درمان میگرن چیست؛ انواع میگرن و علائم آن کدامند؟

صحبت کردن درباره سردرد میگرنی در نگاه اول، شاید کمی ترسناک به‌نظر برسد؛ اما هرچقدر آگاهی ما درباره آن بیشتر ‌شود، ترس و اضطراب جای خود را به آرامش و راحتی می‌دهد و متوجه می‌شویم که شاید مهم‌ترین تفاوت میگرن و سردرد معمولی، در نشانه‌ها و مدت‌زمان بروز آن است.

سؤال اصلی این است که آیا اصلاً حملات میگرن نگران‌کننده است؟ دلایل ایجاد میگرن چیست ؟ میگرن پتانسیل این را دارد که یک روز شما را کامل خراب کرده و فعالیت‌های روزمره را مختل کند؛ با این شرایط، چه باید کرد؟ آیا روش درمانی وجود دارد؟ در این مقاله از پزشک اول، توضیح می‌دهیم که میگرن چیست و از علائم و روش‌های درمان آن نیز صحبت خواهیم کرد. ضمن اینکه نکاتی را یاد خواهید گرفت که بتوانید با علائم آن خیلی بهتر کنار بیایید و آن را برطرف کنید.

میگرن چیست

انواع میگرن کدامند؟

میگرن سر در حقیقت، نوعی سردرد عصبی است که باعث دردی شدید به شکل ضربان‌ با ایجاد احساس نبض (گوم گوم کردن) در قسمتی از سر می‌شود. معمولاً زمانی که به این سردرد دچار می‌شوید؛ آن را فقط در یک طرف سر احساس می‌کنید و محرک‌هایی مثل نور و صدا، علائم آن را تشدید می‌کند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیش از 150 نوع سردرد تاکنون شناسایی شده است؛ در این میان، سردرد میگرن به‌عنوان یکی از شایع‌ترین آنها معرفی شده که خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. آگاهی از انواع میگرن به شما کمک می‌کند که بهترین روش درمانی را دنبال کنید.

میگرن بدون اورا یا میگرن عادی

میگرن بدون اورا یا همان میگرن عادی، شایع‌ترین نوع میگرن است که حدود 90 درصد از مبتلایان به این بیماری را شامل می‌شود. این نوع میگرن، معمولاً به‌صورت مزمن یا دوره‌ای خود را نشان می‌دهد؛ بنابراین ممکن است یک دوره پنهان داشته باشد و پس از آن، دوباره در زمان دیگری از سال خود را نشان دهد.

میگرن بدون اورا، با عواملی مانند استرس، تغییرات هورمونی، رژیم غذایی نامناسب، نداشتن خواب کافی و مصرف مشروبات الکلی یا کافئین زیاد، ارتباط مستقیم دارد. در اغلب موارد میگرن بدون اورا، ممکن است علائم بین 4 تا 72 ساعت طول بکشد. در این نوع سردرد، حساسیت به نور و صدا، تهوع و استفراغ، سردرد یک طرف سر و حساسیت به بوهای قوی، به‌عنوان علائم اولیه بروز می‌کنند.

میگرن با اورا

این میگرن تنها در بین 10 درصد از مبتلایان به سردرد میگرنی شایع است. علامت ویژه این سردرد، اورا یا همان هاله است که معمولاً قبل از شروع درد در ناحیه سر، خود را نشان می‌دهد؛ اما نشانه‌های سردرد با اورا در میگرن چیست؟ در این نوع میگرن، احتمالاً نقاط یا خطوط کور (تاریک یا روشن) را مشاهده خواهید کرد. این خطوط با حرکت چشم ثابت نمی‌مانند. ممکن است اشکال هندسی خاصی مثل ستاره یا شش ضلعی به صورت رنگی و در حال چرخش ببینید یا حتی در موارد شدیدتر، دچار تاری دید شوید یا بخشی از بینایی خود را از دست بدهید.

برخی از بیماران مبتلا به سردرد میگرن از نوع با اورا، دچار حواس‌پرتی یا سرگیجه می‌شوند. این علائم ممکن است بین 5 تا 60 دقیقه طول بکشد و پس از آن، به‌تدریج برطرف شود. بعد از برطرف شدن سرگیجه، سردرد شدید شروع شده و  به مدت 72 ساعت طول می‌کشد.

میگرن همی‌پلژیک

میگرن همی‌پلژیک، نوع خاصی از میگرن است که یک طرف بدن فرد بیمار را درگیر کرده و اصطلاحاً فلج می‌کند. در برخی موارد، ممکن است این ضعف در نیمه بدن، به‌صورت اختلال در حرکت دست یا پا خود را نشان دهد. ضعف نیمه بدن، یکی از علائم شایع همی‌پلژیک است؛ سایر علائم همچون مشکلات گفتاری، مشکلات ارتباطی و تکلم، سرگیجه یا مشکلات شنوایی ممکن است با شدت کم یا زیاد، بروز کند.

سردرد

بسیاری از مردم در برخورد با این سردرد، تصور می‌کنند که احتمالاً سکته مغزی روی داده است؛ درصورتی که این ضعف شاید تا چند روز طول بکشد و سپس علائم آن از بین برود. حمله میگرنی همی‌پلژیک احتمال زیاد بعد از ضعف بدنی خود را نشان می‌دهد. این نوع میگرن در بسیاری از موارد، ریشه‌های وراثتی و خانوادگی دارد؛ اما ممکن است بعضی از افراد به‌دلیل جهش‌های ژنتیکی به آن مبتلا شوند.

میگرن مزمن

میگرن مزمن، یکی از نادرترین انواع میگرن است که تقریباً 2 نفر از هر 100 نفر مبتلایان به میگرن را شامل می‌شود. زمانی یک سردرد میگرن را مزمن می‌خوانیم که حداقل 15 روز به‌طول بکشد و گاهی تا 3 ماه ادامه پیدا کند. در برخی موارد، ممکن است افراد تعداد روزهای کم‌تری، سردرد کمی را حس کنند؛ این افراد به میگرن اپیزودیک مبتلا هستند. اگر میگرن مزمن دارید؛ احتمالاً دارای نشانه‌هایی همچون سردرد مکرر، حالت تهوع، حساسیت به نور، اختلالات بینایی، سوزن سوزن شدن، سرگیجه و مشکلات گفتاری هستید.

الگوی رشد این بیماری، به شرایط محیطی فرد بستگی دارد. باید توجه کنید که شرایطی همچون اضطراب، افسردگی، فیبرومیالیژا و آپنه خواب می‌تواند علائم میگرن مزمن را بدتر کند. اگر میگرن مزمن دارید؛ به احتمال زیاد بخش مهمی از زندگی روزانه خود را از دست داده‌اید؛ بنابراین باید برای درمان سریع‌تر آن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علائم سردرد میگرنی را بشناسید

علائم اصلی میگرن چیست ؟ به‌طورکلی، علائم سردرد میگرنی برای هرنوع ِ آن، ممکن است کمی  متفاوت باشد؛ اما به‌طورکلی اگر علائم زیر یا حداقل تعدادی از آنها را مشاهده کردید، احتمال سردرد میگرن، بسیار بالا است:

  • یبوست
  • تغییرات خلقی و افسردگی
  • هوس‌های غذایی غیرعادی
  • سفتی گردن
  • افزایش ادرار
  • اختلال خواب
  • احتباس مایع
  • خمیازه‌های مکرر
  • دیدن اشکال مختلف و نقاط روشن یا فلاش‌های نور
  • از دست دادن بینایی
  • احساس سوزن سوزن شدن در بازو یا پاها
  • ضعف یا بی‌حسی در صورت یا یک طرف بدن
  • وزوز گوش
  • مشکل در تکلم و گفتگو
  • درد در یک طرف سر
  • حساسیت شدید به نور و صدا و گاهی  بو و لامسه
  • تهوع و استفراغ
  • دردی شبیه تپش قلب و ضربان‌دار

علت میگرن؛ چه عواملی باعث بیماری میگرن می شوند؟

یکی از مهم‌ترین علل میگرن، ژنتیک است. اگر افراد خانواده فرد، مبتلا به میگرن هستند، احتمال ابتلای او نیز بیشتر است. علاوه بر این، مشخص شده است که زنان به طور قابل توجهی بیشتر از مردان مبتلا می‌شوند. این موضوع به هورمون‌های زنانه و تغییرات دوره قاعدگی و یائسگی مربوط می‌شود.

همچنین، محققان ژن‌های خاصی را مشخص کرده‌اند که با میگرن ارتباط دارند، اما هنوز به طور کامل درک نمی‌شوند. به طور مثال ژن‌های MTDH و TRPM8 باعث افزایش احتمال ابتلا به میگرن می‌شوند. هورمون‌های زنانه مانند استروژن، پروژسترون و رلکسین نیز در ایجاد میگرن نقش دارند. تغییرات هورمونی در طول دوره قاعدگی و یائسگی می‌تواند علائم میگرن را بدتر کند. اضطراب و افسردگی نیز با تغییر سطوح هورمون‌هایی مانند کورتیزول و سروتونین، به افزایش میگرن کمک می‌کنند.

علاوه براین، شرایط مربوط به روان نیز می‌تواند سردرد میگرنی را شدت ببخشد. افسردگی، اضطراب و استرس می‌توانند فرد را آسیب پذیرتر کنند. عوامل محیطی مانند نور قوی، آلودگی هوا و صداهای بلند نیز باعث بروز میگرن می‌شوند. درنهایت رژیم غذایی، نقش موثری دارد و برخی غذاها مانند فراورده‌های شیری، شکلات و غیره باعث تشدید علائم میگرن می‌شوند.

میگرن سر

سردرد میگرنی چقدر طول می کشد؟

سردردهای میگرن معمولاً چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد. متوسط زمان آنها بین 4  تا72  ساعت است. بسیاری از مردم، علائم میگرنی خود را در عرض 12 تا 48  ساعت تجربه می‌کنند. سردرد میگرن ممکن است به 3 فاز مختلف تقسیم شود:

  1. فاز قبل از بروز علائم (Aura): برخی از افراد قبل از شروع درد سر میگرنی‌شان، علائمی مانند چشمک زدن، تاری دید یا تنگی نفس را تجربه می‌کنند. این علائم چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد.
  2. فاز بروز علائم: شامل درد سر شدید ناگهانی است که اغلب یک طرفه است. معمولاً در این مرحله، حساسیت نسبت به نور، صدا و حرکت وجود دارد. این فاز معمولا 4 تا 72 ساعت طول می‌کشد.
  3. فاز بهبودی: در این مرحله، علائم تدریجاً بهبود می‌یابند و شخص می‌تواند به فعالیت‌های روزانه‌اش برگردد. این فاز چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد.

روش تشخیص میگرن چیست؟

روش تشخیص میگرن چیست یا چگونه می‌توان آن را شناسایی کرد؟ در ادامه، به انواع روش‌های تشخیص میگرن اشاره می‌کنیم:

  • تاریخچه مفصل بالینی: متخصص مغز و اعصاب، پرسش‌هایی در مورد سابقه پزشکی فرد و علائم سردرد پرسش‌هایی را مطرح می‌کند تا بتواند نوع سردرد را تشخیص دهد. سوالاتی در مورد مدتِ زمانِ سردرد، شدت درد، مکان و همراهی با علائم دیگر، پرسیده می‌شود. پرسش‌هایی درمورد سابقه خانوادگی نیز مطرح می‌شود
  • بازدید فیزیکی: دکتر، بازدیدی فیزیکی از بدن فرد انجام می‌دهد تا از عدم وجود بیماری‌های مشابه، اطمینان حاصل کند.
  • آزمایش‌های تصویربرداری: از ام‌آرآی  (MRI)، سی‌تی اسکن (CT Scan) و سایر روش‌های تصویربرداری مغزی برای رد بیماری‌های عصبی دیگر نیز ممکن است استفاده ‌شود.
  • سنجش سطح بعضی هورمون‌ها: بررسیِ سطحِ کورتیزول، سروتونین و هورمون‌های جنسی برای تایید وجود ارتباط با میگرن انجام می‌شود.
  • پاسخ به درمان: اگر به درمان‌های مخصوص میگرن پاسخ مثبتی داده شود، می‌توان تشخیص میگرن را تایید کرد.
  • سابقه خانوادگی: اگر افراد خانواده هم مشکل مشابه داشته باشند، احتمال ابتلا به میگرن افزایش پیدا می‌کند.

چگونه از ابتلا به سردرد میگرن پیشگیری کنیم؟

یکی ازسؤالاتی که بسیاری از مبتلایان به سردردهای میگرن عصبی دارند، این است که روش جلوگیری از میگرن چیست ؟ آیا می‌شود جلوی بروز آن را گرفت؟ خوب است بدانید که راهکارهای متفاوتی برای پیشگیری از میگرن وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به کاهش استرس و خواب کافی اشاره کرد. استرس و تنش، می‌تواند علائم میگرن را تشدید کند. پس روی روش‌های مدیریت اضطراب و استرس کار کنید. همچنین، 8 تا 9 ساعت در شبانه‌روز را خوب بخوابید تا عضلات سر و گردن شما کاملاً استراحت کرده و شل شوند.

یکی دیگر از کارهایی که باید انجام دهید، تغذیه صحیح است. غذاهای سبک را در رژیم غذایی خود بگنجانید. وعده‌های غذایی مغذی، بدن شما را در برابر حملات میگرنی مقاوم می‌کند. ورزش کردن منظم و دوری از شرایطی همچون نور شدید، گرمای زیاد یا سروصدا و شلوغی، کارهای دیگری هستند که می‌توانید برای پیشگیری از میگرن انجام دهید.

روش های درمانی میگرن کدامند؟ 

در این بخش، به بررسی انواع روش‌های درمانی میگرن خواهیم پرداخت. این روش‌های درمانی برای هرنوع میگن بستگی به شدت آن، می‌تواند متفاوت باشد. در هر صورت، اگر به متخصص سردرد مراجعه کردید؛ احتمالاً یکی از روش‌های زیر را برای درمان شما درنظر خواهد گرفت.

داروهای تسکین دهنده درد

داروهایی که برای تسکین درد مورداستفاده قرار می‌گیرند، اگر در همان دقایق اولیه بیماری مصرف شوند، تأثیر درمانی بهتری دارند. از جمله این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسکن‌ها: این داروها معمولاً بدون نسخه هستند؛ همچون آسپرین، استامینوفن یا ایبوپروفن. دقت کنید که مصرف طولانی آنها می‌تواند باعث تشدید سردرد شود.
  • داروهای تجویزی مانند سوماتریپتان و ریزاتریپتان: که برای درمان میگرن مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ این داروها مسیرهای درد در مغز را مسدود می‌کنند و به‌صورت قرص تجویز می‌شوند.
  • دی هیدوارگوتامین: که به صورت اسپری بینی استعمال می‌شود. این دارو برای سردردهای بیشتر از 24 ساعت، تجویز می‌شود و عوارضی همچون حالت تهوع و استفراغ دارد.
  • لاسمیدیتان: این قرص خوراکی روش جدیدتری برای درمان میگرن بدون اورا است. در آزمایشات دارویی، این قرص تا حد زیادی سردرد میگرن را بهبود داده است. لاسمیدیتان می‌تواند تأثیر آرام‌بخشی داشته باشد.

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس یا توکسین بوتولینیوم نوع A یکی از راهکارهای درمانی برای میگرن است. بوتاکس باعث ایجاد پارالیز موقت در عضلات شده و می‌تواند کاهش یافتن میگرن را تسهیل کند. این روش شامل تزریق تعدادی سوزن کوچک به عضلات مناطق مختلف سر و گردن مثلا دو طرف پیشانی، مناطق فوقانی گیجگاهی و اطراف چشم هاست.  بوتاکس باعث می شود این عضلات، کمی ریلکس شده و منقبض نشوند. بوتاکس درمان موقتی است و معمولاً آثار آن تا 3 تا 6 ماه بطول می‌انجامد. عوارض جانبی آن نیز کم و محدود است. این روش می‌تواند به دو دلیل باعث کاهش میگرن شود:

  • کاهش تحریک‌پذیری عضلات: وقتی عضلات کمتر منقبض می‌شوند، تحریک‌پذیری آنها کاهش می‌یابد که باعث کاهش شدت و تعداد حملات میگرن می‌شود.
  • کاهش فشار عصبی: وقتی عضلات کمتر فشرده می‌شوند، فشار وارده بر اعصاب منطقه کاهش پیدا می‌کند که می‌تواند درد میگرنی را کم کند.

حملات میگرن

داروهای پیشگیرانه

برخی از داروها می‌توانند علاوه بر درمان، نقش پیشگیری نیز داشته باشند. اگر سردردهای مکرر و طولانی دارید، این داروها پیشنهاد مناسبی برای شما خواهند بود. از جمله این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داروهای کاهش دهنده فشار خون مثل پروپرانولول و متوپرولول تارتارات و همچنین وراپامیل یا ورلان
  • داروهای ضدافسردگی مثل آمی تریپتیلین. از جمله عوارض این دارو می‌توان به خواب آلودگی اشاره کرد.
  • داروهای ضد تشنج همچون والپروات و توپیرامات که در صورت میگرن با شدت کمتر، تجویز می‌شوند. این داروها عوارض جانبی خاصی همچون حالت تهوع و سرگیجه دارند.

روش بی‌حسی

تکنیک‌های مختلف بی‌حسی در کنار سایر روش‌های درمانی می‌توانند برای کاهش درد و علائم میگرن مؤثر باشند. این روش‌ها با کاهش تحریک‌پذیری عضلانی و کاهش انتقال درد به مغز، باعث آرامش و راحتی بیشتر می‌شوند. از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امواج فراصوت: با استفاده از امواج فراصوت می‌توان باعث کاهش حساسیت عضلانی شد. به طور معمول، دستگاه‌های فراصوت در ناحیه سر و گردن و دو طرف پیشانی بر روی عضلات اعمال می‌شوند. این امر، کاهش تحریک‌پذیری و در نهایت سردرد را در پی دارد.
  • تزریقات پاراورد نات: مانند لیدوکائین و بوپیواکائین. این تزریقات موجب خنثی‌سازی عصب‌های منطقه می‌شوند و درد را کاهش می‌دهند.
  • تزریقات بتابلوکرها: مانند پروپرانولول که می‌تواند به مدت موقتی حملات را کاهش دهد و برای تسکین درد طی حمله استفاده شود.
  • تزریقات کورتیکواستروئیدها: مانند دکسامتازون که موجب کاهش التهاب و تحریک‌پذیری می‌شود.

روان درمانی

روان‌درمانی یکی از روش‌های کمکی برای درمان و کنترل علائم میگرن است. روان‌درمانی به فرد کمک می‌کند تا با استرس، افسردگی و اضطرابی که می‌توانند حملات میگرن را بدتر کنند، مقابله کند. در این روش، مشاوره روانی برای کنترل استرس صورت می‌گیرد. دکتر روان‌پزشک با استفاده از روش‌های مختلف به بیمار کمک می‌کند تا استرس را مدیریت و کنترل کند.

همچنین ممکن است روش‌های شناختی-رفتاری بکار گرفته شود. مانند آموزش مهارت‌های مقابله با استرس و تغییر الگوهای نامطلوب فکری. علاوه بر این، احتمالاً رویکرد شناختی نیز انجام شود. مانند آموختن تکنیک‌هایی برای تغییر باورهای منفی که می‌توانند تجربه میگرن را بدتر کنند. به‌طورکلی، هدف کلی روان‌درمانی، کمک به فرد برای پیدا کردن روش‌های مقابله مؤثر با عوامل روانی و عاطفی است که می‌توانند علائم میگرن را بدتر کنند.

رژیم غذایی

درمان میگرن با رژیم غذایی یکی از بهترین روش‌های درمانی برای این بیماری است. آیا می‌دانستید رژیم غذایی مناسب می‌تواند به بهبود علائم میگرن کمک کند؟ برخی غذاها می‌توانند حملات را بدتر کنند در حالیکه تاثیر آنها در دیگران می‌تواند باعث بهبود شود. اجتناب از غذاهای تحریک‌کننده مانند فراورده‌های لبنی، چاق‌کننده‌ها، شکلات، نوشابه‌های گازدار، فست‌فود و ... می‌تواند یک روش درمانی مرثر باشد.

همچنین مصرف بیشتر غذاهای سبز رنگ همراه با منابع خوب از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند مفید باشد. پرهیز از غلات کامل و گلوتن در صورت حساسیت نیز توصیه می‌شود. میوه‌ها و سبزیجات تازه فصل حاوی آنتی‌اکسیدان مناسبی هستند و باید مصرف بیشتری داشته باشند.

جایگزینی روغن‌های اشباع‌شده با روغن‌های اومگا-3 و محدود کردن مصرف کافئین به حداقل نیز توصیه می‌شود. در کنار این موارد، از ادویه‌جات ملین و ضدالتهاب مانند زردچوبه و کرفس می‌توان برای کنترل میگرن استفاده کرد. در نهایت باید گفت، رعایت رژیم غذایی با توجه به این نکات می‌تواند به کاهش تحریک‌پذیری و التهاب کمک کند و علائم را بهبود بخشد.

بهترین دارو برای درمان میگرن

داروهای گروه تریپتان‌ها بهترین داروها برای درمان فوری حملات میگرن هستند. این داروها می‌توانند سریعاً علائم میگرن از جمله سردرد، تهوع و احساس حساسیت نسبت به نور و صدا را کاهش دهند. این داروها شامل sumatriptan, rizatriptan, naratriptan و ... هستند. تریپتان‌ها همچنین با فعال‌کردن گیرنده‌های سروتونینی در مغز عمل می‌کنند و منجر به انقباض عروق خونی مخصوصاً در مغز می‌شوند. این امر باعث بهبود علائم می‌شود. داروهای تریپتان بسیار اختصاصی و موثر برای میگرن هستند. مصرف این داروها اثرات زیر را به‌دنبال دارد:

  • درد سر را ظرف ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بهبود ببخشند.
  • دیگر علائم میگرن از جمله تهوع را کاهش دهند.
  • سریعا به فرد اجازه بازگشت به فعالیت عادی را بدهند.
  • عوارض جانبی کمی داشته باشند.

بنابراین داروهای تریپتان بهترین و اختصاصی‌ترین انتخاب برای تسکین درد و علائم میگرن هستند. آنها می‌توانند ظرف مدت کوتاهی باعث بهبود محسوسی در بیمار شوند.

سردرد میگرنی

درمان میگرن با طب سنتی

طب سنتی شامل روش‌های طبیعی مختلفی برای کمک به درمان و کنترل علائم میگرن است.

  • مصرف نوشیدنی‌ها و دمنوش‌های گیاهی و طبی مانند چای ملیسا و زعفران می‌تواند برای کاهش حملات و سردرد، مفید باشد.
  • تزریقات طب سوزنی مانند اکشی نیز می‌تواند با کاهش تحریک‌پذیری عضلات و التهاب، علائم را بهبود ببخشد.
  • تنظیم رژیم غذایی با توصیه‌های طب سنتی، مثلاً اجتناب از برخی غذاها نیز می‌تواند در روش طب سنتی مؤثر باشد.
  • فیزیوتراپی مانند ماساژ سر و گردن، قادر است التهاب و تحریک‌پذیری را کاهش داده و وضعیت را بهبود ببخشد.
  • یوگا و مدیتیشن نیز می‌توانند استرس و تنش عضلانی را کاهش داده و خواب را بهتر کنند.

برای درمان میگرن چه بخوریم

برای درمان میگرن، رژیم غذایی تاثیر مهمی دارد. توصیه می‌شود به این نکات توجه کنید:

  • غذاهای حاوی کافئین و الکل را محدود یا قطع کنید. کافئین در قهوه، چای و ... باعث تحریک عصبی و تشدید علائم می‌شود.
  • از شکلات، فست فود، نوشابه های گازدار و غذاهای فرآورده پرهیز کنید. این غذاها مواد شیمیایی تحریک‌کننده دارند و حملات را تشدید می‌کنند.
  • غذاهای با ادویه های تند، تیز و شور را محدود کنید. ادویه جاتی مانند فلفل، نمک، سیر و خیار شور باعث تحریک می‌شوند.
  • غذاهای حاوی ویتامین B2 و منیزیم بخورید. کمبود این مواد می‌تواند عامل تشدید میگرن باشد.
  • سبزیجات تازه، میوه‌های فصل و غلات کامل را در رژیم غذایی خود داشته باشید. این غذاها حاوی آنتی اکسیدان و مواد مغذی مفیدی هستند.
  • از روغن‌های امگا-3 غنی استفاده کنید که می‌توانند التهاب را کاهش دهند. روغن ماهی در این زمینه مفید است.

جمع بندی

به‌طورکلی می‌توان میگرن را یکی از انواع سردردهای آزاردهنده دانست که می‌تواند تأثیر زیادی روی کیفیت زندگی شما داشته باشد؛ با این حال، این بیماری آنچنان نگران‌کننده نیست و روش‌های درمانی مناسبی برای آن وجود دارد. از این رو میتوانید برای تعیین وقت از متخصص سردرد به کلینیک مغز و اعصاب مراجعه کنید. امیدواریم این مقاله تا حد زیادی به آگاهی شما نبست به میگرن کمک کند.

همچنین بخوانید
پادرد عصبی دلایل گوناگونی دارد در این مقاله به علائم و دلایل پادرد عصبی پرداخته ایم و به توصیه های لازم اشاره کرده ایم
دلایل زیادی وجود دارد برای دست درد عصبی دست راست و چپ در این مقاله به صورت کامل به علائم و دلایل و نحوه درمان دست درد عصبی پرداخته ایم
تومور مغزی خوش خیم که به آن تومور غیرسرطانی هم گفته می‌شود، شامل توده‌ای غیرطبیعی است که در آن سلول‌ها با سرعت کم در مغز در حال رشد و تکثیر ‎هستند.
در این مقاله به نشانه ها و علائم قبل از سکته مغزی در زنان و مردان میپردازیم. نشانه های هشدار دهنده سکته مغزی چیست.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: