سونوگرافی داپلر مغز چیست؟ و چرا پیشنهاد میشود؟

 ممکن است که نام سونوگرافی داپلر مغز را شنیده باشید و در جستجوی پاسخ این پرسش باشید که آیا امکان تشخیص و بررسی مشکلات احتمالی و همچنین درمان به موقع بیماری‌های مغزی، از طریق این سونوگرافی وجود دارد یا خیر؟ جالب است بدانید که امروزه امکان ارزیابی و بررسی عروق مغزی و تشخیص بیماری‌های مرتبط با آن، با دستگاه سونوگرافی داپلر عروق مغزی امکان‌پذیر است. پزشکان معمولاً برای اینکه تشخیص دهند در رگ‌های خونی مغز مشکلی ایجاد شده است یا خیر، این سونوگرافی را پیشنهاد می‌دهند. همچنین برای شناسایی بیماری‌های تخصصی مرتبط با جریان خون مغز و ارزیابی شریان اصلی که تأمین‌کننده جریان خون به مغز است، این سونوگرافی برای بیماران تجویز می‌شود.

سونوگرافی مغز در تهران

 سونوگرافی مغز به زبان ساده

 یکی از آزمایش‌هایی که در مراکز سونوگرافی عروقی انجام می‌شود، سونوگرافی داپلر مغز است. این سونوگرافی، یک روش کاملاً ایمن است و به کمک تجهیزات پیشرفته، خون‌رسانی به مغز را مورد بررسی قرار می‌دهد. پزشکان با استفاده از سونوگرافی مغز، گردش جریان خون بین عروق مغزی و همچنین وضعیت بسته یا باز بودن رگ‌ها را بررسی و تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. برای سونوگرافی داپلر مغز از تکنیکی به نام اولتراسوند که روشی بدون درد، سریع و غیرتهاجمی است، استفاده می‌شود. این روش، همودینامیک عروق مغزی و ویژگی‌های جریان خون را در شریان‌های پایه مغز، نشان می‌دهد.

 سونوگرافی مغز چه چیزی را نشان می‌دهد؟

 سونوگرافی داپلر عروق مغز، بهترین و راحت‌ترین روش برای نظارت روی تغییرات عروقی در پاسخ به مشکلات حاد عروق مغزی، در فرد بیمار است. در این سونوگرافی، از امواج صوتی با فرکانس بسیار بالا برای بررسی و ارزیابی جهت و میزان جریان خون در رگ‌های داخل و اطراف مغز استفاده می‌شود. در این آزمایش از هیچ کنتراست یا تشعشع خاصی استفاده نمی‌شود. از طرف دیگر، بیشتر اشکال سونوگرافی، تصاویری از وضعیت بافت‌های مورد مطالعه، ارائه می‌دهند، در صورتی که در سونوگرافی داپلر مغز، صداهایی تولید می‌کند که قابلیت ضبط، شنیدن و بررسی دارد.

 سونوگرافی مغز برای چه کسانی مفید است؟

 در سونوگرافی داپلر، مغز مواردی چون وضعیت گرفتگی عروق مغزی، علت سرگیجه یا سردردهای شدید، جریان خون در گردش مغز، بررسی وضعیت کودکانی که مبتلا به کم‌خونی هستند و موارد دیگر بررسی می‌شوند. همچین، از این روش می‌توان برای بیمارانی که مبتلا به دیابت نوع دو، چربی خون و فشارخون بالا هستند نیز استفاده کرد.

 افرادی که سابقه سکته مغزی یا جراحی مغز و اعصاب دارند، باید تحت‌نظر پزشک، هر چند وقت یک بار، بررسی و معاینه شوند. در این افراد، وضعیت رگ‌های خونی موجود در مغز به وسیله سونوگرافی عروق مغزی بررسی می‌شود و در صورت وجود خطرات احتمالی، اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

 آیا سونوگرافی مغز درد دارد؟

 سونوگرافی مغز یک روش کاملاً ایمن و بدون درد است و برای انجام آن نیازی نیست که حتماً لباس بیمارستان بپوشید یا جواهرات و وسایل خود را بیرون بیاورید. برای انجام این سونوگرافی، پزشک از شما می‌خواهد که روی تخت دراز بکشید یا روی صندلی بنشینید. همچنین از شما می‌خواهد که در طول سونوگرافی سر خود را تکان ندهید و صحبت نکنید. سپس روی نواحی خاصی، مقداری ژل محلول در آب قرار می‌دهد. این ژل، معمولاً جلوی گوش، روی پلک، بالای استخوان گونه یا روی پشت گردن مالیده می‌شود.

مکان‌های گفته شده، مکان‌های عروق خونی است که مواد موردنیاز مغز را تأمین می‌کنند. در ادامه، پزشک یک دستگاه کوچک شبیه به میکروفون که به آن مبدل گفته می‌شود را روی ناحیه موردنظر قرار می‌دهد و فشار می‌دهد. این مبدل، با فرکانسی بالا، امواج صوتی را به مغز ارسال می‌کند و اطلاعات جریان خون منعکس شده را ضبط می‌کند. در نهایت سیگنال سونوگرافی به تصاویر رنگی تبدیل می‌شود. این آزمایش حدود چهل تا شصت دقیقه طول می‌کشد و بعد از انجام آن، ژل از روی پوست برداشته می‌شود.

سونوگرافی مغز

 نکات قبل از دادن سونوگرافی مغز

 قبل از انجام سونوگرافی داپلر مغز باید به یک سری نکات مهم توجه داشته باشید. از جمله نکات مهمی که قبل از انجام سونوگرافی مغز باید انجام دهید، می‌توان به این نکته اشاره کرد که شما نباید سیگار یا قلیان بکشید. همچنین از لنزهای تماسی استفاده نکنید و اگر در گذشته عمل جراحی کاشت لنز انجام داده‌اید، به متخصص سونوگرافی حتماً اطلاع دهید. قبل از انجام این سونوگرافی، بهتر است اطراف چشم‌هایتان را آرایش نکنید؛ زیرا در طول سونوگرافی ممکن است لکه‌دار شوند.

 نکات بعد از دادن سونوگرافی مغز

 سونوگرافی داپلر مغز اصلاً خطرناک نیست و هیچ‌گونه عوارضی ندارد. همچنین در این سونوگرافی از تشعشعات خاص مانند اشعه ایکس استفاده نمی‌شود؛ به همین دلیل برای بیمارانی که در بیمارستان بستری نیستند، هیچ گونه محدودیتی ندارد. شما می‌توانید بعد از انجام این تست، به راحتی و بدن هیچ مشکلی به خانه برگردید.

 هزینه سونوگرافی مغز

 سونوگرافی داپلر مغز نسبت به روش‌های تشخیصی دیگر ارجحیت دارد و علت آن، مزایای فراوانی است که این روش از آن‌ها برخوردار است. پزشکان می‌توانند برای تمام رده‌های سنی از این روش تشخیصی استفاده کنند. از آن جایی که در سونوگرافی داپلر مغز، از امواج اولتراسونیک استفاده می‌شود، این روش سونوگرافی فاقد هر گونه اشعه مضر مانند اشعه ایکس است؛ بنابراین هیچ خطری برای سلامتی افراد ندارد و یک روش کاملاً ایمن است.

 هزینه سونوگرافی داپلر مغز به عوامل مختلفی بستگی دارد و ثابت نیست. نوع بیمه و نوع مرکز ارائه‌دهنده این خدمات، از جمله این عوامل تأثیرگذار هستند. در واقع هزینه‌ها با توجه به خصوصی بودن یا دولتی بودن مرکز درمانی، متفاوت است و افراد می‌توانند با توجه به نوع بیمه و مقدار بودجه‌ای که دارند، یک مرکز مناسب را انتخاب کند. با این حال، مجموعه‌های درمانی زیادی وجود دارند که بدون توجه به هزینه‌های عرف و تعرفه‌ها، مبالغ بسیار هنگفتی از بیماران دریافت می‌کنند. از این رو، در هنگام انتخاب بهترین مرکز سونوگرافی مغز، این نکته را مدنظر قرار دهید.

 مرکز سونوگرافی مغز پزشک اول

 زمانی که متخصص مغز و اعصاب آزمایش خاصی برای شما تجویز می‌کند، پیداکردن مرکزی معتبر با تجهیزاتی پیچیده و بروز، اولین فاکتوری است که برای آن باید اقدام کنید. برای پیداکردن بهترین مرکز سونوگرافی مغز در تهران، می‌توانید تحقیقاتی روی سایت‌های اینترنتی و نظرات دیگر کاربران انجام دهید. همچنین پرس‌وجو و مشورت‌گرفتن از آشنایان و دوستان نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای پیداکردن بهترین مرکز سونوگرافی مغز در تهران، محسوب شود. برای مراجعه به این مراکز درمانی باید موارد مختلفی را با هم مقایسه کرده و در نهایت بهترین مرکز را انتخاب کنید.

 سونوگرافی داپلر عروق مغزی یکی از موارد بسیار خاص است که حتماً باید برای انجام آن به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد. در حال حاضر، مراکز درمانی بسیاری در سراسر کشور در حال فعالیت هستند که تعداد زیادی از آن‌ها مجهز به دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته و مدرن مطابق با فناوری و دانش روز دنیا هستند. یکی از این مراکز، مرکز سونوگرافی مغز پزشک اول است که علاوه بر این که مجهز به تجهیزات پیشرفته است، فضایی آرامش‌بخش را برای کاهش استرس بیماران خود فراهم کرده است. در واقع دکوراسیون این مرکز درمانی همراه باانرژی مثبتی که در آن جریان دارد، می‌توانند به کاهش استرس و اضطراب بیماران کمک بسزایی کند.

مرکز سونوگرافی مغز

  سونوگرافی مغز بزرگسالان

 از سونوگرافی مغز در بزرگسالان برای تشخیص یک وضعیت پزشکی که معمولاً بر جریان خون در مغز تأثیر می‌گذارد، استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از این روش برای نظارت بر نتایج بعضی از بیماری‌ها مانند شکستن لخته‌های داخل شریان‌های مغزی نیز استفاده کرد. این سونوگرافی، با عنوان تحلیل پردازشگری عروقی داخل جمجمه نیز شناخته می‌شود. در سونوگرافی مغز در بزرگسالان، سرعت جریان خون داخل شریان‌های دایره ویلیسی که درون پایه مغز قرار دارند، بررسی و ثبت می‌شود تا به پزشک در تشخیص طیف وسیعی از شرایط که روی مغز تأثیر می‌گذارند، کمک کند.

  سونوگرافی مغز نوزادان

 از سونوگرافی مغز در نوزادان برای نوزادانی که قبل از تولد غربالگری نشده‌اند، نوزادانی که در سونوگرافی قبل از زایمان مشکوک به ناهنجاری‌های مغزی هستند، هر نوزاد بیماری که مشکوک به آسیب‌شناسی مغزی است و همه نوزادان نارس، استفاده می‌شود. این سونوگرافی به اپراتور وابسته است؛ به همین دلیل سونولوژیستی که این سونوگرافی را انجام می‌دهد باید به خوبی آموزش دیده باشد و نحوه کارکردن با دستگاه را به خوبی بلد باشد و به پاتولوژی و آناتومی داخل جمجمه، آگاهی کامل داشته باشد تا هیچ یافته علمی مهمی را از دست ندهد.

همچنین بخوانید
تحریک الکتریکی مغز (tDCS) چیست و چه بیماری هایی را می توان با آن درمان کرد؟ نوبت دهی آنلاین و حضوری تحریک الکتریکی مغز (tDCS) در تهران کلینیک پزشک اول.
نوار عصب و عضله برای چیست و چه بیماری هایی را می توان با آن تشخیص داد؟ نوبت دهی آنلاین و حضوری نوار عصب عضله (EMG) در تهران کلینیک پزشک اول.
کلینیک پزشک اول به عنوان یکی از بهترین مراکز نوروتراپی در تهران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان، با استفاده از مهمترین و پرکاربردترین تجهیزات نوروتراپی را دارد.
نوروفیدبک چیست و چه بیماری هایی را می توان با دستگاه نوروفیدبک درمان کرد؟ نوبت دهی تلفنی و حضوری نوروفیدبک در تهران کلینیک مغز و اعصاب پزشک اول.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: