اختلال شخصیت ضداجتماعی یا سایکوپات (ASPD) چیست؟

آیا می‌دانستید بیشتر جنایات و اتفاقات ناگوار توسط افرادی مبتلا به بیماری شخصیت ضد اجتماعی رخ می‌دهد؟ اختلالات روانی و شخصیتی، یکی از مهم‌ترین مشکلات برای انسان امروزی است. این‌ اختلالات، بر اثر عوامل متفاوتی ایجاد می‌شوند و زندگی افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اما این افراد، پس از مدتی به دلیل نداشتن حالات روحی روانی متعادل، به دیگران هم آسیب زده و باعث اتفاقات غیرقابل جبرانی می‌شوند. در این مقاله قرار است به معرفی کامل یکی از این مشکلات، به نام اختلال شخصیت ضد اجتماعی و راه‌های درمان آن پرداخته شود.

شخصیت ضد اجتماعی


بیشتر بخوانید: نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟


اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست؟

اختلال شخصیت ضد اجتماعی ، وضعیتی است که در آن، فرد با فقدان همدلی و کم‌رنگ شدن احساسات و عواطفش روبرو می‌شود. در واقع این اختلال، باعث می‌شود که فرد سنگدل شده و دست به جنایاتی بزرگ بزند. این اختلال به راحتی قابل تشخیص نیست و افراد مبتلا به آن، ممکن است خیلی عادی و حتی با ظاهری جذاب در میان مردم به نظر برسند. شخصیت سایکوپات، در باطن هیچ‌گونه وجدانی ندارد و ماهیت ضد اجتماعی او، باعث دست زدن به جنایاتی بزرگ می‌شود.

این اختلال، یکی از انواع اختلالات شخصیتی محسوب می‌شود و بر نحوه تفکر و رفتار فرد تاثیر می‌گذارد. در این بیماری، فرد مهربانی و همدلی خود را از دست می‌دهد و به حقوق دیگران توجه نمی‌کند. شخصیت سایکوپات، بقیه مردم را نیز به راحتی نادیده می‌گیرد. این‌گونه افراد به درستی و نادرستی کارهای خود توجهی ندارند و به جای مهربانی کردن به دیگران، دست به دشمنی، رفتارهای خشن و بی‌تفاوتی‌های بی‌رحمانه می‌زنند. جالب است بدانید که شخصیت ضد اجتماعی، از رفتارها و کارهای خود هیچ‌وقت احساس پشیمانی نمی‌کند و ممکن است با زیر پا گذاشتن قوانین، به مجرمی خطرناک تبدیل ‌شود. چنین فردی، نمی‌تواند مسئولیت خانوادگی، کاری و تحصیلی را نیز برعهده بگیرد.

اختلال شخصیت سایکوپات، یکی از انواع اختلالات روانی محسوب می‌شود و در دسته اختلالات شخصیت کلاستر B، قرار می‌گیرد. این‌گونه افراد، رفتارها و واکنش‌هایی لحظه‌ای و بدون تفکر انجام می‌دهند و از دیگران بهره‌کشی می‌کنند.

ویژگی های رفتاری شخصیت ضد اجتماعی

همه افرادی مبتلا به بیماری‌های روحی و روانی، ویژگی‌های رفتاری و جسمی خاصی را پس از ابتلا، پیدا می‌کنند. افرادی که دچار اختلال شخصیت سایکوپات می‌شوند نیز، ویژگی‌های رفتاری خاصی دارند که در زیر برای شما بیان می‌شود:

  • بروز رفتارهایی در تضاد با هنجارهای اجتماعی؛
  • نادیده گرفتن و نقض حقوق دیگران؛
  • ناتوانی در تشخیص درستی و نادرستی کارها؛
  • مشکل داشتن در ابراز پشیمانی و همدلی با دیگران؛
  • تمایل داشتن به دروغ‌گویی در بیشتر اوقات؛
  • دستکاری و آسیب رساندن به دیگران؛
  • بی‌قاونی و مشکل داشتن در اجرای قوانین؛
  • بی‌توجهی به ایمنی و مسئولیت؛
  • بروز خشم و غرور همیشگی؛
  • تمایل به درگیری با افراد مختلف؛
  • انجام رفتارهای بی پروا، تکانشی با عواقب ناگوار؛

اختلال شخصیت سایکوپات

نحوه برخورد با شخصیت ضد اجتماعی

همان‌طور که متوجه شدید شخصیت ضد اجتماعی، همیشه رفتارهایی خشن، نامتعارف و بی‌پروا را در برابر اطرافیانش نشان می‌دهد و این امر به طور طبیعی، برای اطرافیان او سخت و طاقت فرساست. از طرفی هرگونه رفتار اشتباه در برابر شخصیت سایکوپات، امنیت و سلامت شما را نیز به خطر می‌اندازد. برای همین اطرافیان فرد مبتلا به این بیماری، باید چگونگی برخورد با او را بدانند. در ادامه قرار است با نحوه برخورد با شخصیت ضد اجتماعی، بیشتر آشنا شوید:

  1. شناخت کامل شخصیت ضد اجتماعی: قبل از پیدا کردن راهکار برای برخورد مناسب با شخصیت سایکوپات، باید ابتدا او را به طور کامل بشناسید و بدانید که او از دیگر افراد در زندگیتان متمایز است.
  2. کسب اطلاعات از دوران کودکی شخصیت سایکوپات: این‌گونه افراد ممکن است در خانواده‌هایی با اختلال شخصیت ضد اجتماعی بزرگ شوند یا در کودکی مورد آزار روحی و جسمی بدی قرار گرفته باشند. تنش و بی‌ثباتی در محیط خانواده نیز باعث می‌شود که کودک از آن تقلید کند. این ویژگی‌ها به قدری ادامه داشته باشند که جزو خصوصیات شخصیتی پایدار او بشود. شخصیت ضد اجتماعی، در دوران کودکی خود توسط خانواده خود فراموش شده و در محیط تربیتی غیرعاطفی و بدون هیچ‌گونه همدلی بزرگ می‌شود. برای همین در هنگام رسیدن به بزرگ‌سالی، توانایی تظاهر به همدلی را دارد؛ ولی هیچ‌وقت نمی‌تواند با کسی به طور احساسی ارتباط برقرار کند.
  3. کسب اطلاعات کافی برای برخورد با شخصیت ضد اجتماعی: دانستن ویژگی‌ها، نشانه‌ها، عوامل بروز اختلال و ادامه داشتن آن، به شما کمک می‌کند تا بتوانید نحوه برخوردتان را با فرد مبتلا تنظیم کنید. فراموش نکنید که علائم اختلال شخصیت سایکوپات، هم برای خود فرد مبتلا و هم برای اطرافیان او خطرناک است و شما با تنظیم رفتارهای خود با او، می‌توانید از شخصیت سایکوپات و خودتان، در برابر آسیب‌ها محافظت کنید.
  4. بهره‌گیری از روان درمانی: کسی که دچار اختلال شخصیت ضد اجتماعی می‌شود؛ هیچ وقت برای درمان خود تلاش نمی‌کند. شما برای برخورد بهتر با این موضوع، باید او را برای اقدام به درمان و قدم گذاشتن در این راه تشویق کنید. با اینکه تعداد کمی از افراد با شخصیت سایکوپات، جلسات درمانی خود را تا پایان بهبودی ادامه می‌دهند؛ ولی جالب است بدانید که افراد پیگیرتر، توانسته‌اند نتایج مطلوبی از این جلسات درمانی بگیرند. فراموش نکنید که تهدید این افراد برای ادامه دادن درمانشان، اصلا تاثیرگذار نیست و باید آن‌ها را با دلیل برای انجام این‌کار قانع کنید. شما باید بدانید که جلسات روان درمانی برای آگاه کردن فرد بیمار، برگزار می‌شود. این آگاهی، درباره پیامدهای رفتارها و آسیب‌های روحی و جسمی واردشده توسط او به دیگران برگزار می‌شود. چون این افراد نمی‌توانند بین احساسات و رفتارهای خود ارتباطی درست برقرار کنند.
  5. برقرار کردن ارتباط عاطفی با شخصیت سایکوپات: افراد مبتلا به اختلال، به ندرت با دیگران ارتباط عاطفی برقرار می‌کنند. برای برخورد مناسب با این افراد، بهتر است با او ارتباطی نزدیک و عاطفی برقرار کنید. این‌کار باعث می‌شود که به او در شناختن احساساتش کمک کنید. البته فراموش نکنید که این‌کار باید تحت نظر و با مشورت درمان‌گر او باشد.
  6. حمایت‌گر بودن برای شخصیت ضد اجتماعی: بهبودی و درمان  شخصیت سایکوپات، در مدتی طولانی و کم‌کم برای شخص اتفاق می‌افتد. از طرفی این‌گونه افراد، درمان‌گر را به چشم مرجع قدرت نگاه می‌کنند. همین امر، باعث می‌شود که نتوانند با آن‌ها ارتباط خوبی برقرار کرده و همکاری کنند. برای همین بهتر است که شما به عنوان حامی شخصیت سایکوپات، پیگیر درمان این‌گونه افراد باشید و دید مثبتی از جلسات را با حمایت از او ایجاد کنید. با این‌حال فراموش نکنید که اگر بیمار احساس کند که حمایت نمی‌شود، درمان را نیمه‌کاره رها می‌کند.
  7. تعیین مرزهایی روشن و رویارویی با پیامدهای رفتاری شخصیت سایکوپات: بیماران، از تاثیر مخرب رفتارهای خود بر دیگران خبر ندارند. برای همین باید در ارتباط با آن‌ها مرزبندی‌هایی روشن داشته باشید تا آن‌ها از نزدیکیشان به شما سوء استفاده نکنند. برای این‌کار بهتر است دائم او را از پیامدهای رفتارش با خبر کرده و امکان پذیرش و درک کردن شرایط را به او بدهید. فراموش نکنید که در عین ارتباط عاطفی با بیمار، او باید پیامدهای آسیب به شما را بداند و آن‌ها را بپذیرد.
  8. بهره‌گیری از شبکه‌های حمایتی: عشق و محبت، یکی از راه‌های درمان این اختلال است. اما در صورت موثر نبودن تلاش‌های شما برای بهبود شخصیت سایکوپات، اصلا خود را سرزنش نکنید و احساس گناه نداشته باشید. از طرفی در صورت مایوس شدن و خستگی از شرایط سخت زندگی با این‌گونه افراد می‌توانید آن‌ها را با شبکه‌های حمایتی در این زمینه آشنا کنید. این شبکه‌های حمایتی، گروه‌هایی متشکل از افرادی با ویژگی‌های مشابه و تجربیات یکسان در این زمینه هستند و می‌توانند به یک‌دیگر برای بهبودشان کمک کنند.
  9. اهمیت دادن به سلامت روان خود در زندگی با بیمار: زندگی با این‌گونه افراد تنش‌های روانی زیادی دارد و انرژی شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. برای همین باید به سلامت روان خود اهمیت دهید. این‌گونه می‌توانید با آرامش کامل با این نوع افراد ارتباط داشته باشید. هم‌چنین شما ممکن است در مواجهه با این افراد هم‌زمان احساسات مختلفی چون خشم، عشق، ترس، ناراحتی و نفرت را در خود پیدا کنید. برای همین فراموش نکنید که اقداماتی را برای حفظ سلامت روان خود انجام دهید.

اقدامات لازم برای حفظ سلامت روان افراد مرتبط با بیماران مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی عبارت‌اند از:

  • زمانی را فقط برای خودتان اختصاص دهید.
  • کارهای مورد علاقه و لذت‌بخش را انجام دهید.
  • در صورت نیاز از متخصص در این زمینه کمک بگیرید.
  • اگر قرار است با او، ازدواج کنید؛ حتما درباره آینده خود در زندگی با او، تحقیق کنید.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

علائم اختلال شخصیت سایکوپات یا ضد اجتماعی

اختلال شخصیت ضد اجتماعی، همانند دیگر اختلالات علائم و نشانه‌هایی را در فرد مبتلا نشان می‌دهد. دانستن این علائم به شما در درمان سریع‌تر شخصیت سایکوپات کمک می‌کند. در زیر علائم و نشانه‌های این اختلال، به طور کامل به شما معرفی می‌شود:

  • نداشتن ارباط عاطفی عمیق با فردی دیگر؛
  • داشتن رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه بدون در نظر گرفتن ایمنی خود و دیگران؛
  • عصبی شدن‌های شدید در بعضی مواقع؛
  • داشتن رفتارهایی متظاهرانه، در عین صدمه به دیگران؛
  • داشتن رفتارهای بد و تکانشی و ناتوانی در برنامه‌ریزی از قبل؛
  • پشیمان نشدن از کارهای نادرست خود؛
  • شرکت در فعالیت‌های مجرمانه به دلیل نقض قوانین؛
  • داشتن اعتیاد به مصرف مواد مخدر و الکل؛
  • بی‌اعتنایی به حق و باطل؛
  • دروغ‌گویی و فریب مداوم برای سوء استفاده از دیگران؛
  • بدبینی و بی‌احترامی به دیگران؛
  • استفاده از جذابیت و شوخ‌طبعی برای منافع و لذت‌های شخصی خود؛
  • داشتن تکبر و احساس برتری و به شدت عقیده‌دار بودن؛
  • بی‌قراری، تحریک‌پذیری و خصومت در برابر دیگران؛
  • داشتن روابطی ضعیف و توهین‌آمیز با دیگران؛
  • بی‌مسئولیتی و کوتاهی در انجام تعهدات کاری و مالی به طور مداوم؛
  • لذت سادیستی از درد و رنج؛
  • جذابیت و کاریزمای سطحی؛

جالب است بدانید که افراد مبتلا، علائمی را قبل از 15 سالگی خود نیز در زندگیشان نشان می‌دهند. این علائم، شامل پرخاشگری نسبت به مردم و حیوانات، تخریب اموال، فریبکاری، دزدی و نقض جدی قوانین می‌شود. به طور کلی این علائم، بیشتر در مردان ظاهر می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که سنین 24 تا 44 سالگی، بدترین دوران برای افراد مبتلا است و آن‌ها بعد از 45 سالگی کم‌کم بهتر می‌شوند.

علت ابتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست؟

همه بیماری‌ها و اختلالات روانی، به دلایل متفاوتی در فرد ظاهر می‌شوند. به طور کلی شخصیت افراد با توجه به افکار، عواطف و رفتارهای او از کودکی تا بزرگ‌سالی شکل می‌گیرد و باعث تمایز او از بقیه می‌شود. برای درک بهتر این موضوع، در ادامه علل مختلف بروز اختلال شخصیت سایکوپات، برای شما توضیح داده می‌شود:

ژنتیک

به طور کلی هیچ‌گونه عامل ژنتیکی، دقیقا مسئول بروز اختلال شخصیت سایکوپات در فرد نیست. اما تحقیقات دیگری هم نشان می‌دهد که بعضی از ژن‌ها فرد را در برابر تاثیرات محیطی آسیب‌پذیرتر کرده و موجب ایجاد شخصیت سایکوپات می‌شود. این اختلال، در میان خویشاوندان درجه اول مبتلایان شایع‌تر است.  

شرایط خانوادگی

همان‌طور که می‌دانید خانواده به عنوان امن‌ترین محیط برای فرد از کودکی تا بزرگ‌سالی شناخته می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود که شرایط خانوادگی و محیط رشد کودک در شکل‌گیری شخصیت او تاثیر داشته باشد. با توجه به این نکته عواملی چون تروما، بی‌توجهی، سهل‌انگاری والدین در نگه‌داری و حفاظت از کودک، کتک زدن فرزندان و فحاشی، احتمال تشکیل شخصیت ضد اجتماعی را بالا می‌برد.

علت ابتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی

از طرفی وجود والدینی آزاردهنده و ناکارآمد، می‌تواند الگوهای رفتاری نامناسبی برای فرزندان باشند. چون فرزندان نیز بعد از مدتی کارها و رفتارهای والدین خود را تکرار می‌کنند و این وضعیت تا جایی ادامه پیدا می‌کند که رفتارهایی ناشایست و خشن، جزو ویژگی‌های دائمی در شخصیت او می‌شود. فراموش نکنید که فرزندانی با والدین‌های بی‌نظم، سنگدل و بی‌توجه، احساساتی نظیر خودکنترلی، انضباط و همدلی با دیگران را از دست می‌دهند و به اختلال شخصیت سایکوپات دچار می‌شوند.

تغییرات ساختاری مغز

بعضی از عوامل محیطی نیز ممکن است باعث تغییر ساختار مغز شوند. سیگار کشیدن در بارداری و عملکرد غیر طبیعی مغز، احتمال ابتدا به این بیماری را افزایش می‌دهد. طبق تحقیقات، افراد مبتلا به این اختلال، در ناحیه‌ای از مغز به نام لوب فرونتال خود، با افراد سالم متفاوت هستند. این ناحیه، مربوط به قضاوت و برنامه‌ریزی در مغز فرد است. به همین دلیل، باعث می‌شود که فرد بیمار بیشتر و زود‌تر تحریک شود و با انجام کارهای مجرمانه و خطرناک، سطح برانگیختگی خود را مطلوب‌تر کند.

عوامل بیولوژیکی

سروتونین، ماده‌ای شیمیایی در مغز است و خلق و خو و احساس شادی را در فرد تنظیم می‌کند. جالب است بدانید که مغز افراد مبتلا به این اختلال، سطوح غیر عادی سروتونین را پخش می‌کند.

عوارض و پیامدهای اختلال شخصیت ضد اجتماعی

به طور کلی شخصیت ضد اجتماعی، دچار عوارض روانی، جسمی و پیامدهای بد در زندگی خود می‌شود که هر یک از آن‌ها در زیر برای شما بیان می‌شود:

عوارض روانی

این عوارض، شامل افسردگی، اضطراب، اختلال دوقطبی، اختلال استرس بعد از سانحه، اختلال کمبود توجه بیش‌فعالی، اختلال شخصیت مرزی و اختلال شخصیت اسکیزوتایپی می‌شود. بیشتر این عوارض، با دارو درمانی و روان درمانی حل می‌شوند. البته به شرطی که خود فرد به دنبال درمان باشد.

عوارض جسمی

این عوارض، به دلیل ریسک‌پذیری شخصیت سایکوپات برای انجام کارهایی خطرناک و آسیب‌زا به جسمش به وجود می‌آید. چون این افراد، اهمیت خاصی به امنیت خود و دیگران نمی‌دهند. شخصیت‌های ضد اجتماعی، به سیگار، الکل و مواد مخدر غیرقانونی نیز اعتیاد پیدا می‌کنند. طبق تحقیقات، نیز احتمال ابتلا به بیماری‌های جسمی نظیر عروق کرونر، آرتریت، بیماری‌های کبدی و گوارشی و دچار شدن به جراحات، در این افراد، بیشتر است.

پیامدهای بد در زندگی

شخصیت‌های سایکوپات، در حفظ شغل و روابط سالم خود مشکل دارند و نمی‌توانند مدرک تحصیلی خاصی را دریافت کنند. آن‌ها برای تامین نیازهای اصلی زندگی خود نیز توانایی ندارند و در بیشتر اوقات توسط دولت‌ها حمایت می‌شوند. چون نمی‌توانند از خود درآمدی داشته باشند. این بیماران، بیشتر از افراد عادی در معرض مرگ زودرس قرار می‌گیرند. چون خودکشی، مصرف مواد مخدر و رفتارهای بی پروای آن‌ها باعث به خطر افتادن جانشان می‌شود. این افراد، به خانواده، دوستان و همکاران خود بدون هیچ عذاب وجدانی آسیب می‌زنند. همین امر نیز باعث می‌شود که روابط اجتماعی خوبی در زندگی خود نداشته باشند.

روش های تشخیص شخصیت ضد اجتماعی

تشخیص دقیق و مطمئن برای اختلال شخصیت ضد اجتماعی در افراد، باید در سن 18 سالگی انجام شود. چون علائم آن‌ها در سنین پایین‌تر ممکن است با علائم تشخیصی اختلالات دیگر اشتباه گرفته شود. اما به طور کلی برای تشخیص صحیح این اختلال، باید معیارهای متفاوتی را در نظر گرفت. این معیارها شامل اندیشه‌ها، احساسات، الگوهای رفتاری و روابط افراد می‌شود. جالب است بدانید که افرادی که درکودکی دچار این مشکل می‌شوند، به مبتلایان اختلال سلوک معروفند. این کودکان نیز نسبت به همسالان خود، رفتارهایی زورگویانه نشان می‌دهند.

در واقع اگر فردی در کودکی یک یا چند ویژگی و علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی را از خود نشان دهد، باید به وجود این بیماری در او شک کرد. بیماری‌هایی مثل اختلال شخصیت مرزی، اختلال سوء مصرف مواد مخدر و اختلال شخصیت خودشیفته نیز علائمی مشابه با این اختلال را دارند. برای همین روانشناس یا روانپزشک باید دقت زیادی برای تشخیص این بیماری به خرج دهند.

راه های درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی

افرادی که دچار این اختلال می‌شوند، تا پایان عمر از آن رنج می‌برند؛ اما در برخی افراد نیز  رفتارهای مخرب و مجرمانه، در طول زمان کاهش می‌یابد. به همین دلیل درمان مشخص و دقیقی برای این اختلال وجود ندارد. با این‌حال، دو راه برای کنترل رفتار بیماران، به پزشکان پیشنهاد می‌شود. این دو راه در زیر برای شما توضیح داده می‌شود:

دارودرمانی برای اختلال شخصیت ضد اجتماعی

داروها بیشتر به درمان افسردگی، پرخاش‌گری، افسردگی و خلق و خوی نامنظم شخصیت ضد اجتماعی کمک می‌کنند. مثلا داروهای ضد افسردگی مانند سرترالین و فلوکستین به تنظیم سروتونین مغز شما کمک می‌کند. داروهای ضد روان‌پریشی مانند ریسپریدون و کوتیاپین نیز رفتارهای خشونت‌آمیز و پرخاشگری شخصیت سایکوپات را کنترل می‌کنند. در درمان این اختلال، از تثبیت‌کننده‌های خلقی نیز استفاده می‌‍شود. این تثبیت‌کننده‌ها شامل لیتیوم و کاربامازپین می‌شوند و تغییرات شدید در خلق و خوی فرد دچار اختلال شخصیت سایکوپات را مدیریت می‌کنند.

روان درمانی برای اختلال شخصیت ضد اجتماعی

درمان شناختی رفتاری، به نوعی روان درمانی گفته می‌شود که بر تغییر تفکر و رفتار فرد تاثیر می‌گذارد. این درمان، به بیمار کمک می‌کند تا درباره تاثیر رفتارش بر دیگران فکر کند.

شخصیت سایکوپات


جهت دریافت نوبت از مشاوره اختلال شخصیت و متخصص روانپزشک بر روی لینک کلیک کنید. 


چه زمانی برای اختلال باید به پزشک مراجعه کرد؟

دانستن زمان درست برای مراجعه به پزشک کمک می‌کند تا بیمار، به درستی و به موقع درمان شود. در واقع بهترین زمان برای مراجعه به پزشک، وقتی است که اولین علائم فیزیکی و رفتاری در فرد ظاهر می‌شود و فرد مبتلا، از علت بروز این علائم خبر ندارد. توجه داشته باشید که شخصیت سایکوپات، باید به همراه یکی از  اعضای خانواده و دوستانش به پرشک مراجعه کند. چون این‌کار به روانشانس کمک می‌کند تا پروسه درمانی را زودتر و بهتر شروع کند.

درمان اختلال شخصیت سایکوپات در کلینیک پزشک اول

امروزه کلینیک‌های مختلف درمانی، خدمات درمانی را به افراد مبتلا به بیماری‌های روحی و روانی ارائه می‌دهند. اختلال شخصیت ضد اجتماعی ، یک بیماری با تشخیص و درمان سخت است و برای درمان آن نیز باید به متخصصانی خبره و باسابقه مراجعه کنید. کلینیک پزشک اول، یکی از بهترین کلینیک‌ها برای درمان مشکلات اعصاب و روان است. کلینیک روانپزشکی و کلینیک روان شناسی موجود در این درمانگاه، با کادر درمان مجرب و متخصص خود، به درمان اختلال شخصیت سایکوپات نیز کمک می‌کند. شما می‌توانید برای گرفتن نوبت از روانپزشکان و روانشانسان این مجموعه، به صورت حضوری و آنلاین، نوبت ویزیت بگیرید.

جمع‌بندی

تشخیص و درمان به موقع اختلال شخصیت سایکوپات، به فرد مبتلا کمک می‌کند تا خود و دیگران را از خطرات این بیماری حفظ کند. توجه داشته باشید که خود فرد مبتلا نیز باید برای درمان خود تلاش کند. اما به طور کلی بیماری‌ها و اختلالات روانی، باید هرچه زودتر تشخیص و درمان شوند. شما می‌توانید با مراجه به کلینیک پزشک اول، این اختلالات را تشخیص داده و با روش‌های غیر دارویی درمان کنید.

این کیلینک، به عنوان یکی از معتبرترین کلینیک‌ های مغز و اعصاب در ایران شناخته می‌شود و خدمات متفاوتی در زمینه مشاوره فردی، نورفیدبک، بیوفیدک، نقشه‌برداری مغز، سونوگرافی مغز و تحریک مغناطیسی ارائه می‌دهد. جالب است بدانید که همه این خدمات، با پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و مجرب‌ترین تیم درمانی به شما ارائه می‌شود.

همچنین بخوانید
ویژگی های رفتاری افراد مبتلا به اختلال شخصیت گوشه گیر یا اسکیزوئید چیست؟ برای اطلاع از علائم و بهترین روش های درمان اختلال شخصیت اسکیزوئید این مطلب را در سایت پزشک اول بخوانید.
چه عواملی باعث بروز اختلال بدریخت انگاری می شود؟ برای اطلاع از علائم و بهترین روش های درمان اختلال خود زشت پنداری این مطلب را در سایت پزشک اول بخوانید.
چه عواملی باعث بروز اختلال شخصیت پارانوئید می شود؟ برای اطلاع از علائم و بهترین روش های درمان بیماری پارانوئید این مطلب را در سایت پزشک اول بخوانید.
ویژگی های شخصیت اجتنابی چیست؟ برای اطلاع از علائم و درمان اختلال شخصیت دوری گزین این مطلب را در سایت پزشک اول بخوانید.
چه عواملی باعث بروز اختلال شخصیت اسکیزوتایپی می شود؟ برای اطلاع از علائم و بهترین روش های درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال این مطلب را در سایت پزشک اول بخوانید.
چه عواملی باعث بروز اختلال شخصیت نمایشی می شود؟ برای اطلاع از علائم و بهترین روش های درمان اختلال شخصیت هیستریونیک این مطلب را در سایت پزشک اول بخوانید
چه عواملی باعث بروز اختلال اضطراب اجتماعی در فرد می شود؟ برای اطلاع از علائم و بهترین روش های درمان اختلال هراس اجتماعی این مطلب را در سایت پزشک اول بخوانید.
در این مقاله از سایت مغز و اعصاب پزشک اول شما را با اختلال دوقطبی (افسردگی شیدایی)، علت، علائم، تشخیص و درمان این بیماری آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: