انواع دردهای عصبی پا + علت و درمان

بسیاری از مشکلات و بیماری‌های مختلف در افراد، ریشه در وضعیت اعصاب و روان آن‌ها دارند. انواع دردهای عصبی نیز در این دسته قرار می‌گیرند. این بیماری‌های مزمن، معمولاً در افراد به دلایل مختلف بروز می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها، آسیب بدن یا عفونت‌کردن است. دردهای نوروپاتیک یا دردهای عصبی معمولاً در هر زمانی و بدون هیچ پیش‌زمینه خاصی، ممکن است در بدن رخ دهند. دردهای عصبی به دو نوع نوروپاتیک و غیر نوروپاتیک تقسیم‌بندی می‌شوند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی انواع دردهای عصبی پا و همچنین علائم و علت آن‌ها بپردازیم. با ما همراه شوید.

 پا درد های عصبی

انواع پا دردهای عصبی

پا درد عصبی نیز مانند دیگر بیماری‌ها، با توجه به علت ایجاد آن، انواع مختلفی دارد. از انواع پا درد های عصبی می‌توان به درد عصبی پا بر اثر مشکل ستون فقرات، درد پا ناشی از علائم سیاتیک، دردهای عصبی ناشی از آسیب به اعصاب محیطی و درد پا ناشی از دیابت اشاره کرد که در ادامه به صورت مختصر به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

درد عصبی بر اثر مشکل در ستون فقرات و نخاع

گاهی ممکن است درد عصبی پا، ناشی از ایجاد مشکل در ستون فقرات و نخاع باشد. با ملتهب یا تحریک شدن و همچنین تحت فشار قرارگرفتن اعصاب سیاتیک که در ناحیه تحتانی کمر قرار دارند، پالس‌هایی به مغز از طرف عصب پا، مبنی بر وجود درد فرستاده می‌شود. معمولاً دلایل ایجاد درد عصبی پا ناشی از آسیب به سیاتیک شامل تنگ شدن ستون فقرات کمر، بیرون‌زدگی دیسک کمر، از بین رفتن دیسک‌های کمر، اسپوندیلولیستزیس استمیک و جابه‌جایی یا سرخوردگی مهره کمر است. می‌توانید تشخیص و درمان دردهای ناشی از آسیب اعصاب سیاتیک را به متخصصین کلینیک پزشک اول بسپارید.

درد پا ناشی از علائم سیاتیک

اگر به دنبال منشأ و نوع پا درد عصبی خود هستید، باید به علائم سیاتیک دقت کنید که معمولاً در یک پا به وجود می‌آیند. این علائم شامل مواردی چون احساس غوطه‌ور شدن پا، بی‌حسی در انگشت‌ها یا ساق پا، احساس جاری شدن آب گرم روی ران، گزگز یا سوزن سوزن شدن ساق پا، ضعف در عضلات ساق یا ران پا که سبب از دادن تحرک می‌شود و دردی که از باسن یا کمر شروع می‌شود و به سمت ساق، مچ و ران حرکت می‌کند، هستند.

درد عصبی پا ناشی از آسیب اعصاب محیطی

ممکن است که درد عصبی پا ناشی از ستون فقرات و نخاع نباشد و به دلیل آسیب به اعصاب محیطی اتفاق افتد. گاهی اعصاب درون دست یا پا، به صورت جداگانه دچار آسیب می‌شوند. هنوز اطلاعات دقیقی از علت بروز نوروپاتی محیطی یا آسیب عصب محیطی به صورت کامل در دسترس نیست؛ اما برخی عوامل مانند عفونت، دیابت، سندرم گلن باره، کمبود ریزمغذی‌هایی چون ویتامین  B12، مصرف الکل و برخی از بیماری‌های ژنتیکی مانند شارکو ماری توث، می‌توانند آن را تشدید کنند.

درد عصبی پا ناشی از دیابت

شاخصه اصلی درد عصبی پا ناشی از دیابت، این است که معمولاً در هر دو پا اتفاق می‌افتد؛ بنابراین با توجه به این موضوع، بهتر است نشانه‌هایی چون بی‌حس شدن هر دو پا و همچنین ضعف در انگشتان و مچ پا را جدی بگیرید. دردهای عصبی ناشی از دیابت، بیشتر در ساق پا رخ می‌دهند و معمولاً از انگشتان پا شروع و به سمت زانو پیش می‌روند.

علائم پا درد عصبی

علائم پا دردهای عصبی می‌تواند در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت باشند که دلیل آن به علت دردهای عصبی برمی‌گردد. گاهی اوقات، اعصاب حسی بیش از حد حساس می‌شوند که علاوه بر درد، باعث بی‌حسی، نیش‌زدن، مور مور شدن و از دست دادن عملکرد حسی می‌شوند. آسیب عصبی در موارد شدیدتر، می‌تواند منجر به فلج شدن نیز شود و بر تنفس و هضم تأثیر بگذارد. معمولاً شدت دردهای عصبی پا با شدت بیماری‌های زمینه‌ای مرتبط است. دردهای عصبی با افزایش سن نیز افزایش می‌یابند.

علائم پا درد عصبی

علت ایجاد درد های عصبی پا

دردهای عصبی پا، به دلایل گوناگونی ایجاد می‌شوند و علت آن را باید در سبک زندگی، از خورد و خوراک تا نشستن و برخاستن، جستجو کرد. عواملی چون کمبودهای تغذیه‌ای، وجود محرک‌های شیمیایی، تحریک مکانیکی عصب‌ها و برخی از بیماری‌ها، سبب آسیب به اعصاب پا می‌شوند که این آسیب می‌تواند باعث فشرده‌شدن یا تحلیل‌رفتن عصب پا شود.

مهم‌ترین عصب پا، سیاتیک است که از ستون فقرات شروع و از قسمت پشتی پا، به سمت پایین کشیده می‌شود. در قسمت انتهایی کمر، ریشه‌های عصبی سیاتیک قرار گرفته‌اند. زمانی که عصب سیاتیک دچار آسیب شود، دردهای عصبی پا ایجاد می‌شوند.

تفاوت پا درد عصبی با دست درد عضلانی

تفاوت عمده دردهای عضلانی با دردهای عصبی می‌تواند مرتبط با علت درد و منشأ آن‌ها باشد. منشأ درد همان اختلال در سیستم عصبی است که می‌تواند منجر به دردهای عضلانی شود. علت دردهای عضلانی نیز از خود درد رشد کرده و تا به‌هم‌خوردن تعادل ریزمغذی‌هایی چون منیزیم و کلسیم متفاوت است با این حال تشخیص دقیق و درمان نیازمند مشاوره و ارزیابی پزشکی است. به طور کلی:

درد عصبی در پا

  • ممکن است به علت فشار زیاد روی عصب‌های پا اتفاق بیافتد. برخی از علل این اتفاق سندرم تونل کارپ، سندرم تونل تارسال، شکستگی استخوان و فشار عصبی به دلیل تورم عضلات یا بافت‌های دیگر است
  • این نوع درد ممکن است با علائمی مانند سوزش، محدودیت حرکت، تحریک‌پذیری بیشتر عصبی، و حتی کاهش قدرت عضلانی همراه باشد

درد عضلانی در دست

  • علل مختلفی می‌تواند منجر به درد عضلانی در دست شود، از جمله فشار زیاد روی عضلات، زخم یا مصدومیت، التهاب مفصلی، یا حتی استرس و کشش عضلانی
  • در این نوع درد ممکن است علائمی همچون سفتی، درد زمانی که از دست استفاده می‌شود، و کاهش قابلیت حرکت دست مشاهده شود

اهمیت تشخیص صحیح برای درمان موثر و جلوگیری از عوارض بیشتر بسیار مهم است، بنابراین در صورت بروز درد مزمن یا ناشی از آسیب شدید، توصیه می‌شود که به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب اعمال شود.

تشخیص دردهای عصبی پا

نحوه تشخیص درد عصبی پا بسیار سخت است و توسط پزشک انجام می‌شود. در زمان مراجعه به پزشک برای درمان این دردها، باید متخصص را از سابقه پزشکی خود و اطلاعات دیگری چون زمان وقوع درد، نوع درد، عواملی که باعث ایجاد درد شده‌اند، سابقه خانوادگی، سایر علائم پا درد عصبی، هرگونه آسیب یا ضربه‌های فیزیکی، شیوه زندگی، عادت‌های کاری و... مطلع سازید.

بعد از ارائه این اطلاعات، پزشک از نواحی مختلف پایینی بدن شامل ران، کمر، لگن، ساق پا و... یک معاینه کلی انجام می‌دهد تا بتواند علت پا درد عصبی را تشخیص دهد. علاوه بر این، ممکن است آزمایشات تصویربرداری مختلفی چون ام‌آرآی، اشعه ایکس یا سی‌تی‌اسکن را برای تشخیص دقیق علت درد تجویز کند.

گاهی نیز ممکن است که اقدام به تجویز بلوک عصبی یعنی تزریق محلول بی‌حس‌کننده نزدیک به عصب آسیب‌دیده کند. در صورت تسکین علائم بعد از بلوک عصبی، منشأ درد مشخص می‌شود. یکی دیگر از روش‌هایی که پزشکان از آن برای تشخیص پا درد عصبی استفاده می‌کنند، میلوگرام است. رادیولوژیست در این روش با یک رنگ مخصوص، مشخص می‌کند چه چیزی به ریشه‌های عصبی، اعصاب یا نخاع فشار می‌آورد. در این روش لغزش مهره‌ها یا پارگی دیسک، مشخص می‌شود.

تشخیص دردهای عصبی پا

روش های درمان درد های عصبی پا

هدف از درمان پا درد عصبی، شناسایی بیماری یا دیگر عواملی است که باعث ایجاد درد در بدن می‌شوند. با مراجعه به پزشک و مشورت با او، یک روش درمانی مناسب برای شما در نظر گرفته می‌شود. به طور کلی برای درمان پا درد عصبی می‌توان از دو روش دارویی و غیر دارویی استفاده کرد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

غیر دارویی

تغییر سبک زندگی مانند انجام ورزش‌های اصلاحی، مصرف کمتر شیرینی‌ها، پرهیز از بلندکردن اشیاء سنگین و موارد بسیار دیگر می‌توانند منجر به توقف پیشرفت پا درد عصبی شوند. از جمله روش‌های خانگی و غیر دارویی درمان درد عصبی پا، می‌توان به مواردی چون استراحت‌کردن، ماساژدادن، کمپرس آب سرد و گرم، استفاده از کفش‌های طبی طبق نظر متخصص، اجتناب از قرارگرفتن طولانی در یک وضعیت و بستن آتل اشاره کرد.

دارویی

درمان پزشکی یا دارویی پا درد عصبی، به تشخیص پزشک از شدت، علت و محل درد در افراد، متفاوت است. از درمان‌های دارویی پا درد عصبی می‌توان به مواردی چون تجویز داروهای ضدافسردگی و تشنج، مصرف داروهای کاهنده درد، تزریق داروی کورتیکوستروئید، فیزیوتراپی، جراحی دیسک، تومور و آبسه اشاره کرد.

درمان دردهای عصبی بدن در کلینک پزشک اول

اگر پا درد عصبی دارید و با خودمراقبتی، وضعیتتان بهتر نشده است و بیشتر از یک هفته است که همچنان درد دارید، باید برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت، حتماً به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید. همچنین اگر در قسمت انتهایی پا یا کمر، احساس درد می‌کنید یا اینکه ماهیچه‌های پاهایتان ضعف می‌رود نیز باید سریع به متخصص مراجعه کنید.

برای تشخیص و درمان دردهای عصبی می‌توانید از مشاورین و متخصصین کلینیک پزشک اول کمک بگیرد. دردهای عصبی از جمله دردهایی هستند که اگر به موقع تشخیص و درمان نشوند، می‌توانند به طور کلی زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهند؛ بنابراین با بروز اولیه علائم درد حتماً به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید و اگر به پزشک دسترسی ندارید، بهترین کار استفاده از کلینیک پزشک اول برای مشاوره و درخواست کمک از متخصص مغز و اعصاب به صورت آنلاین است.

جمع‌بندی

همان طور که می‌دانید، پا اعصاب مختلفی دارد که این اعصاب، از طریق ستون فقرات کنترل می‌شوند؛ به همین دلیل هر گونه آسیب از ستون فقرات تا اعصاب پا، دردهای عصبی پا را به وجود می‌آورند. همچنین دردهای عصبی پا می‌توانند نشانه‌ای از بیماری‌های مختلف از جمله دیابت، سرطان، HIV و زونا باشد.

دردهای عصبی می‌توانند در بسیاری از افراد ناامیدکننده باشند و زندگی آن‌ها در خانه یا محل کار، با اختلال مواجه سازند. مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به دردهای عصبی نسبت به دیگران، به میزان بیشتری از اضطراب، افسردگی و مشکلات خواب رنج می‌برند. برای درمان دردهای عصبی پا به صورت آنلاین می‌توانید از متخصصان باتجربه کلینیک پزشک اول کمک بگیرید.

همچنین بخوانید
دلایل زیادی وجود دارد برای دست درد عصبی دست راست و چپ در این مقاله به صورت کامل به علائم و دلایل و نحوه درمان دست درد عصبی پرداخته ایم
تومور مغزی خوش خیم که به آن تومور غیرسرطانی هم گفته می‌شود، شامل توده‌ای غیرطبیعی است که در آن سلول‌ها با سرعت کم در مغز در حال رشد و تکثیر ‎هستند.
در این مقاله به نشانه ها و علائم قبل از سکته مغزی در زنان و مردان میپردازیم. نشانه های هشدار دهنده سکته مغزی چیست.
علائم سکته مغزی خفیف شبیه به سکته کامل می‌باشد اما با این تفاوت که موقتی است و میتواند نگران کننده باشد در این مقاله به عوارض و درمان آن پرداخته ایم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: