علائم اختلال اضطراب فراگیر (GAD) چیست؟

اضطراب فراگیر با اثراتی که بر عملکرد سلول‌های عصبی انسان می‌گذارد، سبب بروز نگرانی و استرس بیش از حد می‌شود. در صورت عدم کنترل این بیماری، زندگی روزمره فردی که به آن مبتلا است؛ با اختلالات جدی مواجه می‌شود. به همین دلیل شناخت روش‌های درمان و علائمی که دارد، گام مؤثری در جهت کنترل و مدیریت این بیماری خواهد بود. پس اگر شما یا اطرافیانتان به این عارضه مبتلا هستید؛ توصیه می‌کنیم که تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

اختلال اضطراب فراگیر

علائم اضطراب فراگیر (منتشر) کدامند؟

یکی از سؤالات پرتکراری که توسط افراد مبتلا به بیماری مذکور پرسیده می‌شود، این است که علائم اضطراب فراگیر چیست؟ در پاسخ به پرسش مطرح شده باید بگوییم که شایع‌ترین نشانه این بیماری، استرس شدید است. افراد مبتلا به اختلال GAD، نمی‌توانند اضطراب خود را کنترل کنند و هر یک از آن‌ها، معمولاً باتوجه‌به وضعیتی که دارند؛ علائم متفاوتی را تجربه می‌کنند. برای ابتلا به این عارضه، محدودیت سنی خاصی وجود ندارد و از همان دوران کودکی تا بزرگسالی، این بیماری در کمین است تا انسان را به خود درگیر کند. پس اگر روزی متوجه شدید که علائم زیر به طور مداوم در بدنتان ظاهر می‌شود، بهتر است به یک متخصص روان پزشک و روان شناس معتبر مراجعه کنید و از صحت روان خود مطمئن شوید.

  • احساس گرگرفتگی 
  • حس سبکی سر و گرفتگی گلو
  • حالت تهوع و تکرر ادرار
  • اختلالات تنفسی
  • خستگی و عدم احساس آرامش
  • اختلال خواب
  • انقباض و سفتی عضلات
  • سردرد مزمن 
  • تحریک‌پذیری و عدم تمرکز
  • تعریق زیاد
  • لرزش بدن 
  • افسردگی و استرس

علت ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر چیست؟

همان‌طور که در قسمت قبل توضیح دادیم، این بیماری از عدم کنترل استرس و فشارهای روانی نشأت می‌گیرد؛ بنابراین مهم‌ترین علت بروز اختلال اضطراب GAD، عدم توانایی مدیریت اضطراب در موقعیت‌های مختلف است. البته گاهی ریشه در وراثت و ژنتیک هم دارد و در برخی مواقع، به دلیل تغییرات هورمونی رخ می‌دهد. پس تا اینجای صحبت‌ها متوجه شدیم که ژنتیک، اختلالات هورمونی و فشار روانی غیرقابل‌تحمل؛ نقش بسزایی در بروز این بیماری ایفا می‌کنند. در کنار موارد مذکور، جنسیت و تیپ شخصیتی هم بر این مسئله اثرگذارند. در واقع باتوجه‌به آمار و ارقام سال‌های اخیر، درصد بانوانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند، از مردان بیشتر بود است و اغلب آن‌ها شخصیت درون‌گرایی داشتند.

اختلال اضطراب منتشر چه عوارضی دارد؟

هر عارضه‌ای که انسان به آن مبتلا می‌شود، پس از گذشت مدتی عوارض جانبی دیگری به همراه می‌آورد و احتمال اینکه تمام ارگان‌های بدن را به خود درگیر کند، افزایش می‌یابد. اختلال اضطراب فراگیر هم از این قاعده مستثنی نیست و می‌تواند مشکلات متعددی ایجاد کند و به‌مرورزمان، زندگی شما را با مشکلات جدی مواجه سازد. برخی از عوارض این بیماری به شرح زیر است:

  • ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر
  • اختلالات گوارشی و سو هاضمه
  • اختلالات خواب
  • آسیب‌های قلبی و عروقی 
  • سردردهای مزمن و میگرن

اختلال اضطراب منتشر

نحوه تشخیص اضطراب فراگیر

برای تشخیص عارضه اضطراب فراگیر باید به یک کلینیک معتبر روانپزشکی مراجعه کنید تا پزشک متخصص، با بررسی نشانه‌های بالینی، ارائه پرسش‌نامه و بهره‌گیری از ابزارهای تشخیصی؛ ابتلای شما به این بیماری را تأیید یا رد کند. به طور معمول اگر علائمی که در قسمت قبل به آن‌ها اشاره کردیم را به مدت چند ماهِ مداوم در خود مشاهده کنید، به‌احتمال زیاد ابتلای شما به عارضه مذکور تأیید خواهد شد. پس از تأیید روانپزشک، پروتکل‌های درمانی آغاز می‌شود و شما باید به توصیه‌های پزشک معالج خود عمل کنید تا به‌مرور، اثرات این اختلال در بدنتان از بین برود.

روش های درمان اختلال اضطراب فراگیر

پس از تشخیص یک بیماری، نوبت به درمان و کنترل آن می‌رسد. برای درمان اختلال اضطراب فراگیر هم روش درمانی، باتوجه‌به وضعیت بیمار و میزان رشد عارضه در بدن او؛ متفاوت خواهد بود. در اغلب مواقع این مشکل با انجام تکنیک‌های آرام‌سازی و شرکت در جلسات روان‌درمانی برطرف می‌شود؛ اما این روش زمانی پاسخگو خواهد بود که فرد عادات نادرستی را که در زندگی او سبب بروز چنین عارضه‌ای شده است؛ ترک کند.

به همین دلیل پزشکان معتقد هستند که در کنار روش‌های رفتاردرمانی و دارویی؛ تغییر سبک زندگی هم یک راهکار مؤثر برای درمان این بیماری است. در واقع حتی اگر چندین جلسه نزد مشاور بروید و داروهای تجویز شده را مصرف کنید؛ اما‌ باز هم خود را در موقعیتی قرار دهید که مجبور شوید فشارهای روانی گذشته را تحمل کنید؛ این بیماری باز هم به سراغتان خواهد آمد.
پس تنها راه در کنار رفتاردرمانی و مصرف داروهای مورد تأیید پزشک معالج این است که سبک زندگی خود را تغییر دهید و بکوشید تا سلامت روان خود را از خطراتی که در کمین است، در امان نگه دارید.

  • رفتاردرمانی اضطراب فراگیر

اولین روش غیرتهاجمی که برای درمان اضطراب فراگیر از آن استفاده می‌شود، رفتاردرمانی است. شرکت در جلسات مربوطه و مشاوره با یک متخصص کاربلد، مهارت شما را برای مقابله با این عارضه افزایش خواهد داد. در این فرایند مشاور سعی می‌کند تا با اثرگذاری بر رفتار و طرز تفکرتان، نوع نگرشی که به زندگی دارید را تغییر دهد و از شدت فشار روانی شما حین مواجهه با شرایط استرس‌زا بکاهد. ضمناً تعداد جلسات درمانی باتوجه‌به وضعیت هر بیمار متفاوت است و گاهی برای برخی افراد تا یک سال به طول می‌انجامد.

  • دارو درمانی اضطراب منتشر

دومین روش برای درمان ناهنجاری اضطراب فراگیر در بدن، دارو درمانی است که حتماً باید با نظارت پزشک انجام شود و بیمار داروهایی را مصرف کند که توسط یک شخص متخصص تجویز شده باشد. مدت‌زمان و تعداد دفعات مصرف دارو هم باتوجه‌به شرایط بالینی فرد بیمار متغیر است و به‌شدت پیشرفت عارضه بستگی دارد. به‌طورکلی داروهای این بیماری به دودسته کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شود.

  • داروی کوتاه‌مدت اختلال: GAD داروهایی مانند آلپرازولام، کلونازپام، لوزارپام برای کاهش اضطراب، تنش‌های گوارشی یا عضلانی و... مورداستفاده قرار می‌گیرند و پس از مدت کوتاهی، بیمار باید مصرف آن را به دستور پزشک متوقف کند.
  • داروی بلند‌مدت اختلال: GAD دسته دیگری از داروها که غالباً به‌منظور درمان افسردگی مورداستفاده قرار می‌گیرند، نیاز به مصرف طولانی‌مدت دارند تا اثرات بیماری مربوطه از بدن رفع شود. البته ناگفته نماند که اثربخشی این داروها هم نیاز به زمان بیشتری دارد. داروهایی مانند بوسپیرون، سیتالوپرام، اسیتالوپرام، فلوکستین، پاروکستین، سرترالین و... جزو این دسته محسوب می‌شوند.

اضطراب فراگیر چیست

چگونه از مبتلا شدن به اضطراب فراگیر پیشگیری کنیم؟

پس از اینکه به طور مفصل راجع به روش‌های درمان و علل ابتلا به عارضه اضطراب منتشر صحبت کردیم، حالا نوبت آن است تا مروری بر روش‌های پیشگیری از ابتلا به آن داشته باشیم. درواقع پیرامون این مسئله باید بگوییم هنوز هیچ راهکار قطعی و مؤثری برای پیشگیری از ابتلا به آن وجود ندارد، اما شما می‌توانید با تغییر سبک زندگی‌تان در جهت مثبت، از فشارهای روانی خود بکاهید تا کمتر در معرض استرس قرار بگیرید. همچنین می‌توانید به‌محض مشاهده علائم این بیماری، به روانپزشک مراجعه کنید تا رفتار شما را مورد بررسی قرار دهد و از سطح کیفی سلامت روانتان مطلع شود. در کنار این موارد، راهکارهای پیشنهادی زیر هم می‌تواند برای شما کارآمد و مؤثر باشد:

  • افزایش اطلاعات خود دررابطه‌با نحوه کاهش استرس
  • داشتن رژیم غذایی مناسب 
  • کاهش مصرف کافئین 
  • کمک به خیریه‌ها و انسان‌های نیازمند
  • داشتن چرخه خواب منظم و به‌موقع
  • حفظ تعاملات اجتماعی سالم
  • کمک‌رسانی به حیوانات بی‌سرپرست

جمع‌بندی

در این مطلب به طور مفصل راجع به علل و روش‌های درمان بیماری اضطراب فراگیر صحبت کردیم همچنین متوجه شدیم که اگر این عارضه به‌موقع تحت کنترل و درمان قرار نگیرد، سبب بروز اختلال در عملکرد سایر اندام‌های بدن نیز خواهد شد. توصیه ما به شما عزیزان این است که اختلال اضطراب منتشر را جدی بگیرید و دراسرع‌وقت نسبت به درمان آن اقدام کنید. می‌توانید با مراجعه به کلینیک روان شناسی یا کلینک روان پزشکی پزشک مغز به طور مؤثر با این بیماری مقابله کرد. پس امیدواریم نهایت لذت و استفاده را از مطالعه این مقاله برده باشید و به پاسخ سؤالات خود دررابطه‌با موضوع مطرح شده؛ برسید. لطفاً تجربیات و نظرات خود را در این باره به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان با ما همراه بودید، صمیمانه سپاسگزاریم.

همچنین بخوانید
رایج ترین بیماری های مغز و اعصاب | علل بیماری های نورولوژیکی که باید بشناسید! پزشک مربوط به بیماری های مربوط به مغز و اعصاب
پادرد عصبی دلایل گوناگونی دارد در این مقاله به علائم و دلایل پادرد عصبی پرداخته ایم و به توصیه های لازم اشاره کرده ایم
دلایل زیادی وجود دارد برای دست درد عصبی دست راست و چپ در این مقاله به صورت کامل به علائم و دلایل و نحوه درمان دست درد عصبی پرداخته ایم
تومور مغزی خوش خیم که به آن تومور غیرسرطانی هم گفته می‌شود، شامل توده‌ای غیرطبیعی است که در آن سلول‌ها با سرعت کم در مغز در حال رشد و تکثیر ‎هستند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: