علائم سیاتیک گردن + درمان

سیاتیک گردن به دردی اشاره دارد که از تحریک یا فشرده‌شدن عصب سیاتیک ناشی می‌شود. عصب سیاتیک بزرگ‌ترین عصب در بدن انسان است که از نخاع در قسمت پایین کمر منشأ می‌گیرد و از طریق لگن به هر دو پا امتداد می‌یابد؛ بنابراین، سیاتیک مربوط به کمر و پاست و دردی که در گردن احساس می‌شود، به‌احتمال زیاد از عصب‌های دیگر در این ناحیه سرچشمه می‌گیرد. در ادامه با علائم و روش‌های درمان این بیماری بیشتر آشنا می‌شویم.

کلینیک مغز و اعصاب

رگ سیاتیک گردن کجاست

قطعاً تابه‌حال اصطلاح سیاتیک و سیاتیک گردن را شنیده باشید. این عارضه به درد ناشی از فشردگی ریشه‌های عصبی در گردن اشاره دارد و به‌عنوان رادیکولوپاتی گردنی یا "دیسک گردن" نیز شناخته می‌شود. این بیماری می‌تواند علائمی مشابه سیاتیک در کمر ایجاد کند. از دیگر علائم آن می‌توان به درد در گردن، شانه و بازو و دست اشاره کرد. همچنین بی‌حسی، سوزن‌سوزن‌شدن یا ضعف در بازو و دست نیز از دیگر علائم و نشانه‌های این بیماری است.

در واقع، رگ سیاتیک در گردن وجود ندارد و عصب سیاتیک یک عصب بزرگ است که از نخاع در قسمت پایین کمر منشأ می‌گیرد و از طریق لگن به پاها می‌رود. اگر علائمی را تجربه می‌کنید که ممکن است به سیاتیک گردن مربوط باشد، حتماً به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید. پزشک با معاینه شما و بررسی علائمتان می‌تواند تشخیص دهد که آیا به سیاتیک گردن مبتلا هستید یا خیر. همچنین ممکن است پزشک متخصص آزمایشاتی مانند ام‌آرآی یا سی‌تی‌اسکن برای تأیید تشخیص و تعیین علت درد تجویز کند.

علائم سیاتیک گردن

همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان کردیم سیاتیک گردن دردی است که از گردن شروع می‌شود و از شانه‌ها به بازو و گاه دست می‌رسد. علائم آن می‌تواند شامل درد در گردن و شانه، بی‌حسی یا گزگز در گردن، ضعف در بازو و دست و مشکل در گرفتن اشیا باشد. علائم این درد معمولاً در یک طرف بدن بروز می‌کند، اما ممکن است در هر دو طرف بدن نیز وجود داشته باشد. این درد می‌تواند تیز یا سوزش مانند باشد. همچنین ممکن است مداوم باشد یا بیاید و برود. اگر هر یک از علائم سیاتیک گردن را تجربه می‌کنید، حتماً باید به کلینیک مغز و اعصاب مراجعه کنید. پزشک می‌تواند علت درد شما را تشخیص دهد و بهترین گزینه درمانی را برای شما توصیه کند.

علت دیسک گردن در جوانی

دیسک گردن اغلب در اثر فرسایش یا آسیب دیسک‌های بین مهره‌ای در ناحیه گردن ایجاد می‌شود. این عارضه می‌تواند در هر سنی رخ دهد، اما بیشتر در افراد بالای ۴۰ سال بروز می‌کند. بااین‌حال، در سال‌های اخیر شاهد افزایش شیوع دیسک گردن در جوانان نیز هستیم. عوامل متعددی می‌توانند در بروز دیسک گردن در جوانان نقش داشته باشند که در ادامه مهم‌ترین آنها را بیان می‌کنیم:

  • آسیب‌های ورزشی: آسیب‌های ورزشی، به‌ویژه آن‌هایی که به گردن فشار زیادی وارد می‌کنند، می‌توانند خطر ابتلا به دیسک گردن را افزایش دهند
  • حالت نامناسب بدن: خم‌کردن طولانی‌مدت سر به جلو، مانند هنگام کار با تلفن همراه یا کامپیوتر، می‌تواند فشار زیادی به عضلات و مفاصل گردن وارد کند و به‌مرورزمان منجر به دیسک گردن شود
  • مشاغل خاص: برخی مشاغل که نیاز به خم‌شدن یا چرخاندن مکرر گردن دارند، مانند کار با لپ‌تاپ یا رانندگی، می‌توانند خطر ابتلا به دیسک گردن را افزایش دهند
  • ژنتیک: برخی افراد به طور ژنتیکی بیشتر در معرض ابتلا به دیسک گردن قرار دارند
  • اضافه‌وزن: وزن زیاد می‌تواند فشار زیادی به ستون فقرات، از جمله گردن، وارد کند

لازم به ذکر است که سایر علائم دیسک گردن در جوانان می‌تواند شامل درد گردن، سفتی گردن، سردرد، بی‌حسی یا گزگز و ضعف عضلات باشد. اگر هر یک از علائم دیسک گردن را در خود مشاهده کردید، باید به پزشک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که درمان دیسک گردن در جوانان به شدت علائم و علت زمینه‌ای آن بستگی دارد. در بیشتر موارد، درمان‌های غیرجراحی مانند فیزیوتراپی، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) و تزریق استروئید می‌توانند به بهبود علائم کمک کنند. در موارد شدیدتر، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

دکتر مغز و اعصاب

درمان سیاتیک گردن

سیاتیک گردن نوعی دردی پیش‌رونده است که از گردن شروع شده و به شانه، بازو و دست انتشار می‌یابد. این درد می‌تواند ناشی از فتق دیسک، آرتروز، تنگی کانال نخاعی یا آسیب باشد. درمان سیاتیک گردن به علت آن بستگی دارد. در بیشتر موارد، درمان با روش‌های غیرجراحی مانند دارو، فیزیوتراپی و تزریق استروئید انجام می‌شود. در موارد شدید، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می‌توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند. در موارد درد شدید، ممکن است پزشک استروئید تجویز کند. همچنین انجام فیزیوتراپی می‌تواند به تقویت عضلات گردن و شانه‌ها و بهبود انعطاف‌پذیری آنها کمک کند. علاوه بر این، فیزیوتراپی موجب کاهش درد و التهاب نیز می‌شود. روش درمان دیگر، تزریق استروئید است. تزریق استروئید می‌تواند به کاهش درد و التهاب در ناحیه گردن کمک کند. این نوع تزریق معمولاً در مطب پزشک انجام می‌شود. در موارد شدید، برای درمان سیاتیک گردن ممکن است نیاز به جراحی باشد.

درمان خانگی دیسک گردن

درمان‌های خانگی دیسک گردن ساده است و بیشتر برای جلوگیری از تشدید این بیماری انجام می‌شود. این درمان قطعی نیستند و حتماً باید بیمار به پزشک مراجعه کند. استراحت یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود دیسک گردن است. شما باید از انجام فعالیت‌هایی که باعث گردن درد می‌شوند اجتناب کنید. همچنین استفاده از کمپرس گرم یا سرد می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند. در برخی موارد داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن نیز می‌توانند به کاهش درد کمک کنند. علاوه بر این انجام تمرینات خاص می‌تواند به تقویت عضلات گردن و بهبود انعطاف‌پذیری شما کمک کند.

ماساژ، یوگا و طب سوزنی از دیگر راه‌های درمان دیسک گردن هستند. ماساژ می‌تواند به شل‌شدن عضلات گردن و کاهش درد کمک کند. طب سوزنی نیز یک روش درمانی سنتی چینی است که می‌تواند در کاهش درد گردن مؤثر باشد. همچنین انجام یوگا زیر نظر شخص ماهر و متخصص، می‌تواند به کشش عضلات گردن و بهبود انعطاف‌پذیری شما کمک کند.

درمان سریع دیسک گردن

همان‌طور که در مطالب بالا نیز بیان کردیم دیسک گردن می‌تواند باعث درد و بی‌حسی در گردن، شانه‌ها و بازوها شود. درمان آن بسته به‌شدت بیماری متفاوت است. در برخی موارد، درمان‌های خانگی مانند استراحت، یخ و داروهای مسکن بدون نسخه ممکن است به تسکین درد و کاهش علائم عارضه کمک کنند. در موارد دیگر، ممکن است به فیزیوتراپی، تزریق یا جراحی نیاز باشد. اگر علائم دیسک گردن دارید، حتماً باید برای تشخیص و درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید.

درمان دارویی

انواع مختلفی از داروها برای درمان دیسک گردن وجود دارد که برخی از رایج‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • مسکن‌های بدون نسخه: مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می‌توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند
  • داروهای تجویزی: مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) یا شل‌کننده‌های عضلانی ممکن است برای کاهش دردهای شدیدتر تجویز شوند
  • استروئیدها: این نوع داروها می‌توانند برای کاهش التهاب تجویز شوند. آنها می‌توانند به‌صورت خوراکی، تزریقی یا به‌صورت اپیدورال باشند
  • داروهای ضدتشنج: داروهایی مانند گاباپنتین یا پره گابالین می‌توانند برای کمک به تسکین درد عصبی استفاده شوند
  • داروهای ضدافسردگی: داروهایی مثل دولوکستین یا ونلافاکسین می‌توانند برای کمک به تسکین درد مزمن مورداستفاده قرار گیرند

توجه داشته باشید که داروها فقط باید طبق دستور پزشک مصرف شوند، زیرا می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند.

سیاتیک

تفاوت سیاتیک، دیسک و فتق گردن

سیاتیک به درد ناشی از تحریک عصب سیاتیک اشاره دارد. این عصب از پایین کمر شروع شده و از طریق هر دو پا به سمت پایین ادامه می‌یابد. علائم سیاتیک شامل درد، سوزن‌سوزن‌شدن، بی‌حسی و ضعف در پاها است. علل سیاتیک نیز شامل فتق دیسک، تنگی کانال نخاعی، اسپوندیلوزیس و آسیب به عضلات یا لیگامان‌ها هستند.

دیسک‌ها بالشتک‌های ژله‌ای هستند که بین مهره‌های ستون فقرات قرار دارند. دیسک زمانی اتفاق می‌افتد که هسته ژله‌ای دیسک از طریق یک پارگی در دیواره بیرونی آن بیرون‌زده باشد. این عارضه می‌تواند در هر قسمت از ستون فقرات رخ دهد، اما بیشتر در قسمت پایین کمر و گردن اتفاق می‌افتد. علائم دیسک بسته به محل و شدت آن متفاوت بوده و شامل درد، سوزن‌سوزن‌شدن، بی‌حسی و ضعف در اندام‌ها است.

فتق گردن زمانی اتفاق می‌افتد که هسته دیسک در گردن از طریق یک پارگی در دیواره بیرونی آن بیرون‌زده باشد. علائم فتق گردن نیز شامل درد، سوزن‌سوزن‌شدن، بی‌حسی و ضعف در گردن، شانه‌ها و بازوها است. سایر علائم ممکن است شامل سردرد، سرگیجه و مشکلات تعادل باشد. در نتیجه سیاتیک به درد ناشی از تحریک عصب سیاتیک اشاره دارد، درحالی‌که دیسک و فتق گردن، مشکلات مربوط به دیسک‌های بین مهره‌ای را شامل می‌شوند.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با علائم سیاتیک گردن آشنا کنیم. باتوجه‌به مطالب ذکر شده در این مقاله اگر گردن درد شدید دارید، یا درد شما به طور ناگهانی شروع شده و با علائمی مانند بی‌حسی، گزگز یا ضعف در اندام‌ها همراه است، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. لازم به ذکر است که برای پیشگیری از ابتلا به دیسک گردن و سیاتیک، باید هنگام کار با کامپیوتر یا تلفن همراه، از خم‌شدن طولانی‌مدت سر به جلو خودداری کنید. همچنین انجام ورزش‌های تقویتی عضلات گردن به تقویت عضلات و کاهش خطر ابتلا به دیسک گردن کمک می‌کنند.

همچنین بخوانید
پادرد عصبی دلایل گوناگونی دارد در این مقاله به علائم و دلایل پادرد عصبی پرداخته ایم و به توصیه های لازم اشاره کرده ایم
دلایل زیادی وجود دارد برای دست درد عصبی دست راست و چپ در این مقاله به صورت کامل به علائم و دلایل و نحوه درمان دست درد عصبی پرداخته ایم
تومور مغزی خوش خیم که به آن تومور غیرسرطانی هم گفته می‌شود، شامل توده‌ای غیرطبیعی است که در آن سلول‌ها با سرعت کم در مغز در حال رشد و تکثیر ‎هستند.
در این مقاله به نشانه ها و علائم قبل از سکته مغزی در زنان و مردان میپردازیم. نشانه های هشدار دهنده سکته مغزی چیست.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: