آيا سر درد و حالت تهوع خطرناک است؟

گاهی ممکن است سردرد و حالت تهوع همزمان با هم بروز کنند. میگرن، یکی از شایع‌ترین دلایل تهوع و سردرد است؛ اما عوامل بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند که سبب ایجاد این دو عارضه با هم می‌شوند. بارداری، کم‌آبی بدن، سرماخوردگی، آلرژی و مصرف بیش از حد مشروبات الکلی و قهوه نیز باعث تهوع و سردرد به صورت همزمان می‌شوند. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی علل ایجاد سردرد و حالت تهوع و همچنین روش‌های درمانی آن بپردازیم. تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

سر درد و حالت تهوع

علت ایجاد سردرد بالای سر و حالت تهوع

سردرد، مشکل شایعی است که هر فردی ممکن است در زندگی، به آن دچار شود؛ اما گاهی سردرد می‌تواند با عارضه دیگری چون حالت تهوع همراه شود که مسئله را تا حدودی پیچیده می‌سازد. همان‌طور که گفتیم شایع‌ترین و بارزترین عامل بروز همزمان حالت تهوع و سردرد، میگرن است. طبق تحقیقات صورت‌گرفته در ایالات متحده آمریکا، مشخص شده است که از هر هفت نفر، یک نفر مبتلا به میگرن هستند. سردردهای میگرنی، معمولاً به صورت شدید یا متوسط رخ می‌دهند و در یک سمت سر، به صورت ضربان‌دار احساس می‌شوند. در طی حمله میگرنی، علاوه بر سردرد، ممکن است علائم دیگری چون حالت تهوع، استفراغ یا حساسیت به صدا نیز داشته باشید. علاوه بر میگرن، عوامل دیگری در بروز سردرد و تهوع به صورت همزمان، وجود دارند که در ادامه آن‌ها به آن‌ها می‌پردازیم:

  • آنفولانزا و سرماخوردگی
  • سردرهای خوشه‌ای
  • درد پشت چشم
  • تأثیر الکل و بعضی از داروها
  • کرونا
  • آلرژی‌های غذایی
  • اضطراب، استرس و افسردگی
  • بارداری
  • افت قند خون
  • عفونت لوزه
  • کم‌آبی و دهیدراته شدن بدن
  • عفونت‌های استرپتوکوکی گلو

درمان‌های مؤثر سردرد بالای سر و حالت تهوع

درمان سردرد و تهوع، معمولاً به عامل زمینه‌ای آن بستگی دارد. اگر علت سردرد و تهوع میگرن باشد، برای بهبود آن می‌توان از روش‌هایی چون دراز کشیدن در یک اتاق آرام و تاریک، گذاشتن حوله گرم روی پیشانی، مصرف داروهای مسکن، استفاده از درمان‌های مکمل مانند طب گیاهی و طب سوزنی، استفاده از داروهای ضد تهوع، کاهش حجم غذا و افزایش تعداد وعده‌های غذایی و پیاده‌روی در طبیعت و استشمام هوای تازه استفاده کرد. به طور کلی برای درمان سردرد و حالت تهوع به روش خانگی، می‌توانید از روش‌هایی استفاده کنید که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

درمان‌های مؤثر سردرد بالای سر و حالت تهوع

اصلاح رژیم غذایی

اصلاح برنامه غذایی، می‌تواند به پیشگیری و بهبود حملات سردرد و حالت تهوع کمک کند. تغییراتی مانند کم‌کردن چربی و نمک یا پیروی از رژیم غذایی سالم و کم کربوهیدرات زیر نظر پزشک، می‌توانند در بهبود سردرد و حالت تهوع بسیار مؤثر باشند. اجتناب از خوردن غذاهای فراوری شده، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مصرف سبزیجات و میوه یک توصیه کلی و در عین حال مفید برای همگان است.

نوشیدن آب به مقدار کافی

یکی دیگر از عوامل بروز همزمان سردرد و حالت تهوع، کم‌آبی بدن است. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که کم‌آبی بدن، یکی از محرک‌های میگرن و علت شایع سردردهای میگرنی است. علاوه بر این، کم‌آبی می‌تواند سبب بروز تأثیرات منفی بر قدرت تمرکز نیز شود. خوشبختانه با نوشیدن آب به میزان کافی، علائم سردرد در بیشتر افراد در مدتی کوتاه و بین سی دقیقه تا سه ساعت تسکین پیدا می‌کند.

استفاده از اسیدهای چرب امگا ۳

شواهد علمی نشان می‌دهند که افزایش جذب اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند تأثیر مثبتی بر بهبود سردرد و حالت تهوع ناشی از میگرن داشته باشد. برخی مواد غذایی مانند حبوبات، گردو، دانه‌های مختلف مانند دانه کتان و ماهی سالمون، سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

مصرف منیزیم غذایی

منیزیم، یک ماده معدنی بسیار مهم است که نقش مهمی در انتقال پیام‌های عصبی و کنترل قند خون دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که منیزیم یک مکمل مؤثر و ایمن برای رفع سردرد و حالت تهوع است. در واقع طبق مطالعات صورت‌گرفته، مشخص شده است که در افرادی که دچار کمبود منیزیم هستند، سردردهای میگرنی نسبت به افراد دیگر شایع‌تر است. آووکادو، ماهی تن، سبزیجات با برگ تیره، بادام، تخمه آفتاب‌گردان و تخم کدو از جمله مواد غذایی سرشار از منیزیم هستند.

پرهیز از مصرف غذاهای هیستامین دار

برای جلوگیری از سردرد و حالت تهوع بهتر است از مصرف غذاهایی که حاوی هیستامین هستند، پرهیز کنید. هیستامین، ترکیبی طبیعی در بدن است که به صورت طبیعی در سیستم عصبی، سیستم ایمنی و گوارش یافت می‌شود. این ماده طبیعی، در برخی از غذاهای خاص مانند غذاهای تخمیری، پنیر کهنه، گوشت پخته و ماهی دودی نیز وجود دارد. برخی افراد قادر نیستند که هیستامین را به درستی دفع کنند؛ چرا که عملکرد آنزیم‌های تجزیه‌کننده هیستامین در بدن آن‌ها دچار نقص شده است. حذف غذاهای هیستامین دار از برنامه غذایی زیر نظر پزشک می‌تواند یک استراتژی مفید و مؤثر برای کاهش سردرد محسوب شود.

خواب کافی

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد سردرد و حالت تهوع می‌شود، نداشتن خواب کافی است. بر اساس نتایجی که روی یک مطالعه دانشگاهی صورت‌گرفته است، شدت و تعداد سردرد در کسانی که در طول شبانه‌روز، شش ساعت کمتر می‌خوابند، نسبت به افرادی که زمان کافی برای استراحت‌کردن دارند، بیشتر است. البته ناگفته نماند خواب بیش از حد نیز سبب بروز سردرد می‌شود.

آيا سر درد و حالت تهوع خطرناک است؟

پزشک مغز کلینیک تخصصی مغز و اعصاب

اگر فردی بدون داشتن سابقه و به صورت ناگهانی دچار تهوع شدید و سردرد شود، حتماً باید برای بررسی بیشتر به متخصص سردرد و یا کلینیک مغز و اعصاب مراجعه کند. همچنین اگر بعد از وارد شدن ضربه به سر، دچار سردرد و حالت تهوع شدید، بدون اتلاف وقت به متخصص مراجعه کنید. اگر به مرور زمان سردردتان بدتر شد یا با یکی از علائم تاری دید، کاهش هوشیاری، احساس گیجی، تب بالا، سخت شدن تکلم، سفت و خشک شدن گردن و عدم ادرار به مدت هشت ساعت همراه شد نیز باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

یکی از اعضای تیم پزشکی در قسمت سیستم مرکزی و محیطی، متخصص مغز و اعصاب است. کلینیک پزشک اول، با کمک و همکاری متخصص مغز و اعصاب یا پزشک نورولوژیست، هر گونه اختلال در عملکرد سیستم عصبی که سبب به وجود آمدن مشکلات طولانی یا موقت در افراد می‌شود را درمان می‌کند. درمان و تشخیص بیماری‌های مختلفی چون سردردهای ضربان‌دار میگرنی، سکته مغزی، آلزایمر، پارکینسون و... بر عهده نورولوژیست‌هاست؛ به همین دلیل با مشاهده علائم این بیماری‌ها به متخصص مغز و اعصاب و در صورت لزوم به جراح مغز و اعصاب ارجاع می‌شوید. برای تشخیص و درمان انواع سردردها می‌توانید به سایت پزشک اول مراجعه کنید و از خدمات مشاوره آنلاین و دریافت نوبت حضوری برای رفع سردرد و حالت تهوع خود استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی عللی که باعث بروز همزمان سردرد و حالت تهوع می‌شوند، پرداختیم. دیگر عواملی که سبب بروز همزمان این دو عارضه می‌شوند، به ندرت اتفاق می‌افتند اما می‌توانند بسیار جدی باشند و به اقدامات فوری و اورژانسی نیاز داشته باشند. این عوامل ممکن است با بیماری‌های کلیوی، تب زرد، مالاریا، مننژیت، آسیب ترومای مغزی، هپاتیت A، آنوریسم مغزی، آسیب دیدن جمجمه و تومورهای مغزی مرتبط باشند. شاید نتوان به صورت کامل از ایجاد سردرد و تهوع جلوگیری کرد اما می‌توان با انجام اقداماتی چون نوشیدن آب فراوان، ترک سیگار، عدم مصرف مشروبات الکلی، انجام تمرینات ذهنی مانند یوگا، پرهیز از خوردن غذاهای چرب و سنگین و انجام ورزش‌های سبک و منظم از وقوع آن پیشگیری کرد.

همچنین بخوانید
پادرد عصبی دلایل گوناگونی دارد در این مقاله به علائم و دلایل پادرد عصبی پرداخته ایم و به توصیه های لازم اشاره کرده ایم
دلایل زیادی وجود دارد برای دست درد عصبی دست راست و چپ در این مقاله به صورت کامل به علائم و دلایل و نحوه درمان دست درد عصبی پرداخته ایم
تومور مغزی خوش خیم که به آن تومور غیرسرطانی هم گفته می‌شود، شامل توده‌ای غیرطبیعی است که در آن سلول‌ها با سرعت کم در مغز در حال رشد و تکثیر ‎هستند.
در این مقاله به نشانه ها و علائم قبل از سکته مغزی در زنان و مردان میپردازیم. نشانه های هشدار دهنده سکته مغزی چیست.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: