادیسم در کودکان

متاسفانه کودکان هم می‌توانند دچار اختلال شخصیتی سادیسم شوند. آن‌ها قبل از پا گذاشتن به مدرسه و در سن حدودا 6 سالگی با مفهوم انتقام آشنا می‌شوند. اگر هم دچار تجربه‌های منفی شده ‌باشند، حتما آن‌ها را تقلید می‌کنند. بهتر است مراقب آن‌ها باشید و اجازه ندهید در کنار افرادی باشند که دچار سادیسم هستند. اگر بتوانید آن‌ها را از این افراد دور نگه دارید، تا اندازه زیادی خیالتان راحت می‌شود که احتمال شکل‌گیری این مساله در آن‌ها اتفاق نمی‌افتد.

سادیسم در زنان

شاید زمانی‌که صحبت از دگرآزاری در رابطه جنسی به میان بیاید، ذهن اکثر افراد به سمت مردان کشیده شود؛ اما واقعیت این است که بعضی از خانم‌ها هم در روابط خود رفتارهای زورگویانه دارند. آن‌ها به ارتباط جنسی به‌عنوان یک مساله محبت‌آمیز و عاشقانه نگاه نمی‌کنند. بلکه از آن استفاده می‌کنند که رفتارهای اجباری به شریک جنسی خود دیکته کنند. آن‌ها از این اتفاق لذت زیادی می‌برند.

سادیسم رفتاری

رفتارهایی که افراد مبتلا به سادیم از خود نشان می‌دهند، با هم فرق می‌کنند. بعضی از آن‌ها دیگران را تحقیر می‌کنند؛ اما برخی دیگر دلشان می‌خواهند که به دیگران آسیب فیزیکی وارد کنند. این تفاوت منجر به به‌وجود آمدن انواع مختلف سادیسم رفتاری شده‌ است که در ادامه به معرفی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم. شما با خواندن این بخش متوجه می‌شوید که یک فرد مبتلا به سادیسم چگونه رفتار می‌کند.

دگرآزاری چیست

سادیسم اجباری

افرادی که دچار سادیسم اجباری هستند، شخصیت اجتماعی قوی و بلندمرتبه‌ای دارند. آن‌ها گمان می‌کنند همه افراد باید از قوانینی که تصویب شده‌ است، پیروی کنند. هیچ خطایی در این زمینه بخشیده نمی‌شود و لازم است شدیدترین مجازات انجام شود؛ اما گاهی اوقات آن‌ها پا را فراتر می‌گذارند و به سراغ لذت‌های شخصی خودشان می‌روند. به همین خاطر، تلاش می‌کنند بدترین نوع مجازات را برای طرف مقابلشان اجرا کنند. در این مساله جایگاه شغلی آن‌ها نقش زیادی دارد. هراندازه در این زمینه به مراتب بالاتر می‌روند، میزان جریمه و مجازاتی که در نظر می‌گیرند، بیشتر می‌شود. آن‌ها از این‌که دیگران را وادار به کارهای سخت و آزاردهنده کنند، لذت می‌برند.

سادیسم انفجاری

همانطور که از نام این گروه انتظار می‌رود، به‌طور ناگهانی دچار خشم می‌شوند. خشم آن‌ها از درون آن‌ها به‌وجود آمده ‌است؛ چون از خود، راضی نیستند؛ بعضی اوقات نمی‌توانند خود را کنترل کنند و ترجیح می‌دهند واکنش خود را به‌صورت خشم نشان دهند. آن‌ها از زندگی خود ناامید شده‌اند؛ به همین خاطر، اگر فردی آن‌ها را تحقیر یا اذیت کند، از کوره درمی‌روند. آن‌ها پس از این‌که خشمشان تمام شد، از این کار خود پشیمان می‌شوند؛ چون تنها راهی است که مقدار فشاری را که به آن‌ها وارد می‌شود، تخلیه کنند. آن‌ها در شرایط مختلف دچار این مساله می‌شوند و گاهی اوقات پیش‌بینی رفتار آن‌ها آسان نیست.

سادیسم ظالمانه

سادیسم ظالمانه مانند انفجاری است؛ اما در حالت ستمگرانه، کار به‌صورت ناگهانی شروع و تمام نمی‌شود. بلکه یک ماجرای ادامه‌دار است. این نوع از این اختلال شخصیتی از روش‌های شدیدتر و پیچیده‌تری استفاده می‌کند تا از دیگران انتقام بگیرد یا تحقیرشان کند؛ به همین خاطر، با افرادی که سر راهشان قرار می‌گیرند، مساله‌ای ندارند. بلکه آن‌ها افراد را مانند طعمه‌هایی خاص بررسی می‌کنند. بعد از این‌که تمام ویژگی‌های آن‌ها را بررسی کردند، تلاش می‌کنند که آن‌ها را برنجانند و موجب ترسشان شوند. آن‌ها سعی می‌کنند که دیگران متوجه خلافکار بودن آن‌ها نشوند. به همین خاطر، کارهایشان را از دید عموم پنهان می‌کنند و تا حد امکان، کارهایی که خلاف قانون باشد، انجام نمی‌دهند.

سادیسم از دست دادن کنترل

زمانی‌که فرد کنترل خود را از دست می‌دهد، نشانه‌های خشم را از خود بروز می‌دهد. او با انجام این کار می‌خواهد که شما را بترساند؛ اما یک حقیقت مهم در مورد این افراد وجود دارد. آن‌ها بزدل هستند و ذات ترسویی دارند که با استفاده از خشم و عصبانیت تلاش می‌کنند این مساله را پنهان کنند. آن‌ها برای این‌که کارشان را درست دنبال کنند، به دنبال کسانی می‌گردند که از آن‌ها ضعیف‌تر باشند و نتوانند روبه‌روی او بایستند. همین‌طور، آن‌ها تمام تلاششان را می‌کنند که اجازه ندهند دیگران متوجه ترس آن‌ها شوند.

اختلال دگر آزاری با چه روش هایی تشخیص داده می شود؟

در اول مقاله توضیح دادیم که وراثت هیچ نقشی در این مساله ندارد؛ پس، نباید به دنبال نشانه‌های این رفتار در ژنتیک فرد باشید. به جای آن، به سراغ رفتار او بروید. ببینید در شرایط مختلف، آن فرد چه واکنشی از خود نشان می‌دهد. گاهی اوقات احساس خود را به‌صورت خشم نشان می‌دهد. گاهی سردرگم می‌شود و شما رفتار غیرمتعارف شدیدی را مشاهده نمی‌کنید که توجه شما را به سمت خود بکشاند. برخی از نشانه‌هایی که به شما در تشخیص کمک می‌کنند، موارد زیر هستند:

  • نگران بودن از نظر دیگران
  • شخصیتی غیراجتماعی داشتن
  • رنج بردن از دلسوزی نکردن دیگران
  • خشم داشتن در موقعیت‌های مختلف

همین‌طور، اگر این مساله ادامه‌دار باشد، متوجه می‌شوید که فرد، دیگر مانند سابق نیست. او در شغل و رابطه خود دچار مشکل می‌شود. عمکرد او در کارهای مختلف افت می‌کند و باعث می‌شود که نتواند کارهای معمول گذشته خود را به‌راحتی انجام دهد.  

اختلال ضد اجتماعی

راه های درمان سادیسم کدامند؟

اولین روشی که برای درمان سادیسم پیشنهاد می‌کنیم، مراجعه به روانشناس است. در این مورد از درمان اختلالات روانی باید صبور باشید و زمان زیادی به آن اختصاص دهید. همین‌طور، این روش به همکاری شما احتیاج زیادی دارد. در این روش، علت اصلی اتفاق افتادن این مساله شفاف می‌شود و متوجه می‌شوید چه باعث آن شده‌ است. سپس، از دست به گریبان شدن با آن، دست برمی‌دارید. قرار نیست با این رفتار بجنگید تا آن را شکست دهید. بلکه به جای آن یاد می‌گیرید چطور با آن مقابله کنید که زندگی شما را خراب نکند.

زمانی‌که این رفتار درمانی شناختی را دنبال می‌کنید، از رفتارهای منفی دور می‌شوید. هر اندازه که در این مسیر پیشرفت کنید، به سمت رفتارهای مثبتی می‌روید که زندگی شما را به شکل زیبایی می‌سازنند. در این زمان، در مسیر درست زندگی قرار می‌گیرید و تمام عقب‌افتادگی‌های زندگی خود را می‌توانید تک به تک جبران کنید.

گاهی اوقات لازم می‌شود علاوه بر مراجعه به روانشناس، به سراغ دکتر روانپزشک هم بروید. آن‌ها در درمان خود از داروها کمک می‌کنند. حضور داروها باعث می‌شود بتوانید در مسیر درمان، سرعت بیشتری پیدا کنید و سریع‌تر مراحل درمان را پشت سر بگذارید. داروهایی که در این روش استفاده می‌شوند، با توجه به شخصیت فرد تجویز می‌شوند. گاهی اوقات لازم است از داروهای ضدافسردگی استفاده شود؛ اما گاهی اوقات، پزشک داروهایی مانند کاهش‌دهنده میل جنسی را به فرد توصیه می‌کند. تنها کاری که لازم است در این زمان انجام شود، پیروی از توصیه‌های متخصصان است.

کلام آخر

در این مقاله توضیح دادیم که سادیسم چیست. همچنین شرح دادیم که نشانه‌های آن چه علائمی هستند و از راه‌های درمان آن صحبت کردیم. اگر کسی در میان نزدیکان شما دچار این اختلال است، با او صحبت کنید و او را ترغیب کنید که به کلینیک روان شناسی یا کلینیک روان پزشکی مراجعه کند. اگر این توضیحات، سوالی را در ذهن شما به وجود آورد؛ حتما آن را با ما در میان بگذارید تا به شما جواب دهیم. گاهی اوقات ممکن است این مساله را با موارد دیگری مانند اختلال شخصیت اسکیزوئید یا اختلال پارانوئید اشتباه بگیرید. برای این‌که دچار این مساله نشوید، سوال پرسیدن کمک فراوانی می‌کند. کارشناسان ما در کلینیک پزشک مغز، همواره برای راهنمایی و مشاوره شما، آماده هستند. کافی است مسائل اینچنین را با ما درمیان بگذارید.

همچنین بخوانید
پادرد عصبی دلایل گوناگونی دارد در این مقاله به علائم و دلایل پادرد عصبی پرداخته ایم و به توصیه های لازم اشاره کرده ایم
دلایل زیادی وجود دارد برای دست درد عصبی دست راست و چپ در این مقاله به صورت کامل به علائم و دلایل و نحوه درمان دست درد عصبی پرداخته ایم
تومور مغزی خوش خیم که به آن تومور غیرسرطانی هم گفته می‌شود، شامل توده‌ای غیرطبیعی است که در آن سلول‌ها با سرعت کم در مغز در حال رشد و تکثیر ‎هستند.
در این مقاله به نشانه ها و علائم قبل از سکته مغزی در زنان و مردان میپردازیم. نشانه های هشدار دهنده سکته مغزی چیست.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: